Iedere ondernemer wil een vol klantenbestand. Het continu genereren van leads is bepalend voor een succesvolle onderneming. Want: zonder leads geen sales. Wil je weten hoe je als ondernemer groei realiseert door meer klanten te werven? Lees hier waar je op moet letten bij het genereren van leads.
Om succesvol te zijn en te blijven, moet je als ondernemer klanten werven. Maar hoe doe je dat? Een veel gebruikte term in marketing is leadgeneratie. Leadgeneratie maakt deel uit van het acquisitieproces en verwijst naar alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Een lead is dus een potentiële klant die geīnteresseerd is in een bepaald product of dienst. Je identificeert klanten en zorgt vervolgens dat hun interesse wordt gewekt.
Het acquisitieproces betreft het hele traject van contact leggen met potentiële klanten tot de uiteindelijke verkoop. Leadgeneratie heeft alleen betrekking op het genereren van verkoopkansen en zit dus aan de voorkant van het acquisitieproces. Je zou kunnen zeggen dat leadgeneratie behoort tot de marketingactiviteiten die onderdeel uitmaken van het acquisitieproces. Lees hieronder onze tips om veelbelovende leads te genereren.
Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe leads is het belangrijk je te verdiepen in jouw potentiële klanten. Wat zoeken ze precies in een product of dienst? En hoe oriënteren ze zich? Alleen op deze manier kan je inspelen op hun behoeftes. En kijk hiervoor niet alleen naar potentiële klanten, ook naar je huidige klanten. Waarom kopen of nemen zij producten of diensten bij je af? Waarom kiezen zij voor jou?
Daarnaast kan je ook gebruikmaken van een marketing automation systeem om data over je leads en bestaande klanten te verzamelen. Deze data stelt je in staat om je leads te voorzien van relevante mails en de juiste aanbiedingen. Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook rekening houden met de fase van de klantreis waarin de lead zich bevindt. Vanwege de complexiteit van dit systeem is het aan te raden om deze implementatie uit te besteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau.
Het is essentieel dat je weet waar je je potentiële klanten vindt en dat je zorgt dat jij hier zelf ook aanwezig bent. Of dat nu een online platform of offline beurs is, zorg dat jij zichtbaar bent, op de juiste momenten aanwezig bent en relevante informatie geeft.
Online leads genereren is efficiënt, maar persoonlijk contact is misschien nog wel belangrijker. Door te netwerken kan je nog beter inventariseren waar jouw potentiële klanten tegenaan lopen en je verhaal hierop afstemmen.
Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?
In het whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.