Het personeelstekort is nog altijd onverminderd hoog. Om toch nieuw talent aan te trekken én binnen te houden, is het volgens vitaloog Stineke Nanninga belangrijk om verder te kijken dan alleen het salaris. “Het draait tegenwoordig veel meer om het welzijn van medewerkers.” Wil je weten hoe je daar als bedrijf op inspeelt? Lees dan snel verder.
“Ik zeg altijd: verbinden is het nieuwe werven”, begint Stineke. Hoe je de verbinding aangaat? Door écht oog te hebben voor het welzijn en de behoeftes van je medewerkers. En dat begint al voordat ze bij je in dienst komen. Tijdens de sollicitatieprocedure dus.
Als vitaloog is Stineke betrokken bij de werkgroep voor vitaliteit en werkgeluk van de NS. Met de werkgroep hebben ze onder andere de sollicitatieprocedure onder de loep genomen en verbeterd. Het functieprofiel werd een talentenprofiel. En daar bleef het niet bij, ook de rest van het proces kreeg een make-over.
Kijk naar talenten in plaats van competenties
“Wij hebben pas een vacature vervuld en daarvoor hebben we de nieuwe kandidaat een Talent Motivatie Analyse (TMA) laten afnemen”, vertelt de vitaloog. Met de analyse wordt er gekeken of de talenten van een kandidaat overeenkomen met de competenties van de functie. “Is het geen match? Dan word je niet per se afgewezen, maar mag je wel aan beiden kanten afvragen of dit de juiste functie is. Want dan kost het je veel meer energie dan dat het je oplevert.”
Talent komt van binnenuit en dat kost je heel weinig moeite.
“Uiteindelijk is dat waar vitaliteit over gaat, dat je doet waar je veel energie van krijgt”, gaat de vitaloog verder. “Competenties zijn aangeleerd, daar moet je soms heel hard voor werken. Talent komt van binnenuit en dat kost je heel weinig moeite.” Wanneer talenten dus niet aansluiten bij een vacature, is het de vraag of je daar beiden wel gelukkig van wordt.
Lees het verhaal van Fabio D’Agata, oprichter en directeur van Spat Verandert over hoe je door middel van beweging vitaal blijft.
Het belang van jezelf zijn
Door een TMA kom je niet alleen achter de talenten van nieuwe kandidaten, je geeft ze ook groen licht om volledig zichzelf te zijn. “Een TMA geeft iets heel tastbaars en een stukje eigenheid”, licht Stineke toe. “Het nodigt ze ook uit om zichzelf te zijn. Je hebt namelijk verschillende personen in dezelfde rol en iedereen doet het op zijn eigen manier. En dat is ook goed. Je hoeft niet te kijken hoe een ander het doet, maar je mag gewoon jezelf zijn.”
Volgens Stineke is dat in deze tijd extra belangrijk. “Als we het hebben over werk en mensen binden, dan is dit ontzettend belangrijk. Dat je gestimuleerd wordt om jezelf te zijn en dat nog meer te omarmen en te benutten.”
Naast het binnenhalen van nieuw talent, is het ook belangrijk dat huidige medewerkers bij je blijven werken. Hoe je hiervoor zorgt? Door te luisteren naar de individuele behoeftes, weet Stineke. “Als ik naar mezelf kijk; toen mijn kinderen nog klein waren, had ik andere behoeftes dan die ik nu heb. Het is mooi als je je daarin kunt blijven ontwikkelen, met elkaar meegroeit en dat gesprek dus ook blijft voeren.”
“En soms is dat gesprek ook minder leuk”, vertelt Stineke. “Maar ook daarin moet je wel de ruimte kunnen voelen om dat uit te spreken naar elkaar. Werk is een heel groot gedeelte van je leven en dan moet die psychologische veiligheid er ook zijn. Dat je je vertrouwd voelt bij degene met wie je het gesprek voert. Dat speelt allemaal mee om je vitaal te voelen.”
Blijf in contact, blijf in verbinding
Zorg er dus als leidinggevende ook voor dat je met je medewerkers in gesprek blijft. “Neem niets als vanzelfsprekend”, waarschuwt Stineke. “Blijf in contact, blijf in verbinding. Ga niet pas het gesprek aan als je vermoedens hebt dat het niet lekker loopt. Je kunt beter twee keer per week even een kwartiertje kletsen, dan eens in het kwartaal een moeilijk gesprek van 1,5 uur.”
“Er is nu een hele generatie die zich wil ontwikkelen en wil ontdekken. Die niet alleen investeert in de werkgever, maar ook in zichzelf”, legt de vitaloog uit. “Vroeger ging het vooral om welvaart en zekerheid. Nu gaat het veel meer om welzijn.”
“Dat hoor ik ook om mij heen”, gaat Stineke verder. Zo laat haar twintigjarige zoon weten geen zin te hebben om fulltime te werken. “Hij zoekt een baan voor twintig uur per week, omdat hij daarmee genoeg inkomsten heeft.” Als bedrijf moet je dus meegaan in deze veranderende behoeftes. Zo zorg je ervoor dat je aantrekkelijker wordt voor nieuw én huidig personeel.
De krapte op de arbeidsmarkt is volgens deskundigen nog lang niet over. Wil je er als bedrijf alles aan doen om de personeelskrapte het hoofd te bieden? Vitaliteit helpt je hierbij! Zo haal je nieuw talent binnen én zorg je dat huidig talent bij je blijft werken. In de whitepaper vertellen we je er alles over.
Meer beweging stimuleren op de werkvloer?
Wist je dat mentale en fysieke gezondheid hand in hand gaan? Let daarom niet alleen op de mentale gezondheid van je medewerkers, maar zorg er ook voor dat ze in beweging komen. a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?