Ga naar de hoofdinhoud
Home Gezond.nl voor huisartsen
Afbeelding van een huisarts met een telefoon in haar handen en ze legt wat uit aan de patient

Gezond.nl verlicht de werkdruk voor huisartsen en doktersassistenten

08 november 2024

De druk op huisartsen en doktersassistenten wordt steeds groter. Sommige Nederlanders hebben zelfs helemaal geen huisarts meer, of ze staan noodgedwongen ingeschreven bij een huisarts buiten hun woonplaats. Met de inzet van de Gezond.nl app willen a.s.r. en Arts en Zorg de zorg toegankelijker maken voor iedereen. Gezond.nl verlicht de werkdruk bij lokale praktijken door digitale en fysieke zorg te combineren. Hierdoor kunnen meer patiënten geholpen worden.

Hoe kun je inschrijven bij de Gezond.nl app?

De Gezond.nl app is nu al beschikbaar in regio’s waar ook een huisartsenpraktijk bij Gezond.nl is aangesloten. Op dit moment zijn dit de regio’s Utrecht, Arnhem en Gorinchem. Binnenkort volgen de regio’s Tilburg, Leeuwarden, Venlo en Spijkenisse, en het doel is om uiteindelijk in heel Nederland beschikbaar te zijn. Woon je binnen een van de regio’s waar de Gezond.nl nu al beschikbaar is? Dan is inschrijven heel eenvoudig: ga naar Gezond.nl, log in met je DigiD, selecteer de aangesloten huisartsenpraktijk bij jou in de buurt als jouw nieuwe praktijk en vul het formulier in. Zodra jouw aanmelding binnenkomt, helpt de doktersassistent je verder.

Snel geholpen met je zorgvraag

Als patiënt heb je via de app direct toegang tot een huisarts, óók ‘s avonds en in het weekend. Zonder dat je hiervoor de deur uit hoeft; je kunt je vragen direct aan een huisarts stellen via de chat. Stuur een foto mee als dit nodig is of start direct een videogesprek met de huisarts. Met een reactietijd van maximaal 5 minuten krijg je snel een antwoord op jouw zorgvraag. En als je een afspraak op de praktijk nodig hebt, dan kun je terecht bij de aangesloten huisartsenpraktijk waar je patiënt bent.

Lagere werkdruk voor huisartsen en doktersassistenten

Uit onderzoek van Arts en Zorg komt naar voren dat de werkwijze van Gezond.nl zorgt voor een verlichting van de werkdruk voor doktersassistenten. Het aantal telefonische contacten daalt met 70%, waardoor de assistenten meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de patiënten op de praktijk. Daarnaast daalt het aantal fysieke afspraken, omdat veel zorgvragen via de chat kunnen worden beantwoord. Patiënten die een afspraak op de praktijk nodig hebben, kunnen hierdoor sneller terecht. En doordat Gezond.nl de werkdruk op de praktijk verlaagt, ontstaat er ook ruimte om een grotere groep patiënten te helpen. Zo krijgen meer patiënten toegang tot een huisarts, wat bijdraagt aan het toekomstbestendig maken van de huisartsenzorg.


Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }