Het bestaat al jaren, maar wint de laatste tijd snel aan populariteit: amplitie. Bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren schreef ruim tien jaar geleden haar oratie ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’ en stond daarmee aan de wieg van deze positieve kijk op vitaliteitsmanagement.
Amplitie is alles behalve een nieuw fenomeen. Van Vuuren schreef er al uitgebreid over in haar oratie in 2011. “Het is er niet ineens, maar zo langzamerhand komt er steeds meer aandacht voor”, begint de bijzonder hoogleraar. “Het komt uit de positieve psychologie waar de voornaamste vraag is: hoe zorg je ervoor dat mensen lekker in hun vel zitten en goed functioneren?” Onderzoekers van de Universiteit van Utrecht gebruikte voor het eerst deze term in hun artikel over ‘Van preventie naar amplitie: interventies voor optimaal functioneren’ (Ouweneel, E., Schaufeli W. & leBlanc P., (2009). Gedrag & Organisatie, 22, , 2, 118-135).
Een belangrijke vraag, want dat blijkt iets heel anders dan klachten ‘beter’ maken. “Je kunt namelijk klachten hebben, maar je daarnaast ook gewoon goed voelen en andersom”, verduidelijkt de bijzonder hoogleraar. “Zelfs bij therapieën maken ze nu onderscheid tussen vormen die gericht zijn op klachten en vormen die gericht zijn op mensen lekker in hun vel te laten zitten.”
Dat er de laatste tijd meer aandacht voor amplitie is gekomen, is volgens Van Vuuren niet vreemd. “Wat je nu ziet is dat we moeite hebben om mensen te vinden, er zijn heel veel arbeidsmarkttekorten”, weet de bijzonder hoogleraar. “Dus je wilt dat mensen met plezier bij je willen en blijven werken, daar richt amplitie zich op.”
Ondanks dat amplitie de laatste jaren meer bekendheid krijgt, is er volgens Van Vuuren tussen 2011 en nu niet veel veranderd. “De zaken die er toen toe deden, doen er nog steeds toe”, weet de bijzonder hoogleraar. “Wat er wel veranderd is, is dat er meer ouderen op de werkvloer zijn. Dat betekent voor bedrijven dat ze niet moeten denken dat mensen van boven de vijftig jaar klaar zijn, want ze hebben gewoon nog 17 jaar voor de boeg.”
Bedrijven moeten niet denken dat mensen boven de vijftig jaar klaar zijn, ze hebben dan nog gewoon 17 jaar voor de boeg.
En dus is het belangrijk om deze doelgroep nog steeds als volwaardig werknemer te behandelen. “Je moet ze vragen wat ze nog meer willen doen, in plaats van: je bent aan het uitrollen of aftellen”, legt Van Vuuren uit. Volgens de bijzonder hoogleraar bestaan er nog veel stereotype vooroordelen over deze doelgroep. En niet alleen bij de doelgroep zelf, maar ook bij de omgeving. “We willen dat ze zelf denken: ‘Ja, ik kan ook nog van alles, ik ben nog helemaal niet klaar.’”
En dat kan volgens Van Vuuren alleen maar als ze zich blijven ontwikkelen. Als werkgever kun je daarmee helpen door de juiste vragen te stellen, zoals: wat kun je nog doen om mee te tellen? Welke mogelijkheden zien we voor jou? “Ik denk dat het helemaal goedkomt als mensen zich blijven ontwikkelen en daar ook steun in krijgen.”
Het is volgens de bijzonder hoogleraar belangrijk dat mensen een growth mindset creëren. “Dat mensen denken: ‘Ik heb nog leerdoelen.’ Dat blijkt beter te zijn, mensen blijken daardoor beter te functioneren, creatiever te worden”, legt Van Vuuren uit. “En het is altijd fijn als mensen ervaren: ik sta nog niet stil, ik wil nog wat.”
En dat geldt niet alleen voor ouderen. “Je hebt ook mensen van 35 jaar die denken: ‘Ik ben al wel klaar.’”, verduidelijkt Van Vuuren. “Een tijdje geleden deed ik onderzoek bij een organisatie en daar zaten mensen die al twintig jaar hetzelfde doen”, geeft ze als voorbeeld. “Ze waren op hun zestiende begonnen en hadden tegen hun dertigste het idee dat dit het dan was. Het ziekteverzuim was heel hoog, dat wil je natuurlijk niet. Je wilt dat mensen openstaan, gestimuleerd worden en dat kan je als organisatie stimuleren door mensen regelmatig een nieuwe taak te geven.”
Niet alleen een growth mindset helpt medewerkers aan meer werkplezier. Ook beweging is superbelangrijk. a.s.r. Vitality richt zich op alle medewerkers, om zo iedereen binnen de organisatie fitter en gelukkig te maken. Dat brengt niet alleen het ziekteverzuim omlaag, maar getuigd ook van goed werkgeverschap.
Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Tinka van Vuuren en wil je zelf aan de slag met vitaliteit en amplitie? Download hier de whitepaper en zet de eerste stappen naar een amplitieve organisatie.
Wil je nog meer inspirerende verhalen lezen over amplitie? a.s.r. Vitality sprak met vier professionals over hun visie op deze mensgerichte bedrijfscultuur. Lees hier het interview met:
Meer weten?