Steeds meer bedrijven zien het belang in van een sterk vitaliteitsbeleid. Niet alleen voor de gezondheid van medewerkers en de duurzame inzetbaarheid, maar ook om het personeelsverloop te verminderen. Hr-dienstverlener Visma | Raet zet groot in op vitaliteit, noemt de hr-businesspartner van het bedrijf Myrthe Smalbraak. “Vitaliteit leidt gewoon tot veel energie en veerkracht en dat is iets wat iedereen volgens mij graag wil.”
Ga snel naar:
“We besteden bij Visma | Raet veel aandacht aan vitaliteit”, vertelt Myrthe Smalbraak, hr-businesspartner bij Visma | Raet uit. Om structuur in het brede onderwerp te krijgen, hebben ze bij het bedrijf vitaliteit opgedeeld in vier pilaren:
“We dachten in het begin: nou we hebben a.s.r. Vitality en we hebben een aantal mooie webinars, dat gaat wel goed werken”, blikt Myrthe terug. “Maar we merkten dat als we er niet concreet aandacht aan geven, de aandacht ervoor wegzakt.” En dat terwijl iedereen vitaliteit weldegelijk een belangrijk onderwerp vindt, weet Myrthe uit maandelijkse medewerkerstevredenheidsonderzoeken. “Maar als het medewerkers niet precies duidelijk is wat ze moeten doen of wanneer ze aan hun vitaliteit mogen werken, dan zakt het weg. Dus we zijn eigenlijk continu bezig om die blijvende aandacht eraan te geven.”
Om het belang van vitaliteit onder de aandacht te houden, posten ze veel op hun eigen intranet. “Maar we hebben ook een aantal ambassadeurs en aanjagers van vitaliteit”, benoemt Myrthe. “Zo zorgen we dat het niet een hr-feestje wordt. Zo van: hier is hr weer, we willen graag iets met beweging doen. Het is pas succesvol als het echt vanuit de medewerkers zelf wordt gedragen.”
“We hebben ook wel geworsteld met de manier waarop we ons vitaliteitsbeleid moesten vormgeven”, vertelt Myrthe. “We hebben best wel een sportief team, waardoor we al heel snel dachten: we gaan dit doen en hardlopen en zus en zo, maar daar zaten mensen helemaal niet op te wachten.” Wat dan wel werkte? Laagdrempelige veranderingen. “Hoe laagdrempeliger in het begin, hoe beter.”
Wat je leidinggevende doet, dat doe je vaak ook. Dus als zij met vitaliteit bezig zijn, wordt het meer een standaard.
Als voorbeeld van zo’n laagdrempelige verandering, noemt Myrthe wandelbila’s: “Als je met je leidinggevende een gesprek hebt, of met je projectteam, waar je je laptop niet voor nodig hebt, ga gewoon met ze naar buiten. We moesten die drempel weghalen, dat het helemaal niet erg is als je niet achter je laptop zit.”
Ook is het volgens Myrthe belangrijk om leidinggevenden daarin mee te nemen. “Ze zijn echt een voorbeeld voor medewerkers. Wat je leidinggevende doet, dat doe je vaak ook. Dus als zij met vitaliteit bezig zijn, wordt het meer een standaard.”
Door beetje bij beetje kleine drempels weg te halen, zorgen ze bij Visma | Raet voor een vitaler bedrijf. “En dat krijg je alleen maar voor elkaar als je er continu mee bezig bent”, benadrukt Myrthe. “Anders verslapt dat. Dat is ook wel een tip, blijf het altijd herhalen, blijf dingen delen, blijf mensen hierop aansporen.”
Wie denkt dat ze bij Visma | Raet alleen kleine veranderingen doorvoeren, heeft het mis. Om medewerkers zo vitaal mogelijk te houden, organiseren ze door het jaar heen verschillende activiteiten als onderdeel van hun vitaliteitsbeleid. “We hebben net smoothie fietsen gehad”, lacht Myrthe. “En we zijn nu nog bezig met het organiseren van webinars over slapen, fit op werk en hybride werken.”
“Daarnaast staat de gezondheidscheck van a.s.r. Vitality nog op de planning en organiseren we een mental health workshop en een actie van ‘doe eens niets’, omdat het ook belangrijk is om een keer helemaal niets te doen”, benadrukt Myrthe. “Ook hebben we een individuele coach waar medewerkers zelf mee aan de slag kunnen gaan.” Kortom: een heel palet aan vitaliteitsactiviteiten.
Waarom ze hier zoveel aandacht aan besteden? Om medewerkers enthousiast te houden. “We merken dat het beter gaat met de mensen die na de pandemie weer naar kantoor komen”, vertelt Myrthe. “Maar we hebben ook een groep die liever thuis werkt, en het is lastiger om die naar kantoor te trekken. De events die wij organiseren zijn daarom bewust op kantoor en niet online. Door die events zo leuk mogelijk te maken, hopen we de thuiswerkgroep ook naar kantoor te krijgen, zodat ze zich meer betrokken voelen.”
Ondanks dat ze bij Visma | Raet voor al hun medewerkers activiteiten organiseert, verliezen ze het individu niet uit het oog. Maatwerk blijft belangrijk. “We hebben verschillende doelgroepen: van gen z tot oudere medewerkers”, schetst Myrthe. “En je merkt gewoon een verschil in behoefte. De ene medewerker raakt bevlogen om reden x en de andere medewerker om reden y. Daar moet je op inspelen.”
Het is belangrijk om continu in dialoog te staan met medewerkers.
“Bijvoorbeeld de generatie van onze oudere medewerkers”, gaat Myrthe verder. “Daar moet je extra zorgen voor een gezonde werkomgeving, maar ook voor het ontwikkelen van talent. Het gesprek aangaan is daarin ook heel belangrijk.” Op die manier zorgt het bedrijf voor duurzame inzetbaarheid. “Daarin is het ook belangrijk dat leidinggevenden continu in dialoog staan met de medewerkers: zit je nog op de goede plek als we naar jouw talenten kijken? Heb je het goede werk? Moeten we daarin schuiven? Daar komt echt maatwerk bij kijken.”
Hr staat niet stil. Behoeftes van medewerkers zijn constant onderhevig aan verandering en dus moeten hr-afdelingen leren om op deze veranderende behoeftes in te spelen. De nieuwste manier om dit te doen is door middel van amplitie. “Amplitie staat bij ons nog in de kinderschoenen”, vertelt Myrthe. “Iedereen heeft talenten en het werk moet daarbij passen.”
“Het is goed om als werkgever te kijken hoe we het werk passend kunnen maken bij de persoon, want die past zo goed bij Visma | Raet”, gaat Myrthe verder. “Niet iedereen hoeft exact hetzelfde werkpakket te hebben. Als je veel meer daarop gaat inzetten en dat op een positieve manier benadert, denk ik dat je veel meer voor elkaar kunt krijgen. Ik denk dat we verder moeten inzetten op amplitie en dat de medewerkers dat ook van ons verwachten.”
Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Myrthe Smalbraak en wil je zelf aan de slag met vitaliteit en amplitie? Download hier de whitepaper en zet de eerste stappen naar een amplitieve organisatie.
Wil je nog meer inspirerende verhalen lezen over amplitie? a.s.r. Vitality sprak met vier professionals over hun visie op deze mensgerichte bedrijfscultuur. Lees hier het interview met:
Meer weten?