Ga naar de hoofdinhoud
a.s.r. doet het

Het bestaansrecht van a.s.r. is mensen helpen. We helpen klanten bij het delen van risico’s en het opbouwen van vermogen voor later. Dit doen we met diensten en producten die niet alleen nú goed zijn voor klanten, maar ook op de lange termijn. En die altijd ontwikkeld zijn met toekomstige generaties in gedachten.

Verzekeraar met duurzame oplossingen

Bij a.s.r. vinden we het belangrijk om een waardevolle impact te hebben op de maatschappij. Bij alles wat we doen, denken we na over de vraag of dit houdbaar is voor de toekomst. We zijn een verzekeraar met duurzame oplossingen op meerdere gebieden. Zo beleggen we verzekerings- en pensioenpremies volgens ons duurzaam beleggingsbeleid (.pdf)

Voor onze klanten verzekeren we duurzame oplossingen, zoals groene daken en zonnepanelen. En we kijken voortdurend welke producten en diensten we verder kunnen verduurzamen. Bijvoorbeeld door duurzaam schadeherstel waarbij klanten kiezen voor herstellen in plaats van vervangen. En met de Verduurzamingshypotheek door verduurzaming bij onze hypotheken te financieren.

Wij willen een serieuze bijdrage leveren aan de energietransitie door investeringen te doen die hiervoor nodig zijn. Bijvoorbeeld in wind- en zonneparken. En we zetten ons in voor de duurzame inzetbaarheid en financiële redzaamheid van (werkend) Nederland. Zo dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen duurzame keuzes kan maken. Voor nu, later en altijd.

Beleggen volgens ons duurzame beleggingsbeleid

a.s.r. wil bijdragen aan een duurzame, leefbare en werkbare samenleving. Met onze beleggingen kijken we daarom naar de impact op milieu, mens en de maatschappij en sluiten we omstreden activiteiten uit. Wil je hier meer over weten? Lees meer over de duurzame keuzes die wij maken bij onze beleggingen (.pdf).

Maatschappelijke impact

Als verzekeraar met duurzame oplossingen kiezen we er met onze producten voor bij te dragen aan het oplossen van vraagstukken die leven in de samenleving en een relatie hebben met onze kernactiviteiten, zoals verzekeren en vermogensbeheer. We maken de grootste maatschappelijke impact op 3 kernthema’s:

Klimaatverandering en biodiversiteitsverlies leiden tot risico’s voor ons bedrijf, onze klanten en de maatschappij in het algemeen. Daarom willen we onze voetafdruk verkleinen en investeren we in activiteiten die de energietransitie ondersteunen en de biodiversiteit herstellen. Bovendien helpen we klanten met onze verzekeringsproducten en -diensten om klimaatrisico’s te verkleinen en om duurzamer te wonen en te leven. Zoals met de Verduurzamingshypotheek en met duurzaam schadeherstel.

Wil je meer weten over wat a.s.r. doet op het gebied van klimaat en biodiversiteit? Lees dan ons Klimaat- en biodiversiteitsverslag

Gezondheid en vitaliteit zijn steeds belangrijkere onderwerpen in de samenleving, mede door ontwikkelingen zoals stijgende zorgkosten en verhoging van de AOW-leeftijd. Daarom stimuleren we duurzame inzetbaarheid en richten we ons op het voorkomen van ziekte, verzuim en arbeidsongeschiktheid, zoals met bewegingsprogramma a.s.r. Vitality

We vinden het belangrijk dat mensen in staat zijn om verantwoorde risico’s te nemen en bewust financiële keuzes te maken. We zijn er voor alle mensen die wonen en/of werken in Nederland. Dit vraagt aandacht voor inclusie en waardering voor diversiteit op basis van gelijkwaardigheid, zoals met de Doorgaan­verzekering voor ondernemers  en werkgevers.

Mensenrechten

Als organisatie hebben we met onze activiteiten effect op de samenleving en daarmee ook op mensenrechten. Het respecteren en beschermen van mensenrechten is één van de uitgangspunten bij het realiseren van onze duurzaamheidsambities. Heb je zorgen over negatieve effecten op mensenrechten? En worden die veroorzaakt door activiteiten van a.s.r. of haar zakelijke relaties? Dan kun je je richten tot het Meldpunt Mensenrechten.

Stuur een e-mail naar het e-mailadres meldpunt.mensenrechten@asr.nl.

Zet in je e-mail duidelijk waar je melding over gaat. Dit kan gaan over bijvoorbeeld gelijke behandeling/non-discriminatie, recht op een gezonde en veilige werkomgeving, rechten van lokale gemeenschappen, klanten of van de werknemers van ondernemingen waarin wordt belegd en/of van (hun) zakelijke relaties. Compliance neemt je e-mail in behandeling.  Binnen 7 dagen na ontvangst van de melding krijg je een ontvangstbevestiging. Kunnen we je melding beter behandelen via een ander loket? Dan sturen we de melding door en informeren wij je hierover.

Voor een totaaloverzicht van mensenrechtenkwesties zie: UN Global Compact – Business and Human Rights navigator.

Helpen door te doen

Ons maatschappelijke programma Doenkracht stimuleert medewerkers om zich naast hun werk in te zetten voor de maatschappij. .Zo helpen collega’s maatschappelijke organisaties door hun handen uit de mouwen te steken met projecten rondom financiële redzaamheid.

Zo doen wij dat

In ons dagelijkse werk sta jij als klant centraal. Want je hebt alleen iets aan een verzekering of bankproduct als die perfect aansluit op jouw behoeften. Daarom werken wij graag volgens een aantal richtlijnen.

De meeste verzekeringen die wij aanbieden, kun je alleen afsluiten bij verzekeringsadviseurs. Zij kunnen jouw situatie veel beter inschatten en daardoor goed bepalen of een verzekering bij jou past.

Bij a.s.r. vinden we het belangrijk dat je onze producten begrijpt. En dat je precies weet wat je er wel en niet van mag verwachten. Daarom communiceren wij graag in heldere en directe taal. Met verbeterplannen werken wij systematisch aan het verbeteren van al onze voorwaarden, folders, webteksten, brieven en e-mails. Begrijp je iets niet? Meld dat dan gerust. Dit kan via de button 'feedback' aan de rechterkant van je scherm. Dan kunnen we die tekst aanpassen.

We zijn eerlijk over onze producten. Zo maken wij bijvoorbeeld alleen zuivere vergelijkingen met producten van andere verzekeraars. Vooraf lees je ook duidelijk:

  • Welke garanties wij bieden;
  • welke risico’s er aan een product zitten;
  • welke belangrijke uitsluitingen en beperkingen er zijn;
  • hoe ons medische acceptatieproces verloopt.

We wijzen je altijd op onafhankelijke informatie

Als je een verzekering afsluit, wil je graag zeker weten dat de verzekering ook echt past bij jouw situatie. Daarom kun je de meeste van onze verzekeringen alleen afsluiten bij onafhankelijke adviseurs. Bovendien wijzen wij je op onze website ook graag deze onafhankelijke informatiebronnen:

  • De website Wijzer in geldzaken wijs je de weg naar betrouwbare informatie over geldzaken
  • Via verzekeringskaarten kun je onze verzekeringen vergelijken met de verzekeringen van andere verzekeraars
  • Op de website Consuwijzer krijg je praktisch advies van de overheid over jouw rechten als consument
  • De website VanAtotZekerheid is van het Verbond van Verzekeraars. Met deze informatie kun je zelf bepalen welke verzekering bij jou past.
  • In de productwijzers van  het Verbond van Verzekeraars vind je algemene informatie en de kenmerken van verschillende soorten verzekeringen
  • Op de informatiepagina over medische keuring vertellen wij je wat je van ons mag verwachten bij een medische keuring. Ook vind je onafhankelijke informatie hierover van het Verbond van Verzekeraars.
  • Als verzekeraar houden we precies bij welke van onze klanten al in actie zijn gekomen door onze nazorgacties voor beleggingsverzekeringen.

Jij en andere betrokkenen hebben recht op een snelle en zorgvuldige dienstverlening. Heb je een vraag? Neem daarvoor contact met onze klantenservice. Heb je al contact met ons gehad? Dan zijn dit de reactietermijnen

Direct de juiste persoon spreken

Tip: let ook op de contactgegevens in een brief of mail die je van ons krijgt. Daarin staan vaak directe telefoonnummers en mailadressen. Dan kun je direct spreken met iemand van het team dat jou de brief of mail heeft gestuurd.

Zo gaan wij met je klacht om

Je wilt graag goed en foutloos geholpen worden. En dat willen wij ook. Wij horen dus graag als je een keer niet tevreden bent. Daar leren wij van. Bovendien kunnen we meteen een oplossing voor je zoeken en onze dienstverlening verbeteren.

Jij bent als klant onze belangrijkste drijfveer. Daarom voeren we graag gesprekken met klanten over onze producten en diensten. Deze manier van werken, helpt ons om onze verzekeringen en service goed af te stemmen op jouw wensen en behoeften.

  • Klanten denken met ons mee
    Bij a.s.r. willen we graag weten wie je bent. En wat je beweegt. Daarom houden wij geregeld gesprekken met klanten van ons. Dan spreken we hen individueel of in groepjes over verschillende onderwerpen. Over hun pensioen bijvoorbeeld. Of over schadeverzekeringen. We houden ook vergelijkbare gesprekken met verzekeringsadviseurs. Wat zij nodig hebben om jou goed te kunnen adviseren bijvoorbeeld. Dit levert ons een schat aan kennis en inzichten op. Al deze informatie gebruiken wij om onze producten en diensten te verbeteren. Maar ook om nieuwe producten en diensten voor jou te bedenken. Producten die zo goed mogelijk aansluiten op jouw behoeften. Wil je ook je mening geven? Geef je dan op voor het a.s.r. klantpanel: Raad van Doen.
  • Klanten testen onze brieven en documenten
    Begrijp je wat wij bedoelen? En heb je een goed beeld bij wat je van ons mag verwachten? Dat zijn voor ons belangrijke vragen. Als je bij ons een verzekering afsluit, krijg je vaak veel informatie van ons. Wij vinden het buitengewoon belangrijk dat je deze informatie ook daadwerkelijk begrijpt. En dat je deze informatie uitnodigend vindt. Sinds 2007 leggen wij daarom veel van onze nieuwe folders, brieven en verzekeringsdocumenten voor aan klanten. Zij lezen dan onze teksten. En een onafhankelijk bureau onderzoekt dan hoe deze teksten op hen overkomen: voelen onze klanten zich aangesproken? Is onze toon vriendelijk en uitnodigend? Zo worden onze teksten steeds beter op jouw informatiebehoefte afgestemd.
  • We leren van jouw mening en ervaring met ons
    Als je gebeld hebt met ons, bijvoorbeeld voor een schadeafhandeling. Of omdat je misschien een klacht hebt ingediend. Dan kan het zijn dat wij je binnen 24 uur een vragenlijst sturen. Wij zijn dan nieuwsgierig wat je van onze dienstverlening vond. Ben je goed te woord gestaan? Ben je tevreden over hoe je bent geholpen? Door dit na te gaan, kunnen wij onze service verbeteren. 

Jaarlijks klanttevredenheidonderzoek

Jaarlijks doen we ook onderzoek naar de klanttevredenheid over onze producten en service. Bekijk de klanttevredenheid per onderdeel:

We analyseren het verkeer op de website

Wij analyseren het gebruik van onze website om jou en andere bezoekers steeds beter en sneller te helpen. Dit doen we met behulp van cookies. Dit is ons cookiebeleid.

Onze producten en dienstverlening moeten voldoen aan jouw verwachtingen. Daar werken wij dan ook voortdurend aan. Omdat wij regelmatig klantonderzoek doen en klachten serieus nemen, weten wij hoe wij onszelf kunnen verbeteren. Deze manier van werken hebben we verankerd met concrete doelstellingen en vaste procedures, zoals bijvoorbeeld ons fraudebeleid en beleggingsbeleid.

Zo gaan we om met jouw klacht

Heb je een klacht? Dan horen wij het graag. Wij leren en verbeteren namelijk doorlopend op basis van reacties van klanten. Lees meer over het doorgeven van een klacht en hoe wij hiermee omgaan.

Adres

Bezoekadres

Archimedeslaan 10, 3584 BA Utrecht

Postadres

Postbus 2072, 3500 HB Utrecht

Meer a.s.r.
Onze andere merken