In deze krappe arbeidsmarkt is het lastig om aan personeel te komen. Er zijn meer vacatures dan werkzoekenden. En dit maakt kandidaten en werknemers kritischer op hun (toekomstige) werkgever. Aantrekkelijke secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zorgen dat je organisatie opvalt tussen concurrenten. En je toont hiermee ook goed werkgeverschap. We vertellen je alles over arbeidsvoorwaarden, hoe je ze kunt inzetten en welke verschillende opties er zijn.
Als werkgever voel jij je betrokken bij jouw werknemers. Dus wil je goede arbeidsvoorwaarden bieden. Niet alleen om op te vallen tussen concurrenten en nieuw personeel te werven, maar ook om goed personeel te behouden. Dit kan door interessante secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Misschien zijn er in jouw cao zelfs regelingen opgenomen om het inkomen van arbeidsongeschikte werknemers te beschermen. Financiële zekerheid bij ziekte of arbeidsongeschiktheid is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Door dit goed te regelen, laat je goed werkgeverschap zien.
Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn alle voordelen die bovenop het salaris komen. Denk bijvoorbeeld aan een auto of laptop van de zaak, een reisvergoeding of een dertiende maand. Vaak staan er al een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden vastgesteld in de cao van je bedrijfstak. Als werkgever ben je natuurlijk vrij om daar nog van alles aan toe te voegen. Zo maak je jouw vacature interessanter voor werkzoekenden!
Wil je jouw employer branding verbeteren en goed personeel aantrekken? Zorg dan voor aantrekkelijke en leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Hieronder vind je voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden. Welke passen bij jouw organisatie?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak leuke extra’s die lastig in een specifiek bedrag uit te drukken zijn. Voorbeelden hiervan zijn werkuitjes, lunch in de kantine en sportabonnementen. Tertiaire arbeidsvoorwaarden staan niet in een cao. Als werkgever ben je dus vrij om te kiezen welke tertiaire voorwaarden je je medewerkers aanbiedt. Ook bij tertiaire arbeidsvoorwaarden geldt: hoe meer of hoe creatiever, hoe aantrekkelijker!
Inspiratie nodig voor fijne tertiaire arbeidsvoorwaarden? Wij hebben een aantal suggesties voor je:
Secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn heel goed voor je employer branding en dragen bij aan goed werkgeverschap. Dit is het imago dat jij als werkgever hebt. Hoe beter dit imago, hoe eerder goede kandidaten bij jou solliciteren en bij jou zullen blijven. Als je goed voor je werknemers zorgt, gaan ze minder snel ergens anders kijken. Zo voorkom je een personeelstekort. Een sterk werkgeversmerk is dus van vitaal belang in deze krappe arbeidsmarkt!
Goede secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden helpen je bij het aantrekken en behouden van goed personeel op een krappe arbeidsmarkt. Onze experts kijken graag met je mee waar jij als werkgever meer winst kunt behalen op het gebied van arbeidsomstandigheden en verzuim van medewerkers. Bekijk bijvoorbeeld onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Maar we kunnen je ook helpen met een passende pensioenregeling of een voordeelpakket met verzekeringen voor je bedrijf.
Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.