Ga naar de hoofdinhoud
Home let op phishing

Het is steeds vaker in het nieuws dat criminelen proberen persoonlijke gegevens te stelen. Deze gegevens gebruiken ze vaak voor phishing of identiteitsfraude. Bescherm jezelf en vergroot jouw kennis over phishing. Met deze praktische tips bescherm je jezelf nog beter.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Criminelen vragen je via e-mail, WhatsApp, telefoon of sms om geld over te maken of in te loggen. Ze sturen je een bericht dat lijkt op een bericht van een bekend bedrijf. Ze verleiden je om op een link te klikken of een bijlage te openen. Of ze vragen je om persoonlijke gegevens te delen. Klik je op de link? Dan vragen ze je om persoonlijke en bankgegevens. Zo krijgen criminelen toegang tot jouw bankrekening.

Zo herken je phishing Zet de verzender je onder druk om snel actie te ondernemen?

Criminelen proberen je bang te maken om zo gegevens van je te krijgen. ‘Als je niet onmiddellijk reageert, krijg je een hoge boete.’ Of ‘je account verloopt bijna, log nu direct hier in om te zorgen dat dit niet gebeurt.’ Reageer hier niet op. a.s.r. communiceert netjes met je en willen niet dat je te snel een beslissing neemt.

Verwacht je een e-mail van de verzender?

Als je een pakketje verwacht, is het logisch dat je een e-mail ontvangt over de bezorging. Maar je kan ook een e-mail ontvangen terwijl je niets besteld hebt. Of je krijgt een e-mail van bijvoorbeeld een bank waar je geen klant bent. Dan is dat een onverwachte e-mail. De kans is groot dat deze e-mails niet betrouwbaar zijn.

Controleer het e-mailadres van de verzender

Klik op het e-mailadres om te zien wie de echte afzender is. Criminelen maken e-mailadressen die veel lijken op die van je bank of verzekeraar. Bijvoorbeeld naam@klantenservice-asr.nl of naam@asr.nl/verzekeringen. Het lijkt een betrouwbaar e-mailadres. Kijk je goed dan blijkt deze niet te kloppen. 

Vanuit a.s.r. sturen wij alleen berichten via deze e-mailadressen:

  • naam@asr.nl
  • naam@email.asr.nl
  • naam@e.asr.nl
  • naam@ikkieszelf.asr.nl
  • naam@claims.ikkieszelf.asr.nl

Let op het taalgebruik

Staan er zinnen in de e-mail die niet kloppen? Soms vertalen criminelen een deel van de tekst letterlijk, waardoor zinnen er gek uit zien. Criminelen worden slimmer. Daardoor staan er steeds minder taalfouten en spelfouten in phishing e-mails. Het wordt  moeilijker om een phishing e-mail te herkennen, maar het kan nog steeds als je goed oplet.

Hoe begint het bericht?

Een begroeting kan ook opvallen. Bijvoorbeeld als ze je voor- en achternaam helemaal aan elkaar schrijven, of als ze je e-mailadres gebruiken als naam.

Klik niet op onbetrouwbare links

Controleer de link voordat je klikt. Ga met je muis naar de link, je kunt zien waar de link naar toe gaat. Kijk goed naar de domeinnamen van de hyperlink. Vertrouw je het niet? Klik dan vooral niet. Je kan links controleren op websites als Checkjelinkje.nl.

Begint een link niet met https://? Dan kun je er beter niet op klikken. De verbinding is dan niet beveiligd.

Ook een link waarin bit.ly staat is verdacht. Je kunt ook niet goed zien naar welke website je gaat. 

QR-code

Als je een QR-code scant, dan zie je een webadres. Controleer dit adres voordat je op de link klikt.

Kijk of er vreemde bijlages in de e-mail zitten

Soms krijg je e-mails met de vraag om een bijlage te openen en te installeren. Deze bijlagen kan malware bevatten. Dat is software waarmee informatie wordt verzameld en doorgestuurd naar de aanvallers. Of de bijlage brengt je naar een invulformulier waar je je persoonlijke gegevens moet achterlaten. 

Vertrouw je een bericht van a.s.r. niet?

Denk je dat je een e-mail van a.s.r. hebt ontvangen maar twijfel je of de e-mail echt is? Neem dan contact met ons op door het volgende te doen:

  • Stuur een e-mail naar valse-email@asr.nl met het bericht waarover je twijfelt in de bijlage.
  • Verwijder daarna de verdachte e-mail. 
  • Let op: stuur nooit persoonsgegevens of documenten met persoonsgegevens mee met de e-mail. 

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }