Onverwachte ziekenhuisrekening gekregen of begrijp je niet waarom je een rekening moet betalen? Lees hier wat de meest voorkomende redenen zijn en wat je kunt doen.
Hier vind je alles rondom je ziekenhuisbezoek en de vergoeding van je behandeling vanuit jouw a.s.r. zorgverzekering.
Vergoedingen ziekenhuis
Ben je opgenomen in het ziekenhuis of ben je doorverwezen? Via onderstaande knop bekijk je de vergoeding en bijbehorende voorwaarden.
Vergoedingen specifieke behandelingen en onderzoek
Voor specifieke behandelingen en onderzoek in het ziekenhuis gelden soms andere vergoedingen. Ga je hiervoor naar het ziekenhuis? Bekijk de vergoedingen via onderstaande knoppen.
Declaraties en rekeningen vanuit het ziekenhuis werken soms net wat anders dan die van bijvoorbeeld de tandarts. Dat levert af en toe onduidelijkheid op. Bekijk altijd je declaratieoverzicht om te begrijpen welke kosten je precies betaalt.
Ziekenhuizen dienen nooit losse rekeningen in. In plaats daarvan sparen ze de rekeningen op en dienen ze die in één pakket in. Dat noemen we DBC (Diagnose Behandelcombinatie).
Elke DBC duurt maximaal 120 dagen. Zo kan het voorkomen dat je maanden na een ziekenhuisbezoek pas de rekening krijgt, omdat het ziekenhuis ze dan pas opstuurt. Het kan zelfs voorkomen dat je nog een rekening van a.s.r. krijgt, ook al ben je inmiddels ergens anders verzekerd. Lees meer informatie op onze pagina over DBC.
Ziekenhuiszorg wordt meestal uit de basisverzekering vergoed. Toch krijg je soms toch een rekening. Dat komt vooral door de volgende redenen:
1: je betaalt eigen risico over de rekening
Iedereen in Nederland betaalt eigen risico. Eigen risico is een verplicht bedrag dat je betaalt over zorg uit de basisverzekering en wordt vastgesteld door de overheid.
2: je ging naar een zorgverlener waar a.s.r. geen contract mee heeft
Voor een aantal basisverzekeringen van a.s.r. gelden maximale vergoedingen bij zorgverleners waar wij geen contract mee hebben. Dat betekent dat je zelf een deel van de rekening betaalt als je naar een zorgverlener gaat zonder contract.
Vergoeding zoeken
Zorgkosten declareren
Zorgverlener zoeken
Machtiging aanvragen
Wachtlijstbemiddeling
Kind meeverzekeren
Alles over betalen
Betalingsregeling
Eigen risico
Eigen bijdrage
Maximale vergoedingen
Fysiotherapie
Zwangerschap
Mondzorg
GGZ
Meer zorg
a.s.r. Zorg App
Zorgpas
English information
Buitenland
Polisvoorwaarden en documenten
vroeger Ditzo
{
"dialog": {
"homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900",
"urlChat" : "/api/dialog/Chat/",
"urlCM": "/api/dialog/Conversation/",
"urlCMReporting": "",
"tokenApiEndPoint": "/api/token/get",
"feedbackDelay": 10000,
"feedbackDelayExtended": 60000,
"greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ],
"regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$",
"readMore": "Lees meer",
"initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden",
"inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag",
"buttonText": "versturen",
"agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.",
"startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker",
"subjectPrefix": "conversatiestarter",
"chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false},
"occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft",
"promptTitle": "Chat sluiten?",
"promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?",
"Yes": "Ja",
"No": "Nee",
"chatAvailable": "Chat met ons",
"chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet",
"chatOff": "De chat is nu gesloten",
"subjects": [
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg",
"title": "Product afsluiten",
"chatMessage": "Product afsluiten",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg",
"title": "Schade melden",
"chatMessage": "Schade melden",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg",
"title": "Gegevens wijzigen",
"chatMessage": "Gegevens wijzigen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg",
"title": "Fondsen en koersen",
"chatMessage": "Fondsen en koersen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg",
"title": "Contact opnemen",
"chatMessage": "Contact opnemen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
]
}
}
{
"dialogErrorModals": {
"firstModal": {
"message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.",
"primaryBtn": {
"text": "Vernieuwen"
}
},
"secondModal": {
"message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.",
"primaryBtn": {
"text": "Naar contactformulier",
"href": "/contact"
},
"secondaryBtn": {
"text": "Melding sluiten"
}
}
}
}