
Esther pleit voor het stimuleren van biodiversiteit door bedrijven
Het stimuleren van biodiversiteit door bedrijven staat bij Esther Egeter hoog op de agenda. Als duurzaamheidsadviseur bij a.s.r. gelooft ze dat dit niet alleen belangrijk is voor grote bedrijven: ‘Elk bedrijf telt en alle beetjes helpen.’
Hoe denken mkb’ers over het onderwerp duurzaam ondernemen en wat doen ze op dit vlak? Motivaction onderzocht het in opdracht van a.s.r. De inzichten delen we in verschillende artikelen. In totaal zijn 308 mkb-bedrijven ondervraagd in de periode van 16 december 2024 tot en met 2 januari 2025.
Expert aan het woord
Esther Egeter werkt al sinds het afronden van haar rechtenstudie in de verzekeringswereld. Inmiddels werkt ze ruim 10 jaar bij a.s.r., waar ze zich gaandeweg steeds meer is gaan specialiseren in duurzaamheid. Als duurzaamheidsadviseur houdt ze zich onder andere bezig met natuurbehoud en adaptatie aan klimaatverandering.
Uiteindelijk voor elk bedrijf belangrijk
‘Mensen, dieren, planten, schimmels en insecten hebben elkaar nodig om te leven. Dat noemen we biodiversiteit. En dit is voor vrijwel elk bedrijf relevant,’ vertelt Esther. ‘Of dat nu een groot, middelgroot of klein bedrijf is. Het gaat niet zozeer om je omvang, maar veel meer om je locatie en de sector waarin je werkt. Dát bepaalt namelijk voor een groot deel de impact die jouw bedrijf heeft op de natuurlijke omgeving waarin je actief bent. Denk bijvoorbeeld aan je uitstoot en de mogelijke invloed daarvan op biodiversiteitsverlies. Maar ook aan je waterverbruik of de ruimte die je bedrijf inneemt ten koste van natuur. Dat is bij een transportbedrijf of bouwbedrijf anders dan bij een kleine zakelijke dienstverlener. Ieder bedrijf is op zijn eigen manier afhankelijk van het natuurlijke ecosysteem om zich heen.’
Ruim een derde van mkb-bedrijven vindt verbeteren van biodiversiteit belangrijk. Toch heeft minder dan een kwart van de bedrijven maatregelen genomen om de biodiversiteit te verbeteren. Ongeveer de helft van de mkb’ers weet weinig tot niet af van de voordelen van biodiversiteit voor hun organisatie (Motivaction, 2025).
Nog te weinig aandacht voor biodiversiteit
‘Als het ecosysteem om je heen achteruitgaat, kan dat ook invloed hebben op het voortbestaan van je bedrijf,’ vervolgt Esther. ‘Niet alleen omdat de regelgeving op dit gebied steeds strenger wordt, maar ook omdat je op een bepaalde manier zelf afhankelijk bent van dit ecosysteem. Een bedrijf in de voedselsector kan bijvoorbeeld niet volledig zonder natuurlijke hulpbronnen voor voedsel zorgen. Desondanks voelen nog weinig bedrijven de noodzaak om biodiversiteit te bevorderen. Ik zou graag een paar mooie voorbeelden geven van bedrijven die hier actief mee bezig zijn, maar ik zie dit nog heel weinig. Wat eigenlijk heel wonderlijk is, want er is wél veel aandacht voor klimaatverandering. En biodiversiteit is daar heel nauw mee verbonden. Want als onze natuurlijke omgeving erop achteruitgaat, kan die ook minder CO2 opnemen en verergert ook de klimaatverandering.’
Het huidige politieke klimaat heeft ook invloed op verduurzamingskeuzes, vooral bij bedrijven die al sterk inzetten op duurzaamheid (Motivaction, 2025).
Lees meer over de nieuwste trends in duurzaam ondernemen
Ben je op zoek naar inspiratie en inzichten over duurzaam ondernemen? Download dan het trendrapport Duurzaam ondernemen en lees over de nieuwste trends rond transparant en maatschappelijk verantwoord ondernemen, biodiversiteit, duurzaam werkgeverschap en AI.
Kijken waar je eigen impact zit
Waar begin je als je met jouw bedrijf biodiversiteit wilt stimuleren? ‘In de eerste plaats kijk je waar je impact en je afhankelijkheid zit,’ zegt Esther. ‘Als je dit niet weet, zijn er verschillende methodes om dit inzichtelijk te maken. Een bekende methode is die van de internationale taakgroep TNFD (Taskforce on Nature-related Financial Disclosures). Deze methode wordt ook wel de LEAP-methode genoemd (Locate, Evaluate, Assess en Prepare to report). Hiermee kun je stapje voor stapje jouw impact en afhankelijkheid in beeld brengen. Én kijken hoe je met je bedrijfsvoering kunt bijdragen aan een verbetering in biodiversiteit.’
Meer dan de helft van ondernemers is een beetje tot goed bekend met het begrip ketenverantwoordelijkheid. Tegelijk heeft maar 17% van mkb’ers goed zicht op hoe duurzaam hun leveranciers en klanten werken. En slechts 21% spreekt leveranciers en klanten aan op hun duurzaamheidsgedrag (Motivaction, 2025).
Tips voor het stimuleren van biodiversiteit als ondernemer
Zelfs als mkb’er met een lage impact kun je iets doen voor biodiversiteit. We geven een aantal tips:
- Plant een groene gevel of dak. Een groene gevel of dak zorgt voor meer biodiversiteit. En zo help je de omgeving koeler te houden in de zomer, wat energiekosten kan besparen.
- Gebruik biologische of streekproducten. Heb je een kantine? Kies dan voor meer vegetarische, biologische en streekproducten. Zo stimuleer je gezonde keuzes bij je medewerkers en dat draagt bij aan hun duurzame inzetbaarheid.
- Maak je buitenruimte bijvriendelijk. Plaats plantenbakken met bloemen en struiken die bijen en andere bestuivers aantrekken. En installeer insectenhotels of vogelhuisjes rondom je gebouw. Zo draag je bij aan biodiversiteit én zorg je voor een aantrekkelijker en vriendelijkere uitstraling naar je klanten en buurtbewoners.
- Investeer in biodiversiteitsprojecten. Ondersteun projecten voor natuurherstel, zoals planten van bomen of onderhouden van natuurgebieden. Hiermee laat je zien dat je biodiversiteit belangrijk vindt. En je verbindt jouw bedrijf zo aan een positief initiatief.
- Leg je medewerkers (en klanten) uit waarom biodiversiteit belangrijk is. Organiseer een kennissessie over biodiversiteit voor je medewerkers en klanten. Je vergroot de impact van jouw stappen door anderen hierbij te betrekken. En je versterkt zo je reputatie als duurzaam ondernemer.
Je doet het ook voor jezelf
Esther heeft goede hoop dat steeds meer ondernemers een bijdrage aan biodiversiteit gaan leveren. ‘Uiteindelijk doe je er ook jezelf een plezier mee. Je verbetert niet alleen je impact, maar je verkleint ook je afhankelijkheid. En wetgeving op dit gebied zal eerder strenger dan soepeler worden. Dan kun je als bedrijf beter een voorsprong dan een achterstand hebben.’
Rapporteren over duurzaamheid is ook een belangrijk onderdeel van duurzaam ondernemen. Een kwart van mkb’ers rapporteert al over duurzaamheid en nog eens een kwart is dit van plan. De andere helft van bedrijven is niet van plan om op korte termijn te gaan rapporteren of heeft nog geen besluit genomen hierover (Motivaction, 2025)
Meer weten over duurzaam ondernemen?
Bij a.s.r. willen we maatschappelijke impact maken, samen met onze klanten. Hierbij realiseren we ons heel goed dat duurzamere keuzes voor kleinere bedrijven vaak grote investeringen zijn. Maar ook met veel kleinere duurzame keuzes kunnen we samen een groot verschil maken. Voor onszelf én voor de wereld om ons heen. Wij helpen je duurzamer ondernemen. Met zakelijke producten, kennis van experts en verhalen van bedrijven die vooroplopen in duurzaamheid.