Ga naar de hoofdinhoud
Home welkom bij a.s.r. welkom bij de schadeverzekeringen van a.s.r.

De schadeverzekeringen van Aegon verhuizen naar Ik kies zelf van a.s.r. Ons verhuisteam doet er alles aan om de verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen zodat je je snel thuis voelt. Als jouw schadeverzekering is verhuisd, ontvang je een e-mail waarin we je vertellen wat de verhuizing voor jou betekent. Op deze pagina vind je alle informatie over de verhuizing en het antwoord op veelgestelde vragen.

Wie is a.s.r. en wat is Ik kies zelf van a.s.r.?

a.s.r. helpt met diensten en producten die niet alleen goed zijn voor nu, maar ook op de lange termijn. Met toekomstige generaties in gedachten. Daarom verzekeren we duurzame oplossingen, zoals zonnepanelen. En bieden we duurzaam schadeherstel. Zo maken we graag samen met jou het verschil met groenere keuzes. Voor nu, later en altijd.

‘Ik kies zelf’ is onderdeel van a.s.r. Je kunt bij ons al je verzekeringszaken zelf regelen, zonder tussenkomst van een adviseur. Of het nu om een dekkingswijziging, schademelding of opzegging gaat, je regelt het eenvoudig online. Kom je er niet uit? Dan kies je zelf hoe je contact met ons opneemt. Je herkent Ik kies zelf van a.s.r. aan het a.s.r.-logo met de toevoeging ‘ik kies zelf’.

Dit blijft hetzelfde voor jou 
Jouw premie is hetzelfde

De premie die je op het moment van de verhuizing betaalt bij Aegon, betaal je ook bij Ik kies zelf van a.s.r. Wel kan de premie na de verhuizing op enig moment wijzigen door bijvoorbeeld een jaarlijkse indexatie. Je hoort dit tijdig van ons.

Je behoudt minimaal dezelfde dekking

Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon. Dit geldt na de verhuizing voor maximaal twee verzekeringsjaren, gerekend vanaf de eerste jaarlijkse verlengingsdatum na de verhuizing.

Je schadeverzekering is in goede handen

We zijn blij jou als klant bij Ik kies zelf van a.s.r. te verwelkomen! En helpen je graag in het maken van duurzame keuzes.

Dit verandert er voor jou
Je ontvangt een Ik kies zelf-polis

Na de verhuizing ontvang je een Ik kies zelf-polis met minimaal dezelfde dekking als bij Aegon. Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon.

Het betaalmoment kan veranderen

Aegon had een vaste incassodatum in de maand. Ik kies zelf van a.s.r. incasseert de premie op de ingangsdatum van de verzekering. Bijvoorbeeld: is de ingangsdatum van jouw verzekering 10 januari? Dan incasseren we op de 10e van de maand. 

Maak jij je premie zelf over? Dan krijg je van ons een betaalverzoek toegestuurd om je premie te betalen. Bij Ik kies zelf van a.s.r. maken we hiervoor gebruik van een iDEAL-betaallink. Je ontvangt dit betaalverzoek ruim van tevoren. 

Een a.s.r. account

Je kunt je schadeverzekering straks inzien en wijzigen in je a.s.r. account. Je krijgt een uitnodiging om een account te activeren.

Veelgestelde vragen
Schadeverzekeringen en de verschillen

Met een schadeverzekering kun je jezelf beschermen tegen de kosten die ontstaan bij schade aan je spullen of die van een ander. Of als je tegen juridische problemen aanloopt. Denk bijvoorbeeld aan een auto-, woonhuis-, inboedel-, aansprakelijkheids-, rechtsbijstand- of doorlopende reisverzekering.

Door de verhuizing naar Ik kies zelf van a.s.r., krijg je een Ik kies zelf-polis en Ik kies zelf-voorwaarden. Je herkent ze aan het a.s.r. logo met de toevoeging ‘ik kies zelf’. Direct na de verhuizing krijg je je nieuwe polis per e-mail toegestuurd. Het kan zijn dat sommige gegevens zoals de namen van dekkingen of verzekerde bedragen anders zijn dan op je oude polisblad van Aegon. Dit maakt voor je dekking niets uit. Zolang de Garantieclausule op je polisblad staat, geldt bij een eventuele schade de dekking die voor jou het meest gunstig is.

De Ik kies zelf-voorwaarden gelden vanaf het moment dat je schadeverzekering is verhuisd naar Ik kies zelf van a.s.r. Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer dan bij Ik kies zelf van a.s.r.? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon. Hiervoor maken wij gebruik van een Garantieclausule. Als de Garantieclausule van toepassing is op je verzekering, vind je deze terug op je polisblad.

De clausule geldt na de verhuizing voor maximaal twee verzekeringsjaren, gerekend vanaf de eerste jaarlijkse verlengingsdatum na de verhuizing. Op je polisblad vind je de exacte datum waarop de Garantieclausule uiterlijk vervalt.

Verandert voor die tijd: 
  • je auto bij de autoverzekering
  • je adres bij je inboedel- en woonhuisverzekering;
  • of je gezinssamenstelling bij de doorlopende reisverzekering en aansprakelijkheidsverzekering?

Dan vervalt de Garantieclausule op dat moment.

Als de clausule vervalt, gelden vanaf dat moment alleen de voorwaarden van Ik kies zelf van a.s.r. Wanneer de Garantieclausule komt te vervallen, krijg je daarover van tevoren bericht.

Na de verhuizing krijg je een Ik kies zelf-polis en voorwaarden van Ik kies zelf van a.s.r. Je hebt minimaal dezelfde dekking als bij Aegon. Hiervoor maken wij gebruik van een Garantieclausule. 

Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer dan bij Ik kies zelf van a.s.r.? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon.

De Garantieclausule zorgt ervoor dat je minimaal dezelfde dekking hebt als bij Aegon. Konden wij de dekking van je Aegon polis niet 1-op-1 overnemen bij Ik kies zelf van a.s.r.?   Dan hebben wij de Garantieclausule toegevoegd aan je voorwaarden. Wat betekent dit?

Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer dan bij Ik kies zelf van a.s.r.? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon. 

Als de Garantieclausule van toepassing is op je verzekering, vind je deze terug op je polisblad. De clausule geldt na de verhuizing voor maximaal twee verzekeringsjaren, gerekend vanaf de eerste jaarlijkse verlengingsdatum na de verhuizing. Op je polisblad vind je de exacte datum waarop de Garantieclausule uiterlijk vervalt. 

Verandert voor die tijd: 
  • je auto bij de autoverzekering
  • je adres bij je inboedel- en woonhuisverzekering;
  • of je gezinssamenstelling bij de doorlopende reisverzekering en aansprakelijkheidsverzekering?

Dan vervalt de Garantieclausule op dat moment. 

Als de clausule vervalt, gelden vanaf dat moment alleen de voorwaarden van Ik kies zelf van a.s.r. Wanneer de Garantieclausule komt te vervallen, krijg je daarover van tevoren bericht.

De verschillen in voorwaarden en dekking vind je terug op onze speciale verschillenpagina. Zolang de Garantieclausule geldt voor jouw verzekering, handelen wij een eventuele schade af volgens de meest gunstige voorwaarden:

Heb je schade en was je dekking bij Aegon ruimer dan bij Ik kies zelf van a.s.r.? Dan handelen wij je schade af volgens de voorwaarden die je had bij Aegon.

De premie die je op het moment van de verhuizing betaalt bij Aegon, betaal je ook bij Ik kies zelf van a.s.r. Wel kan de premie na de verhuizing bij het ingaan van een nieuw verzekeringsjaar wijzigen door bijvoorbeeld een jaarlijkse indexatie. Je hoort dit tijdig van ons.

De betaalwijze blijft hetzelfde als bij Aegon, behalve als je bij Aegon via een factuur betaalt. Daarnaast kan het moment van betalen bij Ik kies zelf van a.s.r. anders zijn dan bij Aegon. We leggen het hieronder uit.

Betaalwijze en betaalmoment

  • Betaal  je via automatische incasso? Dan staat bij de bankafschrijving als incasseerder voortaan Ik kies zelf van a.s.r. met rekeningnummer NL16 ABNA 0246 0638 58. Aegon had een vaste incassodatum in de maand. Bij a.s.r. is de incassodatum afhankelijk van de ingangsdatum van je verzekering. Bijvoorbeeld: is de ingangsdatum van jouw verzekering 10 januari? Dan incasseren wij op de 10e van de maand. Valt het incassomoment in een weekend? Dan incasseren we je premie op de maandag erna.
  • Betaal je via een iDEAL-betaallink? Dan ontvang je ook van ons ook een betaalverzoek met een betaallink. Je ontvangt de betaallink ruim van tevoren. 
  • Betaal je zelf via een factuur? Dan ontvang je van ons na de verhuizing voortaan een betaalverzoek met een iDEAL-betaallink. Je ontvangt de betaallink ruim van tevoren.
Let op: Het kan zijn dat het eerste betaalverzoek van Ik kies zelf van a.s.r. heel kort volgt op het laatste betaalverzoek van Aegon. Dit kan eenmalig voorkomen rond het moment van de verhuizing. We vragen je vriendelijk om het betaalverzoek te voldoen volgens de instructies die in het betaalverzoek staan.

 

Met het Voordeelpakket Ik kies zelf van a.s.r. krijg je aan het eind van het jaar geld terug als je meerdere verschillende verzekeringen bij Ik kies zelf van a.s.r. hebt. Door de verhuizing van je Aegon schadeverzekeringen naar Ik kies zelf van a.s.r. profiteer je automatisch van dit voordeel als je voldoet aan de voorwaarden. Weten hoe het werkt en welke verzekeringen er onder het Voordeelpakket Ik kies zelf van a.s.r. vallen?

Bekijk dan het Voordeelpakket Ik kies zelf van a.s.r.

Heb je naast een schadeverzekering een ander product bij Aegon dat verhuist naar a.s.r.? Bijvoorbeeld een levensverzekering of een hypotheek? Wanneer deze naar a.s.r. verhuizen, ontvang je daarover apart bericht.

Schademelding

Heb je direct hulp nodig? Bijvoorbeeld in het verkeer of op vakantie? 

  • Vóór de verhuizing bel je hiervoor het noodnummer 088 344 00 00.
  • Ná de verhuizing naar Ik kies zelf van a.s.r. bel je hiervoor het noodnummer 030 699 07 08.

Vóór de verhuizing kun je een schade melden bij Aegon via aegon.nl of via je Mijn Aegon-account. De gemelde schade wordt dan behandeld door de schadebehandelaars van Aegon. Is je schade niet voor de verhuizing afgehandeld? Dan verhuizen we je gemelde schade mee naar Ik kies zelf van a.s.r. Vanaf dat moment handelen wij je schade af. Updates over je schade ontvang je dan vanuit Ik kies zelf van a.s.r.

Na de verhuizing kun je een nieuwe schade melden bij Ik kies zelf van a.s.r. Ga naar schade melden en kies daar voor ‘Schadeverzekering Ik kies zelf van a.s.r.'

Een gemelde schade bij Aegon die nog niet afgehandeld is vóór de verhuizing, verhuist mee naar Ik kies zelf van a.s.r. Na de verhuizing handelen wij de schade verder af. Updates over je schade ontvang je vanaf dat moment vanuit Ik kies zelf van a.s.r. 

Had je een lopende melding op je Rechtsbijstandverzekering bij ARAG of DAS? Dan handelt die partij de melding ook af.

Ik kies zelf van a.s.r. werkt samen met DAS. Aegon werkte voor 1 juli 2024 samen met ARAG en is per 1 juli 2024 gaan samenwerken met DAS. Dit betekent dat de specialisten van DAS je per 1 juli helpen wanneer je rechtsbijstand nodig hebt.

Wil je een nieuw conflict melden? Voor de verhuizing meld je je conflict op aegon.nl en na de verhuizing kun je terecht op asr.nl. Conflicten die vóór 1 juli 2024 zijn ontstaan, worden nog behandeld door ARAG. Conflicten die na 1 juli 2024 zijn ontstaan, worden behandeld door DAS.

Goed om te weten: het gaat om de datum waarop het conflict is ontstaan. Niet om de datum waarop je het conflict meldt.

Had je een lopende melding op je Rechtsbijstandverzekering bij ARAG of DAS? Dan handelt die partij de melding ook af.

Heb je een jaar lang geen schade op je autoverzekering? Dan heb je een schadevrij jaar. In het volgende verzekeringsjaar krijg je dan korting op je premie. En zo elk jaar verder, tot je de maximale korting bereikt. Dit heet no-claimkorting. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe lager de premie die je voor je verzekering betaalt. Hoeveel korting je krijgt, is vastgelegd in de no-claimladder.

Bij de verhuizing naar Ik kies zelf van a.s.r. nemen we het aantal schadevrije jaren dat je had bij Aegon exact over. Maar de no-claimladder van Ik kies zelf van a.s.r. heeft een andere opbouw dan die van Aegon. Daarom kan het zijn dat je bij ons op een andere no-claimtrede staat, met een ander kortingspercentage. Dit heeft bij de verhuizing naar Ik kies zelf van a.s.r. geen invloed op je premie, want die is dan nog hetzelfde als bij Aegon.

Na de verhuizing geldt bij de jaarlijkse verlenging van je verzekering het kortingspercentage volgens de no-claimladder van Ik kies zelf van a.s.r. Omdat de no-claimladder van ons een stuk langer is en meer treden heeft dan die van Aegon, heb je kans op langere doorgroei van korting. De no-claimregeling van Ik kies zelf van a.s.r. heeft overeenkomsten met die van Aegon, maar er zijn ook verschillen. De verschillen kun je vinden op de verschillenkaart op de verschillenpagina.

Ja, a.s.r. heeft een eigen duurzaam herstelnetwerk. Dit netwerk bestaat uit duurzame herstelbedrijven met het keurmerk Groengedaan! Zo weet je altijd zeker dat je schade op een milieuvriendelijke manier gerepareerd of hersteld wordt. Schade aan je inboedel, woonhuis of auto? Geef bij je schademelding aan dat je het door ons herstelnetwerk wilt laten herstellen. Is het te herstellen, dan neemt het herstelbedrijf contact met je op. Wij betalen het schadeherstelbedrijf rechtstreeks. Dat scheelt jou weer werk! 

Overige vragen

Tot aan de verhuizing kun je voor vragen over je schadeverzekeringen terecht op aegon.nl. Ná de verhuizing kun je terecht bij Ik kies zelf van a.s.r. Bekijk onze Service en contactpagina en kies de service of contactmogelijkheid die het best bij jou past. We helpen je graag.

Na de verhuizing van je schadeverzekering staat er bij de verzekering in je Mijn Aegon-account dat deze verhuisd is naar a.s.r.  Vanaf dat moment kun je je verzekering inzien en wijzingen via je a.s.r. account. Na de verhuizing krijg je een uitnodiging om je a.s.r. account te activeren. Heb je al een a.s.r. account? Dan wordt je schadeverzekering van Aegon daaraan toegevoegd.

Het kan voorkomen dat je je verzekering niet direct terugziet in je a.s.r. account. Dan zijn we je verhuisde verzekering nog aan het verwerken.

Tot aan de verhuizing kun je je verzekering opzeggen via aegon.nl. Ná de verhuizing kun je je verzekering opzeggen via je a.s.r. account. 

Loopt jouw schadeverzekering op het moment van de verhuizing minimaal een jaar? Dan kun je je verzekering dagelijks opzeggen. Wij beëindigen de verzekering dan met ingang van de eerstkomende maandelijkse beëindigingsdatum. Als dag van beëindiging geldt dezelfde dag als die van de ingangsdatum. Bijvoorbeeld:  bij een ingangsdatum van 06-11-2021 en een opzegdatum van 18-03-2025, wordt de beëindigingsdatum 06-04-2025.

Loopt je verzekering op het moment van de verhuizing korter dan een jaar? Dan kun je opzeggen per de datum dat je verzekering een nieuw verzekeringsjaar ingaat.

Als je besluit je schadeverzekering op te zeggen, dan betaalt Ik kies zelf van a.s.r. de te veel betaalde premie terug.

Bij a.s.r. maken we onderscheid tussen zelf af te sluiten schadeverzekeringen en schadeverzekeringen die je afsluit via een adviseur. De zelf af te sluiten schadeverzekeringen herken je aan het a.s.r.-logo met de toevoeging ‘ik kies zelf’. 

Bij Ik kies zelf van a.s.r. kun je al je verzekeringszaken zelf regelen. Of het nu om een dekkingswijziging, schademelding of opzegging gaat, je regelt het eenvoudig online. Kom je er niet uit? Dan kies je zelf hoe je contact met ons opneemt. 

De schadeverzekeringen die je via een adviseur afsluit, hebben geen toevoeging of logo. Wil je hiervoor een dekkingswijziging, schademelding of opzegging doorgeven? Dan regel je dit via de adviseur bij wie je de verzekering hebt afgesloten.

Contact

Is jouw schadeverzekering van Aegon naar a.s.r. verhuisd? Je krijgt van ons een e-mail of brief waarmee je een account kunt aanmaken. Heb je die nog niet gehad? Dan kun je nog geen account aanmaken.

Bij a.s.r. is je schadeverzekering in goede handen
Duurzaam schadeherstel Duurzame keuzes: nu, later en altijd Deze klant liet haar bank duurzaam herstellen