Leveranciers van medicijnen vragen verschillende prijzen voor medicijnen met dezelfde werking. Om onze premie zo laag mogelijk te houden kiest a.s.r. ervoor om medicijnen te vergoeden volgens het voorkeursbeleid. Wat dit voor jou inhoudt lees je op deze pagina.
Voorkeursbeleid a.s.r.
Met het voorkeursbeleid vergoeden we alleen de variant die uiteindelijk het goedkoopst is. Je hoeft zelf geen rekening te houden met welk merk medicijn je krijgt, de apotheek weet wat de voorkeursmedicijnen per verzekeraar zijn.
Geen eigen risico
Wanneer je een voorkeursmedicijn gebruikt betaal je geen eigen risico. De kosten voor de dienstverlening van de apotheek (terhandstellingskosten) vallen wel onder het eigen risico.
Voorkeursbeleid in het buitenland
Let op: het voorkeursbeleid geldt ook als je geplande medicijnen in het buitenland haalt. Probeer daarom altijd genoeg medicijnen mee te nemen voor je bezoek aan een ander land.
Dit zijn de voorkeursmedicijnen
Elke maand publiceren we de lijst met voorkeursmedicijnen. Je bekijkt ze via onderstaande links.
Er zijn ook medicijnen die niet op de voorkeurslijst staan, maar wel onder de laagsteprijsgarantie vallen. Bij een laagsteprijsgarantie vergoeden zorgverzekeraars alleen de laagste prijs van medicijnen met dezelfde werkzame stof. Dat beleid passen we toe bij medicijnen die niet zijn opgenomen in het voorkeursbeleid. Voor medicijnen die worden vergoed volgens deze laagsteprijsgarantie betaal je wel eigen risico.
Het kan voorkomen dat we een ander merk medicijnen als voorkeursmedicijn gaan gaan gebruiken. Dat kan betekenen dat je bij de apotheek een ander merk medicijnen meekrijgt dan dat je gewend bent. Daarover lees je meer op onze pagina over het wisselen van medicijnen.
Soms is het voorkeursmedicijn niet geschikt voor jou, bijvoorbeeld vanwege allergieën voor bepaalde vul- of hulpstoffen. In dat geval zal je arts op het recept aangeven dat je om medische redenen een ander medicijn nodig hebt.
Dit wordt ‘medische noodzaak’ genoemd. Je apotheek controleert dit en bespreekt het zo nodig met je arts. Het alternatieve medicijn wordt vergoed, maar je betaalt hiervoor wel eigen risico.
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.
Vergoeding zoeken
Zorgkosten declareren
Zorgverlener zoeken
Machtiging aanvragen
Wachtlijstbemiddeling
Kind meeverzekeren
Alles over betalen
Betalingsregeling
Eigen risico
Eigen bijdrage
Maximale vergoedingen
Fysiotherapie
Zwangerschap
Mondzorg
GGZ
Meer zorg
a.s.r. Zorg App
Zorgpas
English information
Buitenland
Polisvoorwaarden en documenten
{
"dialog": {
"homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900",
"urlChat" : "/api/dialog/Chat/",
"urlCM": "/api/dialog/Conversation/",
"urlCMReporting": "",
"tokenApiEndPoint": "/api/token/get",
"feedbackDelay": 10000,
"feedbackDelayExtended": 60000,
"greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ],
"regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$",
"readMore": "Lees meer",
"initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden",
"inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag",
"buttonText": "versturen",
"agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.",
"startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker",
"subjectPrefix": "conversatiestarter",
"chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true},
"occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft",
"promptTitle": "Chat sluiten?",
"promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?",
"Yes": "Ja",
"No": "Nee",
"chatAvailable": "Chat met ons",
"chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet",
"chatOff": "De chat is nu gesloten",
"subjects": [
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg",
"title": "Product afsluiten",
"chatMessage": "Product afsluiten",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg",
"title": "Schade melden",
"chatMessage": "Schade melden",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg",
"title": "Gegevens wijzigen",
"chatMessage": "Gegevens wijzigen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg",
"title": "Fondsen en koersen",
"chatMessage": "Fondsen en koersen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg",
"title": "Contact opnemen",
"chatMessage": "Contact opnemen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
]
}
}
{
"dialogErrorModals": {
"firstModal": {
"message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.",
"primaryBtn": {
"text": "Vernieuwen"
}
},
"secondModal": {
"message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.",
"primaryBtn": {
"text": "Naar contactformulier",
"href": "/contact"
},
"secondaryBtn": {
"text": "Melding sluiten"
}
}
}
}