Direct je schade melden
Op dit moment zijn er langere doorlooptijden dan je van ons gewend bent. Je kunt je schade altijd bij ons melden, maar het kan langer duren voordat we je schade in behandeling nemen en afhandelen.
Schade komt altijd ongelegen. Daarom helpen we je om het zo goed mogelijk te regelen. Zo wordt je schade snel opgelost en heb je de keuze schade duurzaam te laten herstellen.
Heb je een situatie waarbij je direct hulp nodig hebt? Bijvoorbeeld een noodgeval op vakantie, je kunt niet meer verder rijden met de auto of je huis is niet meer bewoonbaar? Bel dan altijd met de a.s.r. Alarmcentrale. Die staat 24 uur per dag, 7 dagen per week, voor je klaar om je te helpen, ook in het buitenland.
Geen noodsituatie? Lees dan hieronder hoe je schade bij ons meldt.
Je kunt je schade online bij ons melden. Of log in op je a.s.r. account als je een verzekering hebt afgesloten via een adviseur.
Zo meld je jouw schade
Je kunt schade melden via ons schadeformulier. Binnen 10 werkdagen nemen we contact met je op over de behandeling van je schade.
Heb je schade door inbraak, diefstal of verlies doe dan eerst aangifte bij de politie.
Je verzekeringsadviseur kent jouw situatie het beste en weet precies wat je bij een schade moet doen. Daarom kun je ook direct contact met hem opnemen om je schade door te geven.
Weet je niet meer wie je adviseur precies is? Log dan in bij je a.s.r. account, kies de verzekering waar je schade wilt melden. Hier vind je ook je adviseur terug.
Autoruitschade
Voor autoruitschade neem je direct contact op met Glasgarant.
Ruitschade in huis
Ruitschade in huis meld je rechtstreeks bij Uniglas. Zij hebben een landelijk dekkend netwerk van lokale herstellers.
Wil je liever persoonlijk contact? Kijk dan op onze Service en Contactpagina.
Heb je schade door diefstal, verlies of inbraak?
- Doe eerst aangifte bij de politie. Ook als je in het buitenland bent.
- Kun je tijdens je vakantie niet naar de politie? Meld de diefstal dan bij de reisleiding of bij de beheerder van je verblijf.
- Meld daarna de diefstal bij je verzekeringsadviseur of bij ons via het online schadeformulier.

Alles over jouw schademelding
De status van je schademelding
Je kunt je gemelde schade terugvinden in jouw persoonlijke inlogomgeving. Je kunt daar eenvoudig de status van je schade volgen en je ziet ook wie jouw schade in behandeling heeft. Heb je nog geen a.s.r. account, dan maak je deze direct bij ons aan.
Na je melding handelt een van onze schadebehandelaars je schade af. Van het begin tot het eind. Als je een verzekeringsadviseur hebt, dan is diegene altijd op de hoogte. Je kunt ook altijd bij je adviseur terecht als je vragen hebt.
Wat je van a.s.r. mag verwachten
Wat mag je van a.s.r. verwachten?
Als je schade hebt, mag je van a.s.r. het volgende verwachten:
- We regelen de schade snel en deskundig voor jou
- Als de schade hersteld kan worden, schakelen we in overleg met jou een herstelbedrijf in
- We houden ons aan de afspraken die we met jou hebben gemaakt in de polisvoorwaarden
- Wij houden ons aan de Gedragscode Verzekeraars. Het Verbond van Verzekeraars heeft de kernwaarden en gedragsregels van financiële instellingen in deze gedragscode beschreven.
Wat verwachten we van jou?
Om je zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat je je aan een aantal regels houdt:
- Zorg ervoor dat de schade niet groter wordt
- Verleen alle medewerking die nodig is om de schade goed te kunnen regelen
- Geef alle informatie aan de schade-expert die nodig is om de schade te kunnen bepalen. Vraagt de schade-expert om gegevens zoals rekeningen of offertes? Geef die dan zo snel mogelijk. De schade-expert kan de schade dan snel afhandelen.
- Pleeg geen fraude. Er is sprake van fraude als je een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Om bijvoorbeeld een hogere uitkering te krijgen dan waar je recht op hebt. Denk daarbij aan het veranderen van bedragen op rekeningen. Of meer declareren dan de daadwerkelijke schade. Als wij fraude constateren, dan nemen wij passende maatregelen. Lees meer over ons fraudebeleid.
Soms is schade lastig vast te stellen
Bij ingewikkelde schade kan het nodig zijn om eerst onderzoek te doen. Dan roept de schadebehandelaar de hulp in van een schade-expert. Dat kan een schade-expert van ons zijn. Die kent de voorwaarden van je verzekering en weet dus precies waar je allemaal recht op hebt. Het kan ook zijn dat we een schade-expert inschakelen om een schade te beoordelen.
Alles over een schade-expert
Onze schade-expert:
- Maakt een afspraak met je om de schade te bekijken
- Stelt het schadebedrag vast en vertelt je hoe hij of zij de hoogte van het schadebedrag heeft berekend
- Onderzoekt of je voor dit geval verzekerd bent
- Geeft je tips om toekomstige schades te voorkomen en te beperken
- Zorgt dat je een voorschot krijgt op de schade-uitkering als dat noodzakelijk is
- Adviseert je over herstelmogelijkheden en het inschakelen van herstel- of schoonmaakbedrijven
- Legt je uit wat je mogelijkheden zijn voor een tijdelijke huisvesting als dat noodzakelijk is
Jij blijft opdrachtgever
De schade-expert regelt het herstelbedrijf voor jou, maar jij blijft formeel de opdrachtgever. Dat betekent dat jij het opdrachtformulier ondertekent. En als er een eigen risico of btw-verrekening geldt, dan krijg je daarvan de rekening.
Gebruik maken van een eigen schade-expert
Wil je naast onze schade-expert ook gebruikmaken van een eigen schade-expert om jouw schade vast te stellen? Dan mag dat. Bijvoorbeeld omdat je het niet eens bent met het schadebedrag dat onze expert vaststelt. Of als je een andere redelijke aanleiding hebt om jouw eigen schade-expert in te schakelen.
Contra-expert
Zo'n eigen schade-expert heet een ‘contra-expert’. Jouw contra-expert benoemt met onze schade-expert vooraf een derde schade-expert. Dit wordt een arbiter genoemd. Deze arbiter bepaalt wat de schade is, als jouw en onze schade-expert het niet eens kunnen worden over de hoogte van de schade. Hij blijft dan binnen de grenzen van de schadevaststelling die jouw en onze expert gedaan hebben.
Wat betaalt a.s.r.?
De redelijke kosten van alle experts betalen wij. Dus ook de kosten van jouw expert. Wij doen geen beroep op de beperking die nog in de oudere polisvoorwaarden voorkomt, namelijk dat de vergoeding van de kosten van jouw expert beperkt is tot maximaal het bedrag dat wij aan onze expert hebben betaald.
Gedragscode Expertiseorganisatie
Voorwaarde is wel dat alle betrokken schade-experts werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties of vergelijkbaar deskundig zijn op het gebied van schadevaststelling.
Wat betaal je zelf?
De kosten van jouw expert die niet met de schadevaststelling te maken hebben betaal je zelf. Zo kan jouw expert kosten maken voor jouw belangenbehartiging. Die kosten betaalt a.s.r. niet tenzij wij dat verplicht zijn vanuit wet- en regelgeving. Wil je onverwachte kosten achteraf voorkomen? Spreek dan van tevoren af wat de contra-expert precies voor jou gaat doen.
Letselschade bij een ongeval
Heb je letselschade opgelopen bij een ongeval? Meld dit dan via letsel@asr.nl. Geef in je mail aan hoe we het beste contact met je kunnen opnemen en deel ook alvast alle informatie en documenten die je over het ongeval hebt. Denk hierbij aan:
- Een schadeaangifteformulier
- Een politieverklaring
- Getuigenverklaring(en)
- Gemaakte kosten
- Het soort letsel
- Alle andere informatie die van belang is voor ons om je schade te kunnen behandelen
Ben je bij a.s.r. verzekerd? Geef dan aan op welk polisnummer je de schademelding doet.
Duurzaam schadeherstel
Als je schade hebt en wij laten jouw schade duurzaam herstellen, dan geven wij een herstelbedrijf namens jou de opdracht om de schade zo snel mogelijk te beperken en te herstellen. Schadeherstel kan vaak op verschillende manieren en door verschillende bedrijven, zoals een bouwbedrijf of een schoonmaakbedrijf. Wij of de experts overleggen altijd met jou voordat we een herstelbedrijf inschakelen.
Wie betaalt de kosten van het herstelbedrijf?
Wij betalen de kosten van het herstelbedrijf. Misschien wil je dat het herstelbedrijf extra werkzaamheden of verbeteringen uitvoert. Vaak is dat mogelijk. Het herstelbedrijf laat je dan van tevoren weten hoeveel dat kost. Je betaalt zelf voor de kosten van deze extra werkzaamheden. Vaak vragen herstelbedrijven aan jou om een ‘akte van cessie’ te ondertekenen. Daarmee geef je ons toestemming om de kosten van het herstel rechtstreeks aan het herstelbedrijf te betalen.
Ben je ergens niet of niet volledig voor verzekerd, of heb je een eigen risico? Dan betaal je dat deel van de schade zelf.
Wil je weten wat onze herstelbedrijven duurzaam maakt? Lees dan meer over duurzaam herstel.
Klachten over de dienstverlening van a.s.r.
Heb je een klacht over onze dienstverlening? Of ben je het niet eens met onze beslissing over jouw verzoek tot schadevergoeding? Bespreek je klacht dan met je verzekeringsadviseur. Die overlegt met ons over een passende oplossing.
Bent je niet tevreden met het resultaat? Bespreek je klacht met je adviseur of dien een klacht in bij het interne klachtenbureau van a.s.r.
Log in en bekijk je polisvoorwaarden
Wil je precies weten waarvoor je verzekerd bent? Lees dan de polisvoorwaarden en de clausules op het polisblad van je verzekering. Je verzekeringsadviseur of onze schade-expert kan hier ook meer over vertellen.
Je vindt je polisblad en voorwaarden in je a.s.r. account.
Hulp nodig?
Kom je ergens niet uit en wil je direct contact met ons? Kijk op onze contactpagina voor de verschillende contactmogelijkheden.