
Verminderen van kort verzuim in jouw bedrijf
Op deze pagina behandelen wij de volgende onderwerpen:
Wat is kort verzuim?

Wie betaalt de verzuimkosten bij kort verzuim?
In je arbeidsvoorwaarden of in de cao zijn de afspraken met je medewerkers vastgelegd. Daarin staat ook wat jij doorbetaalt als je medewerker ziek is. Als een medewerker vaak ziek is, kan dat aardig in de papieren lopen.
De kosten van verzuim kun je verzekeren met een verzuimverzekering. Bij de verzuimverzekering kies je een eigen risico periode (minimaal 10 werkdagen). Tijdens deze eigen risicoperiode kun je geen beroep doen op je verzuimverzekering. Dat betekent dat kort verzuim altijd voor jouw eigen rekening komt.
Waarom is het belangrijk om kort verzuim aan te pakken?
Allereerst natuurlijk omdat elke verzuimdag je geld kost. Daarnaast zorgt een hoog verzuim voor een hoge werkdruk bij de rest van je medewerkers. Dezelfde hoeveelheid werk moet door minder medewerkers worden gedaan. Het werk moet namelijk wel gewoon door gaan. En een hoge werkdruk kan ook weer leiden tot meer verzuim.
We weten ook dat als een medewerker vaak kort ziek is, er meestal meer aan de hand is. Volgens een onderzoek van een arbodienstverlener is ongeveer 50% van de medewerkers die per jaar vier keer of meer kort ziek zijn, de komende vier jaar langer dan 6 weken uitgeschakeld. Door kort verzuim aan te pakken, kun je lang verzuim dus voorkomen.

4 tips om kort verzuim aan te pakken
Het is dus belangrijk om kort verzuim aan te pakken, maar hoe doe je dat? Lees onze 4 tips om verzuim aan te pakken.
- Zorg voor een nauwkeurige verzuimregistratie.
Zodat je precies weet wie zich wanneer heeft ziek gemeld en hoe lang dat geduurd heeft. - Maak verzuim bespreekbaar.
Geef je medewerkers inzicht in het verzuim binnen je bedrijf. En bespreek met hen wat de gevolgen zijn van een hoog verzuim voor het bedrijf én wat dat voor de medewerkers betekent. Maak duidelijk dat elke medewerker belangrijk is. - Formuleer een duidelijk verzuimbeleid.
Zet alle regels op papier en bespreek deze regels met je medewerkers. Hoe moet je je ziekmelden, wanneer moet je je weer melden, wanneer schakel je de bedrijfsarts in etc. En maak het daarbij de medewerker niet te makkelijk. Laat een medewerkers zich telefonisch bij jou ziekmelden en niet bijvoorbeeld via een app of mailtje aan een collega. - Ga het gesprek aan.
Als een medewerker zich regelmatig ziek meldt, ga dan het gesprek met hem of haar aan. Probeer te achterhalen of er meer aan de hand is dan een terugkerend griepje. Zit de medewerker nog wel op de juiste plek binnen jouw bedrijf? Is de sfeer binnen jouw bedrijf wel oké? Of heeft de medewerker (privé)problemen waar je hem of haar misschien mee kunt helpen?
Onze aanpak bij verzuim
a.s.r. heeft een team van specialisten voor je klaar staan. Wij denken graag met je mee hoe je kort verzuim in jouw bedrijf kunt terugdringen.
- Het in kaart brengen van verzuim.
Door jouw verzuimregistratie kunnen we je helpen het verzuim binnen jouw bedrijf te analyseren. Samen met jou onderzoeken we welke trends of ontwikkelingen er te zien zijn. - Het vaststellen van oorzaken.
Na het onderzoek helpen we je oorzaken vast te stellen die tot verzuim binnen jouw bedrijf leiden. Heeft verzuim bijvoorbeeld te maken met werkdruk? Of met andere arbeidsomstandigheden binnen jouw bedrijf? Je kunt daarbij gebruik maken van bijvoorbeeld een werkplekonderzoek. Dan wordt er gekeken of de werkomgeving, de werkplek of de houding van je medewerker mogelijk de oorzaak is van gezondheidsklachten. - Evalueren van de oplossingen.
Wij adviseren om na bijvoorbeeld 6 maanden een 1e evaluatie te houden. Heeft de gekozen oplossing effect gehad? Of moet je bijsturen? Met de resultaten van de evaluatie bepaal je de aanpak voor de volgende periode.
Meer over verzuim in je bedrijf
Door verzuimmanagement krijg je inzicht in je ziekteverzuim en kun je op tijd ingrijpen en verzuim voorkomen. Meer weten over verzuim in je bedrijf? Lees alles over verzuim of bekijk de pagina's hieronder.