Ga naar de hoofdinhoud

Hoe gelukkig zijn we? De overeenkomsten en verschillen tussen generaties

Geluk is een breed begrip dat voor iedereen iets anders kan betekenen. En hoe mensen geluk ervaren verschilt vaak voor iedere levensfase en generatie. Wat voor de één onmisbaar is voor een gelukkig leven, is voor iemand anders minder belangrijk. Hoe gelukkig zijn wij Nederlanders op dit moment en welke invloed hebben je generatie en werksituatie? Wij nemen je mee in de uitkomsten van ons onderzoek, uitgevoerd door Motivaction! *

De generaties in het onderzoek
  • Babyboomers (1946-1965)
  • Generatie X (1966-1980)
  • Generatie Y/ Millenials (1981-1995)
  • Gen Z (1996-2010)
Meer tevredenheid over mentale dan fysieke gezondheid

De meerderheid van de Nederlanders voelt zich gelukkig, met een gemiddeld gelukscijfer van 7,4. Echter, één op de vijf Nederlanders geeft aan zich onvoldoende gelukkig te voelen, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen.

In het onderzoek valt op dat verschillende generaties hun fysieke en mentale gezondheid anders beoordelen. Generatie Z (Gen Z) is hierop de uitzondering. De oudere generaties vinden zichzelf mentaal sterker dan fysiek. Gen Z schat hun fysieke gezondheid juist hoger in dan hun mentale welzijn.

Laten we eerst kijken naar de fysieke gezondheid van de generaties. Generatie X geeft zichzelf hiervoor gemiddeld een 6,8. Zij worden gevolgd door de babyboomers met een 6,9 en Generatie Y (Millennials) met 7. Gen Z geeft zichzelf de hoogste score: een 7.

Op mentaal vlak zien we juist een omgekeerd beeld. Babyboomers geven hun mentale gezondheid een 7,6, Generatie X een 7,2, en Millennials een 7,1. Gen Z blijft hier achter met een gemiddelde van 6,8. Zij scoren dus lager op hun mentale welzijn dan andere generaties.

Werk heeft grote invloed

Naast de invloed van generaties speelt ook iemands werksituatie een rol bij welzijn. Mensen zonder werk geven lagere scores aan hun mentale én fysieke gezondheid. Werkzoekenden en werklozen beoordelen hun mentale welzijn met een 6,0 en hun fysieke gezondheid met een 5,3. Deze groep scoort zelfs lager dan arbeidsongeschikten, die hun mentale en fysieke gezondheid een 6,7 en 5,4 geven. Daarnaast hebben werkzoekenden en werklozen het vaakst weinig vertrouwen in de toekomst, en voelen zich vaker somber, moe en ongerust.

Financieel geluk

Financieel tevreden zijn, een goede werk-privébalans en energie voor activiteiten buiten het werk zijn allemaal factoren die bijdragen aan ons hele welzijn. In het onderzoek zien we dat mannen meer tevreden zijn met hun financiële situatie (7,4) dan vrouwen (7,2). Deze financiele tevredenheid verschilt ook tussen generaties: babyboomers scoren het hoogste met gemiddeld een 7,7 en generatie Z het laagste met een 6,9.

Werk-privébalans

De werk-privébalans speelt natuurlijk ook een rol in ons geluk. Mannen zijn het (bijna) helemaal eens (52%) met de stelling dat ze een goede werk-privébalans hebben. Vrouwen zijn kritischer; 48% is het (bijna) helemaal eens.

Energie voor activiteiten aan het einde van de dag

De zin om na een (werk) dag nog actief te zijn, verschilt sterk tussen geslacht en generatie. Mannen houden voor hun gevoel iets meer energie over na een werkdag dan vrouwen. Hierbij geeft 43% van de mannen aan het (bijna) helemaal) eens te zijn met de stelling dat ze voldoende energie hebben voor activiteiten buiten werk. Bij vrouwen is dit percentage lager, namelijk 31%.

Tussen de generaties zien we op dit onderdeel ook verschillen. Zie hieronder het overzicht per generatie:

Wel of niet ziekmelden?

Bij ziekmelden zien we verschillen tussen mannen en vrouwen én tussen verschillende generaties. Sommige mensen hebben geen moeie om aan te geven dat ze zich niet fit genoeg voelen om te werken. Anderen voelen juist een drempel om zich ziek te melden. Gemiddeld zegt 68% zich niet snel ziek te melden, ook niet bij een griep. Laten we kijken hoe dit precies zit.

Samengevat voor geslacht
  • Mannen: 71% voelt zich ongemakkelijk om zich ziek te melden. Maar 7% voelt zich comfortabel met ziekmelden.
  • Vrouwen: 67% meldt zich niet snel ziek. En 9% vindt het prima om zich ziek te melden als dat nodig is.
Samengevat per generatie

Vooral generatie X geeft aan zich niet snel ziek te melden. Babyboomers en Gen Z halen het gemiddelde wat naar beneden.

Verder valt het op dat Nederlanders zelden naar de huisarts gaan. Zo geeft twee derde van de respondenten aan niet snel met klachten naar de huisarts te gaan. Vooral onder de Babyboomers en Millenials is de neiging groot om af te wachten bij gezondheidsklachten.

Lees ook de onderzoekresultaten over digitale zorgdiensten: 70% van jongeren ziet online zorg wel zitten.

De zorgverzekeringen van a.s.r.

Ontdek onze zorgverzekeringen die óók helpen je fysieke en mentale gezondheid te versterken. Laat je inspireren, bekijk tips en uitdagingen op onze Zorg voor jezelf app. Of lees meer over vergroten van je vitaliteit op onze themapagina.

Verantwoording onderzoek

Motivaction heeft in september 2024 in opdracht van a.s.r. representatief onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking van 18 tot 80 jaar. In totaal hebben zij 1.295 personen ondervraagd, waarvan 213 uit Generatie Z, 323 Millennials, 320 uit Generatie X en 431 Babyboomers. Motivaction voerde het onderzoek uit in de periode van 27 augustus tot en met 13 september 2024.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }