Netwerken levert je als ondernemer nieuwe contacten op. Je wordt opgemerkt door potentiële partners en klanten en dit kan bijdragen aan de groei van je bedrijf. Zo kunnen deze contacten waardevol zijn, omdat:
Een groot en relevant netwerk krijg je niet vanzelf. Je moet je dus actief en open opstellen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, congressen of seminars. Maar netwerken doe je natuurlijk niet alleen in werkgerelateerde situaties. Relevante contacten leer je vaak juist kennen in je privéleven, zoals op een feestje of bij de voetbalclub.
Naast actief netwerken is het natuurlijk ook belangrijk om je bestaande netwerk te onderhouden. Je netwerk is vaak veel groter dan je in eerste instantie denkt en veel opdrachten worden via via ingevuld. Nodig de persoon uit op LinkedIn, stuur een berichtje waarin je refereert naar eerder contact. Door regelmatig statusupdates te delen op LinkedIn, berichten en reacties te plaatsen of een ander te feliciteren, houd je contact en kan je elkaar makkelijker bereiken wanneer je denkt iets voor elkaar te kunnen betekenen.
Breng jouw verhaal vol passie en enthousiasme over. Een aanstekelijk verhaal blijft langer hangen. Wanneer een relatie in de toekomst iets voor jou kan betekenen is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze aan jou en je bedrijf denken.
Verwacht niet dat je na je eerste netwerkbijeenkomst gelijk een nieuwe opdracht binnen sleept. Netwerken is een continu proces waarin het draait om het onderhouden van relaties om er op den duur de vruchten van te kunnen plukken. Heb dus geduld!
Kortom, er zijn een heleboel manieren om bij professionals uit jouw branche, maar ook bij potentiële klanten en opdrachtgevers in het vizier te komen. Met deze tips maak je een goed begin met het bouwen van jouw zakelijke netwerk. En hopelijk helpt dit netwerk je bij het bereiken van jouw doelen.
Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?
In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.