Klanten werven, hoe doe je dat? Dat is natuurlijk per branche en per bedrijf verschillend. Wat altijd belangrijk is: verplaats je in je doelgroep. Waar vind je jouw klant en hoe kom je op een positieve manier in het vizier? Lees hier hoe jij succesvol kunt ondernemen door gebruik te maken van de 4 C's!
De 4 C’s voor het klanten werven anno nu
Uit een studie onder vierhonderd marketeers blijkt dat bedrijven sneller groeien dan hun sectorgenoten, als ze zich op de 4 C’s richten.
- Customer experience: het gaat om de som van alle belevingen die een klant heeft bij het afnemen van een dienst of product bij jouw bedrijf.
- Conversatie: het doel is om te converseren in plaats van te communiceren. Luisteren, vragen stellen, gesprekken faciliteren en actief meepraten, hoort er allemaal bij.
- Content: geef mensen iets om over te praten, maar doe het op een authentieke, positieve manier, die past bij jou en je bedrijf.
- Collaboratie: betrek je (potentiële) klanten in alles wat je bedrijf doet. Laat hen deel uit maken van je projecten en gebruik hun visie bij het maken van beslissingen.
Hieronder wat voorbeelden van hoe je deze 4 C’s kunt inzetten om je bedrijf of diensten te promoten.
Customer experience:
- Bouw een goede relatie op met je klanten. Toon oprechte interesse in ze en geef adviezen voor de toekomst. Op deze manier zal men in de toekomst sneller weer bij jou aankloppen.
- Vraag je klanten een testimonial te schrijven over je werk.
- Lever je diensten aan bedrijven? Bedenk dan hoe je de resultaten van een bedrijf kunt verbeteren en bel het bedrijf op met jouw pitch.
Conversatie:
- Begin een blog en promoot deze op sociale netwerken.
- Plaats opmerkingen bij andere blogs om mensen naar je website te leiden.
- Stel en beantwoord vragen op online forums (inclusief LinkedIn).
- Hou contact met collega’s die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar werk.
- Bied aan een seminar of webinar te geven bij lokale clubs of zakelijke netwerkbijeenkomsten.
- Ga naar evenementen in je vakgebied – conferenties, bijeenkomsten van beroepsverenigingen, seminars – om te netwerken.
- Doe mee aan wedstrijden of ‘awards’ verkiezingen in jouw vakgebied.
Content:
- Schrijf een e-Book of rapport voor je doelgroep en promoot het online.
- Doe zoekmachine optimalisaties voor je website en creëer bezoekers via Google.
- Verstuur een nieuwsbrief.
Collaboratie:
- Vraag je volgers op Facebook, LinkedIn e.d. om tips en originele ideeën tijdens een nieuw project
- Laat oude en nieuwe klanten weten wanneer en hoe je een belangrijk project hebt afgerond
- Bied iets gratis aan als dank voor feedback of aanbevelingen
- Doe gezamenlijke promotie-acties met andere ondernemers
- Vraag betrokken personen binnen je eigen netwerk om je te helpen. Bijvoorbeeld door een bericht te delen over wat jij doet, wie jij helpt en wat je te bieden hebt.
Kortom, er zijn een heleboel manieren om op een positieve manier bij je klanten in het vizier te komen. Stel je klant centraal en ga zoek naar de juiste manieren om contact te leggen.