Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat social media kansen biedt voor een succesvolle onderneming. Denk aan meer naamsbekendheid, een groter netwerk of het generen van leads. Toch kan het lastig zijn om dit in de praktijk toe te passen. Want: welke kanalen gebruik je, waar begin je en waar moet je op letten? Lees hier welke stappen je kan volgen om social media succesvol in te zetten voor jouw onderneming.
Je bent waarschijnlijk voor privégebruik al best wat uurtjes per dag op social media te vinden. Scrollen door je Instagram-feed, updates bekijken op LinkedIn en tutorials volgen op YouTube. Social media wordt dan ook wereldwijd dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Handig om te weten! Als ondernemer kan je dus met social media heel veel (potentiële) klanten bereiken.
Elk socialmediaplatform kun je zakelijk inzetten. Toch hebben Facebook, Instagram en LinkedIn ieder zijn eigen voordelen en doeleinden. Een ondernemer kan zich bijvoorbeeld via Instagram anders positioneren dan op LinkedIn of Facebook. We zetten de drie bekendste socialmediaplatformen hieronder op een rij, met daarbij de belangrijkste features.
Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?
In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.
Nu weet je welke voordelen social media ondernemers kan opleveren en welk specifiek doeleinde elk socialmediaplatform heeft. Maar wat kun je doen om met jouw onderneming succesvol te zijn op social media? Lees hieronder onze tips voor zakelijk succes op social media.
Bedenk eerst hoe je jouw onderneming op social media wil positioneren. Stel hierbij vragen zoals: wat vind ik belangrijk als ondernemer en hoe wil ik dat naar buiten brengen? Onderzoek daarnaast wie je doelgroep is. Wat kan jij jouw doelgroep bieden wat anderen niet kunnen? Een concurrentieanalyse kan helpen om te achterhalen wat jouw unique selling points zijn.
Bereik de juiste doelgroep door te onderzoeken op welk socialmediaplatform je doelgroep zich bevindt. Jongeren zitten over het algemeen meer op Instagram, dan op Facebook en zakelijk publiek vind je juist op LinkedIn.
Bied je zakelijke coaching aan? Promoot jezelf dan op LinkedIn. En heb je bijvoorbeeld een schoonheidssalon of een schoenenzaak? Dan zijn socialmediaplatformen, zoals Instagram of Facebook perfect. Dat komt omdat deze platformen visueler zijn ingesteld. Op deze platformen bereik je een veel grotere groep met je nieuwste collectie of producten.
Het is belangrijk om doelstellingen te formuleren. Je kunt social media namelijk voor veel verschillende redenen inzetten. Wat wil je als ondernemer bereiken: meer naamsbekendheid, interactie met klanten of leads? Deze doelen zet je vervolgens om tot doelstellingen. Bijvoorbeeld: ‘binnen één jaar wil ik via LinkedIn mijn netwerk met 20% vergroten’.
Deel content die jouw doelgroep interessant vindt. Om erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is, kan je bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek doen. Dit kan met verschillende tools, maar ook door je product of dienst in te typen op Google en de sociale platformen. Wat komt er tevoorschijn? Zijn mensen op zoek naar tips, checklists, adresgegevens, video’s of blogs? Gebruik deze informatie voor het maken van eigen content. Heb je bijvoorbeeld een kapperszaak? Deel dan ‘before and after’ content. Jouw doelgroep wil namelijk weten hoe goed jij iemands haar kan knippen en zo haal je sneller nieuwe klanten binnen.
Extra tip: twijfel je over de hoeveelheid posts die je per week wil plaatsen? Begin dan met twee vaste dagen in de week waarop je content post. Zodra je merkt dat het goed werkt, kun je besluiten om dit te verhogen. Let er wel op dat je je klant niet overspoelt met content, kwaliteit gaat voor kwantiteit.
Er bestaan veel verschillende data- en monitoringsystemen waarop je overzichtelijk ziet hoe jouw content presteert. Denk bijvoorbeeld aan Coosto of Semrush. Ook de socialmediaplatformen zelf beschikken over deze tools, zoals Facebook Business Manager. Maak hier slim gebruik van: analyseer welke content wel en niet werkt en pas jouw content hierop aan.
Heb geduld als het gaat om social media. Verwacht niet dat je binnen een week zichtbare resultaten boekt. Zichtbaarheid op social media heeft namelijk tijd nodig. Maak je doelstellingen dus ook niet direct te ambitieus. Denk niet: binnen één week heb ik er 200 actieve volgers bij! Meestal werkt het helaas niet zo. Begin dus bescheiden en je zal merken dat je als ondernemer steeds meer profijt haalt uit je aanwezigheid op social media.