Ga naar de hoofdinhoud
Home Hoe voorkom je brand door kortsluiting?
stekkerdoos

Hoe voorkom je brand door kortsluiting?

04 april 2022

Welk apparaat veroorzaakt het vaakst brand door kortsluiting: de koelkast of de oven? We vroegen het jullie in een poll op Facebook. De meerderheid stemde voor de koelkast. Dat klopt! Maar hoe kan dat, en hoe voorkom je kortsluiting?

Kortsluiting

Stroomdraden hebben een isolatielaag die kan beschadigen door bijvoorbeeld water, warmte en stof. Als één of meer kabels elkaar raken (bijvoorbeeld omdat de isolatielaag stuk is) ontstaat er kortsluiting. Dan wordt de stroomsterkte te hoog, de draden te warm, en zo kan er brand ontstaan.

Lees ook: Doe het zelf - voorkom woningbrand

Stof en vocht achter de koelkast

De kans dat je kortsluiting krijgt in de keuken is groot: deze apparaten zijn vaak ingebouwd, waardoor het schoonmaken extra lastig gaat. Zo kan stof ophopen achter je koelkast. Bovendien is je koelkast vochtig én staat deze continu aan. Met een beetje pech krijg je stof, vocht en beschadigde stroomdraden bij elkaar en ontstaat er kortsluiting. Dit ontstaat daar vaker dan in welk ander apparaat dan ook in de keuken, zo blijkt uit onze cijfers.

Lees ook: Oververhitting accu steeds vaker de oorzaak van woningbrand

Hoe voorkom je kortsluiting in de keuken?
  • Houd de achterkant van je koelkast stofvrij. Stofzuig de delen waar je bij kan, of installeer ventilatie.
  • Reinig en vervang de filters in je afzuigkap regelmatig om brand te voorkomen.
  • Zet je koffiezetapparaat uit als je hem niet gebruikt. Als het aan blijft staan kan het te warm worden, met kortsluiting als gevolg.
  • Gebruik je verlengsnoeren of kabelhaspels? Rol deze dan altijd helemaal uit.
  • Schaf alleen elektrische apparaten aan met een CE-label. Dan is de bedrading van het apparaat goed en de kans op brand dus een stuk kleiner. Of kijk naar een KEMA- of VDE-keurmerk, deze zijn afkomstig van onafhankelijke instituten die testen op veiligheid.
  • Gebruik de kabels en snoeren van de elektrische apparaten. Zijn ze toe aan vervanging? Vervang ze dan door een vergelijkbare kabel of snoer van hetzelfde merk.
  • Controleer regelmatig of de isolatielaag om elektrische kabels niet beschadigd zijn.
  • Ga niet zelf aan de gang met de elektriciteitsdraden in je woning. Laat dit aan een professional over.

Wat te doen na brand?

Wat moet je doen als er toch brand uitbreekt? Dan moet je allerlei zaken regelen, waar je liever niet mee te maken had gehad. Waar je dan allemaal aan moet denken, hebben we voor je op een rij gezet.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }