Hoe kan je een burn-out bij je medewerkers voorkomen? Bekijk onze tips!
Een bore-out. Veel mensen noemen het ook wel het tegenovergestelde van een burn-out maar dan met dezelfde uitkomst, namelijk een arbeidsongeschikte medewerker. Bij een bore-out is het werk niet uitdagend genoeg en verveelt je medewerker zich. Zo erg zelfs dat je medewerker er ziek van kan worden en langdurig kan uitvallen. Onderschat een bore-out dan ook niet. Wat het precies is en hoe je het herkent én voorkomt als werkgever? Dat lees je hieronder.
Ben je een particulier? Bekijk dan onze themapagina Burn-out: klachten, oorzaak en herstel.
Bij een bore-out hebben medewerkers weinig uitdaging in de dagelijkse werkzaamheden, dat zij ziek worden van verveling. Letterlijk ‘bored out’ dus. Het werk voelt zinloos en zowel de gezondheid als het zelfvertrouwen neemt een duikvlucht. Genoeg reden om alert te zijn op een bore-out bij werknemers!
Zowel een bore-out als een burn-out worden veroorzaakt door stress. Het verschil zit in de oorzaak van stress. Bij een bore-out is dat de onderbelasting en verveling op het werk, terwijl dit bij een burn-out de overprikkeldheid en overbelasting is.
De symptomen van een bore-out zijn vergelijkbaar met de symptomen van een burn-out.
Als je niets te doen hebt of als je werk niet uitdagend genoeg is, vertoon je uitstelgedrag en doe je alsof je druk bent terwijl je je eigenlijk verveelt. Lastig is dat werknemers dit vaak proberen te verbergen. Dit maakt het extra moeilijk om als werkgever een bore-out te herkennen.
Herken je bovenstaande symptomen van een bore-out bij je medewerker? Ga dan het gesprek aan om erachter te komen wat er echt aan de hand is. Gebruik onderstaande vragen om te identificeren of dit wel klachten van een bore-out zijn. Houd wel rekening met de manier waarop je onderstaande vragen stelt. Het moet niet overkomen als een verwijt. Zorg dat je met een open houding het gesprek ingaat. Jouw doel is erachter komen of je werknemer nog genoeg energie en plezier haalt uit de werkzaamheden.
Voorkomen is altijd beter dan genezen! Als werkgever is het daarom goed om continu te communiceren met je werknemers. In grotere bedrijven kan een coachingssysteem werken: dit is wanneer elk team een coach heeft waar ze hun gevoelens over werk mee kunnen bespreken en het hebben over hun voortgang. Zo zijn er meerdere ontwikkelingsmogelijkheden voor je werknemers. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Dit helpt je medewerkers om na te denken over hun sterke punten en verbeterpunten en naar welk doel ze willen toewerken. Dit is ook een fijne tool voor een coach of voor jou als werkgever. Veel bedrijven werken hiermee. Voor werknemers kan dit voelen als een lagere drempel om zich uit te laten over werk.
Wil je meer lezen over burn-outs? Bekijk dan onze pagina over burn-out voor werkgevers. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen: