Het bestaansrecht van a.s.r. is mensen helpen. We helpen klanten bij het delen van risico’s en het opbouwen van vermogen voor later. Dit doen we met diensten en producten die niet alleen nú goed zijn voor klanten, maar ook op de lange termijn. En die altijd ontwikkeld zijn met toekomstige generaties in gedachten.
Bij a.s.r. vinden we het belangrijk om een waardevolle impact te hebben op de maatschappij. Bij alles wat we doen, denken we na over de vraag of dit houdbaar is voor de toekomst. We zijn een verzekeraar met duurzame oplossingen op meerdere gebieden. Zo beleggen we verzekerings- en pensioenpremies volgens ons duurzaam beleggingsbeleid (.pdf)
Voor onze klanten verzekeren we duurzame oplossingen, zoals groene daken en zonnepanelen. En we kijken voortdurend welke producten en diensten we verder kunnen verduurzamen. Bijvoorbeeld door duurzaam schadeherstel waarbij klanten kiezen voor herstellen in plaats van vervangen. En met de Verduurzamingshypotheek door verduurzaming bij onze hypotheken te financieren.
Wij willen een serieuze bijdrage leveren aan de energietransitie door investeringen te doen die hiervoor nodig zijn. Bijvoorbeeld in wind- en zonneparken. En we zetten ons in voor de duurzame inzetbaarheid en financiële redzaamheid van (werkend) Nederland. Zo dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen duurzame keuzes kan maken. Voor nu, later en altijd.
a.s.r. wil bijdragen aan een duurzame, leefbare en werkbare samenleving. Met onze beleggingen kijken we daarom naar de impact op milieu, mens en de maatschappij en sluiten we omstreden activiteiten uit. Wil je hier meer over weten? Lees meer over de duurzame keuzes die wij maken bij onze beleggingen (.pdf).
Als verzekeraar met duurzame oplossingen kiezen we er met onze producten voor bij te dragen aan het oplossen van vraagstukken die leven in de samenleving en een relatie hebben met onze kernactiviteiten, zoals verzekeren en vermogensbeheer. We maken de grootste maatschappelijke impact op 3 kernthema’s:
Klimaatverandering en biodiversiteitsverlies leiden tot risico’s voor ons bedrijf, onze klanten en de maatschappij in het algemeen. Daarom willen we onze voetafdruk verkleinen en investeren we in activiteiten die de energietransitie ondersteunen en de biodiversiteit herstellen. Bovendien helpen we klanten met onze verzekeringsproducten en -diensten om klimaatrisico’s te verkleinen en om duurzamer te wonen en te leven. Zoals met de Verduurzamingshypotheek en met duurzaam schadeherstel.
Wil je meer weten over wat a.s.r. doet op het gebied van klimaat en biodiversiteit? Lees dan ons Klimaat- en biodiversiteitsverslag
Gezondheid en vitaliteit zijn steeds belangrijkere onderwerpen in de samenleving, mede door ontwikkelingen zoals stijgende zorgkosten en verhoging van de AOW-leeftijd. Daarom stimuleren we duurzame inzetbaarheid en richten we ons op het voorkomen van ziekte, verzuim en arbeidsongeschiktheid, zoals met bewegingsprogramma a.s.r. Vitality
We vinden het belangrijk dat mensen in staat zijn om verantwoorde risico’s te nemen en bewust financiële keuzes te maken. We zijn er voor alle mensen die wonen en/of werken in Nederland. Dit vraagt aandacht voor inclusie en waardering voor diversiteit op basis van gelijkwaardigheid, zoals met de Doorgaanverzekering voor ondernemers en werkgevers.
Als organisatie hebben we met onze activiteiten effect op de samenleving en daarmee ook op mensenrechten. Het respecteren en beschermen van mensenrechten is één van de uitgangspunten bij het realiseren van onze duurzaamheidsambities. Heb je zorgen over negatieve effecten op mensenrechten? En worden die veroorzaakt door activiteiten van a.s.r. of haar zakelijke relaties? Dan kun je je richten tot het Meldpunt Mensenrechten.
Stuur een e-mail naar het e-mailadres meldpunt.mensenrechten@asr.nl.
Zet in je e-mail duidelijk waar je melding over gaat. Dit kan gaan over bijvoorbeeld gelijke behandeling/non-discriminatie, recht op een gezonde en veilige werkomgeving, rechten van lokale gemeenschappen, klanten of van de werknemers van ondernemingen waarin wordt belegd en/of van (hun) zakelijke relaties. Compliance neemt je e-mail in behandeling. Binnen 7 dagen na ontvangst van de melding krijg je een ontvangstbevestiging. Kunnen we je melding beter behandelen via een ander loket? Dan sturen we de melding door en informeren wij je hierover.
Voor een totaaloverzicht van mensenrechtenkwesties zie: UN Global Compact – Business and Human Rights navigator.
Ons maatschappelijke programma Doenkracht stimuleert medewerkers om zich naast hun werk in te zetten voor de maatschappij. .Zo helpen collega’s maatschappelijke organisaties door hun handen uit de mouwen te steken met projecten rondom financiële redzaamheid.
In ons dagelijkse werk sta jij als klant centraal. Want je hebt alleen iets aan een verzekering of bankproduct als die perfect aansluit op jouw behoeften. Daarom werken wij graag volgens een aantal richtlijnen.
De meeste verzekeringen die wij aanbieden, kun je alleen afsluiten bij verzekeringsadviseurs. Zij kunnen jouw situatie veel beter inschatten en daardoor goed bepalen of een verzekering bij jou past.
Bij a.s.r. vinden we het belangrijk dat je onze producten begrijpt. En dat je precies weet wat je er wel en niet van mag verwachten. Daarom communiceren wij graag in heldere en directe taal. Met verbeterplannen werken wij systematisch aan het verbeteren van al onze voorwaarden, folders, webteksten, brieven en e-mails. Begrijp je iets niet? Meld dat dan gerust. Dit kan via de button 'feedback' aan de rechterkant van je scherm. Dan kunnen we die tekst aanpassen.
We zijn eerlijk over onze producten. Zo maken wij bijvoorbeeld alleen zuivere vergelijkingen met producten van andere verzekeraars. Vooraf lees je ook duidelijk:
Als je een verzekering afsluit, wil je graag zeker weten dat de verzekering ook echt past bij jouw situatie. Daarom kun je de meeste van onze verzekeringen alleen afsluiten bij onafhankelijke adviseurs. Bovendien wijzen wij je op onze website ook graag deze onafhankelijke informatiebronnen:
Jij en andere betrokkenen hebben recht op een snelle en zorgvuldige dienstverlening. Heb je een vraag? Neem daarvoor contact met onze klantenservice. Heb je al contact met ons gehad? Dan zijn dit de reactietermijnen.
Tip: let ook op de contactgegevens in een brief of mail die je van ons krijgt. Daarin staan vaak directe telefoonnummers en mailadressen. Dan kun je direct spreken met iemand van het team dat jou de brief of mail heeft gestuurd.
Je wilt graag goed en foutloos geholpen worden. En dat willen wij ook. Wij horen dus graag als je een keer niet tevreden bent. Daar leren wij van. Bovendien kunnen we meteen een oplossing voor je zoeken en onze dienstverlening verbeteren.
Jij bent als klant onze belangrijkste drijfveer. Daarom voeren we graag gesprekken met klanten over onze producten en diensten. Deze manier van werken, helpt ons om onze verzekeringen en service goed af te stemmen op jouw wensen en behoeften.
Jaarlijks doen we ook onderzoek naar de klanttevredenheid over onze producten en service. Bekijk de klanttevredenheid per onderdeel:
Wij analyseren het gebruik van onze website om jou en andere bezoekers steeds beter en sneller te helpen. Dit doen we met behulp van cookies. Dit is ons cookiebeleid.
Onze producten en dienstverlening moeten voldoen aan jouw verwachtingen. Daar werken wij dan ook voortdurend aan. Omdat wij regelmatig klantonderzoek doen en klachten serieus nemen, weten wij hoe wij onszelf kunnen verbeteren. Deze manier van werken hebben we verankerd met concrete doelstellingen en vaste procedures, zoals bijvoorbeeld ons fraudebeleid en beleggingsbeleid.
Heb je een klacht? Dan horen wij het graag. Wij leren en verbeteren namelijk doorlopend op basis van reacties van klanten. Lees meer over het doorgeven van een klacht en hoe wij hiermee omgaan.
Archimedeslaan 10, 3584 BA Utrecht
Postbus 2072, 3500 HB Utrecht