Ga naar de hoofdinhoud
Home Digitaal Marketingbureau Whello over hun pensioenregeling
Pensioenregeling van Whello

‘Een goede pensioenregeling betekent gewoon: aandacht voor je medewerker’

12 september 2022

Aandacht voor hun medewerkers. Dat is waar startups en scaleups zich in de slag op de arbeidsmarkt mee kunnen onderscheiden, aldus Serge de Sousa, medeoprichter van digitaal marketingbureau Whello. En een goede pensioenregeling is volgens hem zo’n vorm van aandacht: ‘Je wilt niet alleen nu gezonde, blije werknemers, maar ook later.

 

Achteraf had hij het misschien wel liever eerder gedaan. Toen zijn bureau nog géén 40 medewerkers had, zoals nu. Dan was invoering waarschijnlijk sneller gegaan, en hadden alle nieuwe medewerkers gewoon vanaf het begin al een goede pensioenregeling gehad. Maar ja, hoe zei Confucius dat ook alweer? ‘Het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.’

Wil je ook een goed pensioen regelen voor je werknemers?

Dat doe je met Doenpensioen. De flexibele pensioenregeling voor elk budget. Die je eenvoudig zelf samen kunt stellen.

Ontdek de mogelijkheden
Hierom kiest Whello voor Doenpensioen van a.s.r.

Benieuwd naar de mogelijkheden van pensioen voor jouw organisatie?

In onze brochure krijg je inzicht in de fiscale voordelen voor jou als werkgever. En krijg je een stappenplan hoe je tot een pensioenregeling komt die past bij jouw organisatie.

Een collectief pensioen sinds 2022

En dus bouwen alle medewerkers van het Amsterdamse online marketingbureau Whello sinds begin dit jaar een officieel, collectief pensioen op. ‘We willen als werkgever in deze tijd gewoon de allerbeste arbeidsvoorwaarden bieden’, legt medeoprichter en merkstrateeg Serge de Sousa uit. ‘Van fitnessabonnement tot fiets van de zaak en opleidingsbudget. En het zou dan gek zijn als je dan geen goede pensioenregeling hebt. Het hoort voor mij gewoon in het rijtje van dingen die je geregeld moet hebben. Zeker als klein bedrijf. We moeten op de arbeidsmarkt concurreren met de grootste bedrijven. Waarin kun je je dan onderscheiden? In aandacht voor je medewerkers. En dit ís aandacht, vind ik. Het gaat niet alleen om geld, maar het laat zien dat je ook geeft om hoe je mensen het in de toekomst hebben.’ In de branche is een verplicht gesteld pensioenfonds overigens niet van toepassing. ‘Het straalt volgens mij wel iets uit als je dat dan toch doet.’

Van banksparen naar pensioenregeling voor iedereen

Whello nam in 2016 zijn eerste medewerker aan. Aan een collectief pensioen dacht het bedrijf toen nog niet. Naarmate het bedrijf verder groeide, werd wel een pensioenrekening geopend voor wie dat wilde, maar bleef dit een eigen verantwoordelijkheid van de medewerker. ‘Kort gezegd: mensen kregen naast hun salaris een bedrag voor banksparen, waarvoor we een samenwerking hadden met een derde pijler aanbieder’, legt De Sousa uit. ‘Maar of ze dat nou uitgaven in de kroeg, voor een huis, of daadwerkelijk gebruikten voor banksparen, daar hadden we eigenlijk geen grip op. We gaven mensen hierin veel zeggenschap. Maar dat betekent dus ook dat je het als medewerker behoorlijk verkeerd kunt doen, zonder dat je het doorhebt. We zagen dat ongeveer de helft het spaarde voor later. Op een gegeven moment vonden we dat we hierin toch wel enige verantwoordelijkheid hadden. We werken met veel jonge mensen, en als werkgever wil je wel je team in bescherming nemen.’

Pensioenregeling: ‘een pluspunt op de huidige arbeidsmarkt’

Toen de dertigste medewerker werd aangenomen, besloot hij zich verder te verdiepen in de mogelijkheden. Met uiteindelijk als resultaat dat Whello begin dit jaar overstapte op een collectief pensioen via Doenpensioen, een product van verzekeraar a.s.r., speciaal gericht op jonge, snelgroeiende bedrijven. Flexibiliteit in inleg staat hierbij voorop. En alles online, dus geen papieren rompslomp.

Een pluspunt op de huidige arbeidsmarkt, merkt De Sousa nu. ‘Het is meestal niet het allerbelangrijkste. Maar het is bij nieuwe medewerkers wel een check box waar altijd naar wordt gevraagd. Als je dan ondubbelzinnig kunt zeggen: “We hebben een pensioenregeling via a.s.r., die de focus legt op duurzaamheid.” dan geeft dat wel vertrouwen.’

En ook bij de huidige medewerkers valt invoering van de pensioenregeling goed. ‘We beginnen elke maandag de week met een gezamenlijke complimentenronde. Toen we dit hadden ingevoerd, bleek duidelijk de dankbaarheid van onze medewerkers. Ook bij jonge mensen blijkt een onderwerp als pensioenen dus wel degelijk een snaar te kunnen raken.’

Collectief pensioen: informeren en meekrijgen van je team

Met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar was, laten we zeggen, niet iedere medewerker bij Whello dagelijks bezig met hoe z’n pensioen eruitziet. Overgaan van de zogeheten ‘derde pijler’, het individuele sparen, naar de ‘tweede pijler’, via een collectief pensioen, had dan ook best wat voeten in de aarde, vertelt De Sousa. ‘De grootste uitdaging van zo’n operatie is het informeren en meekrijgen van je team. Je wilt immers wel iedereen erbij betrekken. Daarom hebben we op twee of drie momenten workshops hierover gegeven, samen met Nick Leben van a.s.r. Doenpensioen. Die bijeenkomsten waren min of meer verplicht om bij te zijn. Maar uiteindelijk merkten we: iedereen wilde dit toch ook wel weten. Het gaat immers ook over geld dat van jou is. Al moet ik erbij zeggen: er waren ook weer niet heel veel vragen over. Het blijft toch pensioen…’

Na een aantal rekensommen te hebben voorgeschoteld, bleek uiteindelijk iedereen enthousiast over de pensioenregeling. Gelukkig maar, aldus De Sousa. ‘Met een individuele lijfrenteregeling is het een eigen keuze of je er iets mee doet. Met zo’n collectief pensioen is het toch: of iedereen doet mee, of niemand. We hadden daarbij wel het voordeel dat we al banksparen deden, waardoor het voor een deel ging om een verschuiving, en niet om heel nieuwe kosten voor de werknemers. Dat maakte het wel makkelijker uit te leggen.’

Doenpensioen van a.s.r.: goed voor de wereld

En daar kwam nog een voordeel bij. Whello hanteert namelijk duidelijke bedrijfswaarden, zegt De Sousa. ‘We vinden diversiteit van belang, net als duurzaamheid. We zijn begaan met het klimaat. Niet voor niets hebben we een walvis in ons logo zitten. Daarom wilden we geen pensioenbelegger die bijvoorbeeld in wapens of olie belegt. Dat is ook echt niet meer van deze generatie. Bij a.s.r vonden we gelukkig een partij die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan als het gaat over pensioenregeling. Dat is voor ons ook echt een selling point gebleken.’

Dus nogmaals, terugkijkend: had hij de overgang naar een collectieve en duurzame pensioenregeling liever maar meteen gedaan? ‘Toen we begonnen, hebben we er ook wel aan gedacht’, blikt hij terug. ‘Maar je zag toentertijd dat er nog best wat opstartkosten aan zaten. En als je nog een klein bedrijf bent dat gewoon veel geld. Die opstartkosten hadden we nu echter niet of nauwelijks.’ Tegenwoordig zijn er namelijk partijen als Doenpensioen van a.s.r., waarmee je rechtstreeks een pensioenregeling kunt opzetten. Zo hoef je geen extra kosten te maken.

‘Dat scheelt een hoop. Want het is natuurlijk wel prettig om dit zo snel mogelijk goed geregeld te hebben. Als je het vanaf scratch doet, zijn de salarisstrookjes meteen goed. Je hoeft dan ook minder mensen te overtuigen om over te stappen. En je kunt het natuurlijk meteen inzetten in je employer branding. Je ziet toch vaak dat bij kleine, snelgroeiende bedrijven heel veel dingen op HR-gebied niet zo goed zijn geregeld. Als dat bij jou dan wel het geval is, kun je je daarin zeker onderscheiden.’

Meer weten over deze flexibele pensioenregeling voor elk budget?

Doenpensioen van a.s.r. is al af te sluiten vanaf één werknemer. Daarnaast bestaat onze pensioenregeling uit 5 modules, waardoor het heel eenvoudig samen te stellen op basis van jouw budget en wensen. Dit maakt deze pensioenregeling ideaal voor werkgevers met een startup of scaleup. 

Annebel Wouters

Meer verhalen over Pensioen