Ga naar de hoofdinhoud
Home Het verhaal achter de afkorting van a.s.r.
Afbeelding van een ruimte binnen asr

Het verhaal achter de afkorting van a.s.r.

19 september 2024

‘Waar staat a.s.r. voor?’ Deze vraag krijgen we vaak. En het antwoord is anno 2024 verrassend simpel. Nergens voor. Al was dat in het verleden nog wel het geval. a.s.r. bestaat inmiddels meer dan 300 jaar, maar lange tijd onder andere namen of onder de namen van rechtsvoorgangers van het huidige a.s.r. Een stukje geschiedenis in vogelvlucht.

Twee belangrijke samenvoegingen

Het begon allemaal in 1720 met de ‘N.V. Maatschappij van Assurantie, Discontering en Beleening der Stad Rotterdam’, beter bekend als Stad Rotterdam Verzekeringen. Als Stad Rotterdam in 1997 samengaat met Europeesche Verzekeringen en De Amersfoortse wordt voor het eerst de naam ASR gebruikt, een samenvoeging van De Amersfoortse en Stad Rotterdam.

Parallel aan deze geschiedenis gaat in 1969 ‘De Utrecht’ met onder andere ‘De Holland’ over in AMEV, dat later samengaat met de VSB groep. Als zij in 1990 samengaan met de Belgische AG groep gaan zij verder onder de naam Fortis. In 2000 gaat vervolgens Fortis AMEV (de Nederlandse tak van Fortis) samen met de ASR Verzekeringsgroep onder het merk Fortis ASR. De A staat dan niet meer voor De Amersfoortse, maar voor AMEV.

Kleine letters met puntjes

In 2008, tijdens de bankencrisis, valt Fortis om en de Nederlandse Staat neemt dan de onderdelen van Fortis over. ASR kon zonder staatssteun en los van Fortis verder en ging toen weer ‘gewoon’ ASR heten, zonder dat de ‘afkorting’ nog ergens voor stond. Aan het eind van 2012 kreeg ook de positionering van het nieuwe ASR definitief vorm. ‘De Nederlandse verzekeraar voor alle verzekeringen’, die mensen helpt door te doen, zonder verspilling. De schrijfwijze was vanaf toen ook niet langer in hoofdletters maar in kleine letters met puntjes ertussen: a.s.r. Anno 2024 is a.s.r. alweer meerdere overnames en fusies verder, waaronder een hele omvangrijke: het recente samengaan met Aegon. Met de nadruk op samen, waarbij we ook graag zorgen voor een warm welkom voor voormalige klanten van Aegon.

Plek voor 6000 collega's

Benieuwd naar nog meer geschiedenis en feiten? Dan hebben we er nog een voor je. Want dankzij AMEV zit het hoofdkantoor van a.s.r. nu in Utrecht. Toen het gebouw van AMEV, De Utrecht, gesloopt moest worden om plaats te maken voor winkelcentrum Hoog Catharijne werd in 1974 een nieuw onderkomen gevonden aan de rand van Utrecht, in Rijnsweerd-Noord. Met kantoortuinen en een oppervlakte van 56.000m2 was het kantoor voor die tijd heel vooruitstrevend. Inmiddels is het pand nog een stukje groter geworden en in 2016 ook gerenoveerd tot één van de duurzaamste kantoren van Nederland en nu de werkplek van bijna 6000 collega’s (waaronder ook voormalig Aegon-collega’s).

Nu, later en altijd

Eén ding is eigenlijk nooit veranderd: ons bestaansrecht is nog altijd mensen helpen. Als we dat goed doen, hebben we een gezonde toekomst. We helpen klanten bij het samen delen van risico’s en het opbouwen van vermogen voor later. Dit doen we met diensten en producten die niet alleen goed zijn voor nu, maar ook op de lange termijn. Met toekomstige generaties in gedachten. Daarom bieden we graag duurzame keuzes aan, waarmee we het verschil kunnen maken. Voor nu, later en altijd.


Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }