Rente voor je lening en kosten voor de koop van je huis mag je onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je inkomen bij je belastingaangifte. Kosten zoals advies- en bemiddelingskosten, taxatiekosten en notariskosten voor de hypotheekakte mag je eenmalig opgeven als aftrekpost. Voor de rente die je wilt aftrekken gelden de volgende voorwaarden:
- Je gebruikt de lening om een eigen woning te kopen, te verbeteren of te onderhouden.
- Je betaalt de lening binnen 30 jaar helemaal terug.
Een voorwaarde van de WelThuis Startershypotheek is dat je starter bent op de woningmarkt en je niet eerder hypotheekrente hebt afgetrokken bij de aangifte inkomstenbelasting. Je hebt dan nog 30 jaar recht op renteaftrek. Na 30 jaar is de rente van je hypotheek niet meer aftrekbaar.
De WelThuis Startershypotheek is gesplitst in twee leningdelen:
- Een leningdeel met een einddatum over 30 jaar.
- Een leningdeel met een zelfgekozen einddatum, verder dan over 30 jaar.
De rente die je betaalt over het eerste leningdeel (met een einddatum over 30 jaar) kun je aftrekken van je inkomen bij je belastingaangifte.
Meer over de opbouw van de leningdelen van de Startershypotheek
Steeds minder rente
De WelThuis Startershypotheek betaal je terug als een annuïteitenhypotheek. Elke maand betaal je een deel van je lening terug en daardoor wordt je lening elke maand iets lager. Dat betekent dat je elke maand minder rente betaalt. Hierdoor wordt het bedrag dat je terugkrijgt van de inkomstenbelasting elk jaar lager.
Welk deel van de rente je mag aftrekken, staat op je jaaropgave. Dit geeft a.s.r. ook door aan de belastingdienst. Op de voor ingevulde belastingaangifte staan alle gegevens al klaar. Je hoeft dit alleen maar te controleren.