Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een plan waarin een werknemer aangeeft wat zijn loopbaanperspectief is en hoe hij dat wil realiseren. Als werkgever help je je werknemers bij het invullen van dit plan.
Als het POP is opgesteld, dan onderteken je beiden en voeg je het plan toe aan het personeelsdossier. Het plan wordt steeds geëvalueerd tijdens functionerings- en loopbaanontwikkelingsgesprekken.
Een POP helpt je werknemer om structureel aan zijn loopbaan te blijven werken én om te blijven leren. Aan de andere kant helpt het jou als werkgever om zicht te houden op de ontwikkeling van de competenties van je personeel.
Het opstellen van een POP vergt tijd van je werknemers, maar ook van jou als werkgever. Het is echter zeer de moeite waard om hierin te investeren. Een goed ontwikkelingsplan zorgt er namelijk voor dat je werknemers langer tevreden blijven in je organisatie en helpt zo indirect bij het terugdringen van ziekteverzuim.
Een POP bestaat meestal uit zes stappen:
Begin niet zomaar met POP’s. Een POP maakt onderdeel uit van je personeelsbeleid. Dus zorg dat de ontwikkelingsplannen die je je werknemers laat maken daar op aansluiten. Dit voorkomt valse verwachtingen. Hoe ga je de stappen in het POP implementeren? Maak een strategie.
Heb je nog geen personeelsbeleid? Voer het dan stapsgewijs in. Begin bijvoorbeeld met het koppelen van je opleidingsmogelijkheden of doe een proef met een klein aantal medewerkers.
Het is belangrijk om het POP in goed overleg op te stellen. Omdat de ontwikkeldoelen van je personeelslid moeten aansluiten op de ontwikkeldoelen van je onderneming én de mogelijkheden die je als organisatie hebt.
Plan een regelmatig POP-gesprek in. Een POP werkt alleen als werkgever en werknemer bereid zijn om regelmatig met elkaar te spreken. Deze gesprekken gaan over de doelen van de medewerker, maar ook over de doelen van de organisatie. Zo houd je als werkgever een vinger aan de pols en borg je dat de POP bijdraagt aan jullie beide doelen. Van de medewerker, maar ook van jouw organisatie.
Wil je meer weten over je rechten en plichten als werkgever, kijk dan eens bij de pagina's over arbeidsrecht en secundaire arbeidsvoorwaarden.