Samen met haar tweelingzus en nog een compagnon geeft Fleur Melkert leiding aan Equalture, een tech bedrijf dat met game-based assessments de arbeidsmarkt eerlijker maakt. Geen cv’s en diploma’s meer, en vooral geen vooroordelen. Maar vooral wél ontdekken waar de potentie van mensen zit en in welke rol ze passen. Met die vooruitstrevende visie groeide Equalture in slechts vijf jaar tijd uit tot een bedrijf met 40 medewerkers. De helft van deze mensen kwam er zelfs het afgelopen jaar bij. Fleur blijft er echter nuchter onder: 'Deze tijd vraagt om mensen werven met een open blik. En dat is precies wat we doen.'
Het zijn moeilijke tijden op de arbeidsmarkt. Waar lopen werkgevers tegenaan en hoe gaan zij hiermee om en wat heeft employer brand specialist Marco Dalmeijer hierover te zeggen? Bekijk het interview of lees de verhalen van andere ondernemers:
Terwijl het veel werkgevers niet lukt om de juiste sollicitanten te vinden, lukt het veel sollicitanten ook niet om de juiste werkgevers te vinden. Vooral omdat veel werkgevers krampachtig blijven vasthouden aan achterhaalde technieken, vindt Fleur. 'Dat maakt de krapte op de arbeidsmarkt eigenlijk een enorme paradox. Er zit nog een hele talentpool onnodig thuis, puur omdat sommige werkgevers eerder kijken naar het papiertje dan naar de potentie van mensen. Dat willen we met Equalture graag doorbreken.'
In plaats van zich blind te staren op cv’s en diploma’s, legt Equalture aan de hand van game-based assessments praktisch inzetbare sets van persoonskenmerken bloot. De focus ligt hierbij veel minder op wat iemand bij andere werkgevers gedaan heeft, maar veel meer op hoe iemand in praktijk past binnen jouw organisatie. Fleur is blij dat steeds meer grote werkgevers zich openstellen voor deze manier van werven. 'De arrogantie van grote merken die blind vertrouwden op hun merkimago is gelukkig wel voorbij. Er is inmiddels wel meer nodig om echt geschikte kandidaten te vinden. Wij helpen bedrijven om uit hun kandidaten de best mogelijke matches naar boven te halen.'
Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.
Dat Equalture ook voor het werven van eigen personeel vol inzet op de eigen technieken, mag natuurlijk geen verrassing heten. Over belangstelling heeft Fleur sowieso niet te klagen. 'Ook voor concrete eigen vacatures maken we natuurlijk gebruik van LinkedIn en socials. Daarnaast is er ook een constante aanwas van open sollicitaties. Stuk voor stuk van mensen met dezelfde passie, die geloven in wat we doen en die onze visie op goed werkgeverschap delen. En dat laatste komt dan niet alleen neer op onze gezellige vrijdagmiddagborrels en de onbeperkte vakantiedagen die we bieden, het is vooral ons geloof in wat mensen kunnen. Dat gaat bij ons echt boven alles. Soms vraag ik na twee jaar pas wat iemand eigenlijk gestudeerd heeft.'