Wist je dat een groeiende groep a.s.r. medewerkers elk jaar gastlessen geeft op basis- en MBO-scholen, of voorleest tijdens het Nationale Voorleesontbijt? Wij investeren in initiatieven op het gebied van kinderonderwijs, maar dragen zelf ook direct bij aan onderwijs aan kinderen en jongeren. De mensen van a.s.r. Foundation organiseren deze activiteiten.
a.s.r. stimuleert medewerkers om zich naast hun werk in te zetten voor de maatschappij en stelt hier elk jaar tijd en geld voor beschikbaar. Binnen a.s.r. is hier een speciaal team enthousiast mee bezig. Zij organiseren binnen a.s.r. Foundation diverse activiteiten gericht op financiële zelfredzaamheid en specifiek op het bevorderen van de financiële educatie voor kinderen en jongeren. Marijke Troost, een van de drijvende krachten achter de Foundation, geeft enkele voorbeelden “Collega’s helpen bij het Nationaal Voorleesontbijt, geven gastlessen aan basisschoolleerlingen in de Week van het Geld en verzorgen lessen in het kader van financiële zelfredzaamheid op MBO-scholen via Stichting LEF.” In 2017 hebben tot nu toe al 165 medewerkers meegeholpen met deze activiteiten.
Voldoende kunnen lezen, schrijven en rekenen is een randvoorwaarde om een stabiele financiële situatie te krijgen en te houden. Daarom stimuleert a.s.r. Foundation collega's een bijdrage te leveren aan de taalontwikkeling van kinderen. Er zijn vele honderden Voorleesontbijten op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, bibliotheken en scholen door het hele land. a.s.r.-vrijwilligers lezen dan voor aan kinderen op basisscholen in Utrecht en omgeving. “We krijgen ook wel eens verzoeken van collega’s om voor te lezen in de eigen woonplaats, ook dat kan natuurlijk. Wel zo leuk als iemand op de basisschool van zijn of haar eigen kind voorleest.”
Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Al vele jaren geven a.s.r.- gastdocenten financiële gastlessen aan groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. In 2017 gaven 82 collega’s een gastles. Tijdens de gastles spelen zij met de kinderen in de klas een spel: Fix je Risk of de Cash Quiz. Marijke: “Het blijkt dat kinderen die in hun jeugd niet hebben geleerd hoe ze met geld moeten omgaan, op latere leeftijd financieel kwetsbaarder zijn. Daarom vinden we het belangrijk om op jonge leeftijd een bijdrage te leveren aan de financiële educatie.” Volgens de organisatie van de Week van het Geld zijn met de Cash Quiz zo’n 130.000 kinderen bereikt.
Het Nibud stelt dat 37% van MBO-studenten tussen 18-30 jaar een schuld heeft. Stichting LEF (Leven en Financiën) leert jongeren via gastlessen op het MBO hoe zij inzicht krijgen in hun financiële situatie en wat ervoor nodig is om een doel te bereiken. Dit initiatief wordt gedragen door enthousiaste financieel adviseurs, die hun ervaring en beroepspraktijk graag in het MBO willen delen. Het volledige lesprogramma van LEF bestaat uit 4 lessen van elk 1,5 uur. Dit jaar zetten 12 collega’s zich hier actief voor in.