Ga naar de hoofdinhoud

Dit moet je weten over verzuim voorkomen én aanpakken

Als je werknemer zich ziek meldt, is dat natuurlijk niet fijn. Niet voor je werknemer zelf maar ook niet voor jou als werkgever. Een zieke werknemer betekent namelijk vaak extra administratie, geregel en kosten. Omdat voorkomen beter dan genezen is, wil je als werkgever goed voorbereid zijn op uitval en verzuim. Maar hoe doe je dat precies? En hoe voorkom je verzuim? Wij helpen je graag op weg met het voorkomen en aanpakken van verzuim in jouw bedrijf.
Aan de slag met verzuim
Wat is verzuim?
Verzuim is onder te verdelen in ziekteverzuim en arbeidsverzuim (ook wel arbeidsgerelateerd verzuim). Hieronder lichten we beide termen verder toe: 
Ziekteverzuim 
Als medewerkers niet meer in staat zijn om te werken door ziekte, is er sprake van ziekteverzuim. Bij ziekteverzuim kunnen er lichamelijke en/of psychische klachten spelen. Let op: verzuim is niet hetzelfde als ziekteverzuim. In de praktijk blijkt namelijk dat een groot deel van het verzuim een andere oorzaak heeft dan ziekte.
Arbeidsverzuim

Er is sprake van arbeidsverzuim als een medewerker verzuimt om arbeid te verrichten. Bij arbeidsverzuim wordt expres niets gezegd over de reden van het verzuim. De medewerker kan daadwerkelijk niet in staat zijn om arbeid te verrichten of wél in staat zijn maar er bewust voor kiezen om niet te komen werken. Bij de term arbeidsverzuim wordt verzuim dus niet alleen aan ziekte gekoppeld.

Verzuim kan ook worden ingedeeld op basis van de verzuimduur; denk aan lang, middellang of kort verzuim. Of op basis van de oorzaak van het verzuim, opgedeeld in verschillende kleuren. Benieuwd welke kleuren verzuim er zijn? 

Misschien ook interessant voor jou

Wij helpen je graag