Ga naar de hoofdinhoud

In de krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om verzuim te voorkomen. Dit begint met duurzaam werkgeverschap en investeren in de inzetbaarheid van je medewerkers. Ontzorgmanager Lisette Remeeus geeft tips: ‘Zorg dat je mensen zich gehoord voelen en hun behoeften durven delen.’

De 4 tips van Lisette om verzuim te verlagen en te voorkomen

Om verzuim te voorkomen en de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten geeft Lisette deze 4 concrete tips:

  1. Praat regelmatig met medewerkers over wat er bij hen speelt en leeft. Vraag ook waar hun behoeften liggen. Wanneer iemand bijvoorbeeld privé veel mantelzorg verleent, kun je misschien aanpassingen in het werk doen.
  2. Breng in kaart waar de risico’s rond verzuim liggen in je bedrijf. Voer een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een werkplekonderzoek uit. En laat daarnaast eventueel een vitaliteitsscan doen.
  3. Overleg preventieve maatregelen met een onafhankelijk persoon, zoals een Ontzorgmanager. Hoe eerder je erbij bent, hoe meer je verzuim kunt voorkomen.
  4. Volg een training Verzuimgesprekken voeren voor werkgevers. Hierin leer je hoe je met medewerkers praat over verzuim en wat je wel en niet mag vragen.
Duurzaam werkgeverschap

Voor Lisette is duurzaam werkgeverschap vooral interesse tonen in je medewerkers. Lisette: ‘Vraag wat er speelt en leeft bij je mensen en investeer ook in ze. Wat heeft een medewerker nodig om duurzaam aan het werk te blijven? En zit die persoon nog op de juiste plek? Zorg ervoor dat medewerkers zich gehoord voelen. Dan durven ze ook eerder hun behoeften te delen.

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of je een veilige en toekomstbestendige werkomgeving biedt. Breng risico’s in kaart met een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). En onderzoek met een vitaliteitsscan hoe inzetbaar en vitaal je medewerkers zijn. Zo krijg je ook meer inzicht in de risico’s op verzuim.’

Ondersteuning van de Ontzorgmanager bij verzuim

‘De huidige krappe arbeidsmarkt dwingt je als werkgever na te denken over preventieve maatregelen tegen verzuim’, vertelt Lisette. ‘De mensen die je hebt, wil je namelijk zoveel mogelijk behouden. Als Ontzorgmanager ben ik daarbij een sparringpartner voor werkgevers. Bij (dreigend) verzuim geeft hen dat de ruimte om rustig de volgende stappen te bepalen.’

Lisette geeft een voorbeeld van een medewerker die uitviel met psychische klachten. ‘Deze medewerker had zich aangemeld voor reguliere psychische hulp. Met als nadeel een lange wachtlijst. Door snel te schakelen met de werkgever konden wij vanuit de MKB Verzuim-ontzorgverzekering veel sneller psychische hulp bieden. Zowel de medewerker als de werkgever zijn daarvoor super dankbaar. En de medewerker werkt daardoor met veel meer motivatie aan zijn herstel. Dat vind ik een mooi voorbeeld van proactief samenwerken, gericht op duurzaam werkgeverschap.

Ik zie vaak dat alle partijen graag willen dat een zieke medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. De vraag is dan of dat realistisch is. Vaak voelt de medewerker zich schuldig over de situatie en dan moet je als werkgever eigenlijk zeggen: neem nu eerst de tijd om aan jezelf te werken. In die situaties is het ook fijn dat een Ontzorgmanager onafhankelijk adviseert over een duurzame terugkeer van de medewerker.’

Lees hoe Femke de 7 meestgestelde vragen van ondernemers over verzuim beantwoordt.

Wat levert investeren in verlagen en voorkomen van verzuim je op?

Lisette: ‘Investeren in verlagen en voorkomen van verzuim levert je meer tevreden en productievere medewerkers op. Je verlaagt zo ook het risico op uitval. En met de hulp van een Ontzorgmanager sta je er als werkgever niet alleen voor. Dat geeft rust. Ik ben de contactpersoon voor de werkgever, de werknemer en voor aanbieders van ondersteunende diensten.

De impact van verzuim is vaak groot. Voor de medewerker zelf, de werkgever én de collega’s. De kosten van verzuim zijn hoog en hetzelfde werk moet door minder mensen worden gedaan. Daardoor neemt de werkdruk toe. Werkgevers weten daarnaast vaak onvoldoende over de wettelijke verplichtingen bij verzuim.

Samen met de werkgever bekijk ik wat er nodig is om de medewerker duurzaam en snel terug te laten keren naar werk. Voorbeelden daarvan zijn coachinggesprekken, een werkhervattingsadvies of en een vervroegd arbeidsdeskundig onderzoek als we twijfelen over wat een medewerker aankan. Tijdens dat hele proces ontzorg ik de werkgever bij de wettelijke verplichtingen.’

Nieuwenhuijsen Scheepsbouw bouwt met Ontzorgmanager Lisette aan duurzaam werkgeverschap

Veel ondernemers onderschatten verzuim. Bij Nieuwenhuijsen Scheepsbouw helpt Ontzorgmanager Lisette Remeeus om verzuim te beperken en duurzaam werkgeverschap te versterken.

Ontdek het verhaal van Ron
Wil jij ook verzuim verlagen en voorkomen?

Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland. Lees meer tips om verzuim te verlagen en te voorkomen in onze whitepaper.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }