In de meeste gevallen wordt een aanvraag voor een verzekering direct geaccepteerd. Toch kan het zijn dat het niet meteen lukt. Voordat een aanvraag definitief akkoord is, stellen we namelijk nog een paar vragen om het risico te bepalen en een extra check op de premieberekening te doen. Deze regelt zijn helaas nodig omdat we merkten dat mensen misbruik maakten van ons goede vertrouwen. Met als gevolg dat we de premie voor onze andere klanten moesten verhogen.
Klanten die de afgelopen 8 jaar in aanraking zijn geweest met politie of justitie (bijvoorbeeld omdat ze betrokken waren bij valsheid in geschriften of een poging daartoe), of waren betrokken bij verzekeringsfraude of opzettelijke misleiding van een financiële instelling, verzekeren wij niet.
We willen weten of klanten de afgelopen 5 jaar failliet zijn verklaard, in een schuldsanering betrokken zijn geweest of dat een deurwaarder beslag heeft gelegd op inkomsten of bezittingen. Dat doen we omdat we graag willen weten of onze klanten hun maandelijkse premie wel kunnen voldoen. Als je geen premie betaalt, ben je namelijk ook niet verzekerd.
Als er echt iets is, zijn we er voor onze klanten, maar we vinden niet dat klanten oneindig veel schades kunnen melden. Er zijn voorbeelden van (ex-)klanten die ons 1 keer per maand bellen met een schade of ieder jaar hun zonnebril claimen. Als klanten dit in het verleden al vaak bij een andere verzekeraar hebben gedaan, dan vinden we dat een risico om ze te accepteren. We willen niet dat al onze klanten moeten lijden onder degenen die er een potje van maken. Alleen zo kunnen we onze premies acceptabel houden.
Als een potentiële autoklant een rijontzegging heeft gehad, bijvoorbeeld omdat hij of zij met teveel alcohol op heeft gereden, verzekeren wij hem niet.
Specifiek voor onze autoverzekering geldt dat we hele dure auto’s of snelle auto's niet altijd accepteren. Hetzelfde geldt voor oldtimers en dure auto's die niet voldoen aan bepaalde alarmeisen. Ook accepteren we geen klanten met negatieve schadevrije jaren. We kijken ook naar de leeftijd van de potentiële autoklant. Bij het afsluiten van een autoverzekering mag je niet ouder zijn dan 80 jaar.
Voor onze onze inboedelverzekering geldt dat we een inboedel voor een recreatiewoning, (voormalige) boerderij, (sta)caravan, woonboot, woonwagen, studentenkamer of monument niet verzekeren. Voor onze onze woonhuisverzekering geldt dit voor een appartement, recreatiewoning, (voormalige) boerderij, (sta)caravan, woonboot, woonwagen, studentenkamer, monument of bedrijfspand. Ook accepteren we geen woonhuis met een rieten dak.
Bij het af- en bijsluiten van een schadeverzekering van Ik kies zelf van a.s.r. kijken we onder andere naar bovenstaande punten. Dit doen wij aan de hand van het online aanvraagformulier en andere gegevens die wij kunnen vinden. Iedereen die voldoet aan onze voorwaarden, accepteren we direct. Binnen enkele minuten na afsluiten ontvang je je inloggegevens voor je a.s.r. account, waar je je verzekeringsdocumenten, zoals polisblad en voorwaarden kunt lezen en downloaden. Verzwijg jij of een medeverzekerde bewust dingen bij het afsluiten, dan pleeg je fraude en dat is strafbaar. Als dit uitkomt, wordt het nog moeilijker een verzekering bij ons, maar ook bij een andere verzekeraar, af te sluiten.
Let op: sluit je een kortlopende verzekering af of een verzekering via het reisbureau? Dan wordt er géén a.s.r account voor je aangemaakt.
Voor de toetsing maken wij gebruik van diverse bronnen. We kijken naar de informatie die klanten zelf aan ons geven, onze eigen acceptatieregels en de informatie die bij Stichting CIS is vastgelegd. Wist je dat alle schademeldingen bij Stichting CIS worden gemeld? Bekijk ook onze privacyverklaring.
Heb je toch nog vragen over de manier waarop wij onze verzekeringsaanvragen accepteren? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.