U heeft 1 of meerdere brieven ontvangen. Daarin staat dat we de premies van uw overlijdensrisicoverzekering aanpassen. Op deze pagina vindt u antwoorden op een aantal vragen die u misschien nog heeft.
U krijgt uw geld in december terug. Als u altijd met een acceptgiro betaalt, dan verlagen we het premiebedrag op de acceptgiro.
De ‘verzekerde’ is de persoon op wiens leven de periodieke uitkering is verzekerd. De ‘begunstigde’ is de persoon die, als de ‘verzekerde’ overlijdt, de (periodieke) uitkering gaat ontvangen. Bijvoorbeeld: u heeft een verzekering afgesloten om ervoor te zorgen dat uw partner geld krijgt als u overlijdt. Dan bent u zelf de ‘verzekerde’ en uw partner is de ‘begunstigde’.
Bij uw verzekering staat in de polis vermeld wie de verzekerde is en wie de begunstigde is.
De premie die u in 2021 betaald heeft, is juist. We verlagen de premies die u tot de einddatum van de verzekering nog moet betalen. In totaal gaat u dus minder premie betalen.
De manier waarop de premie werd berekend bij Loyalis, bleek heel anders dan hoe a.s.r. de premies berekent. Hierdoor is er een fout in de berekening geslopen.
Ja, de premies zullen in het algemeen jaarlijks stijgen. Dit is gebruikelijk bij dit type verzekering. Er zijn 2 verschillende redenen voor een premiestijging:
1) Hoe ouder u wordt, hoe meer premie u moet betalen. Omdat de kans op overlijden steeds groter wordt. Alleen vlak voor de einddatum kan de premie lager worden. Dit komt omdat de periode dat er dan geld uitbetaald wordt aan uw nabestaanden minder lang is, u bent immers (veel) ouder geworden.
2) Daarnaast stijgt de premie ieder jaar vanwege inflatie en prijsstijgingen met 1,5%. Want daarmee zorgen we ervoor dat de hoogte van het verzekerde bedrag ook stijgt met 1,5% per jaar. Uw nabestaanden krijgen dan dus meer geld bij uw overlijden. Dat moet ook wel, want over 10 jaar kun je waarschijnlijk minder kopen voor 100 euro dan nu.
Ja, dat kan als u een polis hebt waarbij het 'oude' tarief van Loyalis geldt. Dat is het geval als uw verzekering 'Nabestaandenverzekering Maatwerk' heet. Bij deze polis is het inderdaad mogelijk dat de premie in stappen van 5 jaar ineens behoorlijk kan stijgen. Afhankelijk van uw leeftijd kan die stap ook al binnenkort zijn. Alle premies die u in de toekomst moet gaan betalen, ziet u terug op uw nieuwe polisblad. Dit polisblad krijgt u in januari van ons per post of digitaal toegezonden. Als u nog vragen heeft over deze premiestijgingen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Samen bekijken we dan wat uw situatie is, wat u moet betalen en waarom.
Goed om te weten: deze sprongen in de premie maakten al deel uit van de verzekering van Loyalis. Dit is dus geen stijging als gevolg van het overbrengen van uw verzekering naar a.s.r. Wij berekenen niet meer premie dan Loyalis zou doen.
Nadat wij de verzekeringen hebben aangepast, sturen wij iedereen een nieuw polisblad. Dat gaat digitaal als u een a.s.r.-account heeft. Als u nog geen account heeft, sturen we het polisblad per post naar u op.
We hebben inderdaad een paar teksten aangepast:
Wij geven geen advies omdat we een verzekeraar zijn. Bespreek uw mogelijkheden met een onafhankelijke verzekeringsadviseur. Een adviseur kan kosten in rekening brengen, de hoogte verschilt per adviseur.
Heeft u nog geen verzekeringsadviseur, dan kunt u die vinden via onderstaande button:
Opzeggen gaat eenvoudig digitaal via uw a.s.r. account. Heeft u nog geen account bij a.s.r.? Dan kunt u ons een brief sturen waarin u verzoekt om uw verzekering stop te zetten.
Let op: als u de verzekering opzegt, krijgen uw nabestaanden geen uitkering bij uw overlijden. Ga daarom na of uw nabestaanden hierdoor niet in de problemen komen. Vanwege de mogelijke gevolgen raden we u dringend aan om eerst met een adviseur te overleggen.
Wilt u uw verzekering inzien? Of een wijziging doorgeven? Dan gaat u naar uw a.s.r. account. U klikt op ‘Maak een account aan’ en vult uw gegevens in. Voordat u een account aanmaakt, controleren we uw gegevens. Zo weten we zeker dat we het account aanmaken voor de juiste persoon. U kunt uzelf op 2 manieren identificeren: per post of online met iDIN.
Bij Loyalis werd de premie jaarlijks berekend. In het algemeen steeg de premie beperkt. Bij sommige verzekeringen is de premie per 1 juli 2020 nu meer gestegen dan in voorgaande jaren. Het verschil is daarmee groter dan verwacht. We onderzoeken waar dit verschil vandaan komt.
Bij de meeste verzekeringen zijn de premiestijgingen gelukkig maar klein. Misschien is dat bij uw verzekering ook zo. Maar we willen de premies bij al onze klanten onderzoeken. Daarom hebben we alle klanten een brief gestuurd.
Via Mijn a.s.r. kunt u uw verzekering inzien. Bij uw polisblad zit een overzicht met alle premies.
Wilt u uw verzekering inzien? Of een wijziging doorgeven? Dan gaat u naar uw a.s.r. account. U klikt op ‘Maak een account aan’ en vult uw gegevens in. Voordat u een account aanmaakt, controleren we uw gegevens. Zo weten we zeker dat we het account aanmaken voor de juiste persoon. U kunt uzelf op 2 manieren identificeren: per post of online met iDIN.
Het klopt dat bij uw polisblad van a.s.r. een overzicht zit met alle toekomstige premies. Dit overzicht hebben we u gegeven zodat u weet wat u te wachten staat. Ondanks de intensieve controles bij de omzetting van Loyalis naar de a.s.r.-systemen zijn grote premieverschillen tussen 2020 en 2021 helaas niet opgemerkt.
We bekijken de premies voor elk 'Nabestaandenverzekering maatwerk'-product dat we omgezet hebben van Loyalis naar a.s.r. We corrigeren de premie als we constateren dat die niet juist is. Dat staat los van de hoogte van de premie.
Als uit ons onderzoek blijkt dat de premie voor uw overlijdensrisicoverzekering niet juist is, dan passen wij de premie aan. Heeft u te veel betaald? Dan krijgt u die premie natuurlijk terug. Ongeacht hoe hoog dat bedrag is.
Dat kan. Als u wilt stoppen met deze verzekering, dan kunt u dit direct online regelen via uw a.s.r. account. Zet u de verzekering stop? Dan krijgen uw nabestaanden geen uitkering als u overlijdt. Ga daarom na of uw nabestaanden hierdoor niet in de problemen komen. Vanwege de mogelijke gevolgen raden we u dringend aan om u te laten adviseren door een verzekeringsadviseur.
Ja, dat klopt. We hebben u een brief gestuurd met het onderwerp 'Wijziging einddatum als gevolg van verhoging AOW-leeftijd'. Door het aanpassen van de AOW-leeftijd kan de einddatum van de verzekering en/of de einddatum van de uitkeringen veranderd zijn. Dit heeft invloed op de hoogte van de premie.
Ja, dat kan. In uw a.s.r. account kunt u uw overlijdensrisicoverzekering zelf aanpassen. Als u geen a.s.r. account heeft, stuurt u ons dan een brief met het verzoek om uw verzekering stop te zetten.
Let op: de einddatum aanpassen kan wel gevolgen hebben voor de premie die u betaalt.
Neem contact op met ons klantteam. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.30 uur op telefoonnummer (030) 278 10 00.
Of mail ons via het contactformulier van uw a.s.r. account. Dan hebben we direct uw gegevens bij de hand en krijgt u snel schriftelijk antwoord op uw vraag.