Jarenlang reed Tim Sleegers zo’n 35.000 km per jaar met een zware dieselauto. Tot hij vorig jaar besloot het roer radicaal om te gooien. Sindsdien maakt hij alleen nog maar ‘schone’ kilometers. Met een 100% elektrische auto, gekoppeld aan een eigen laadpaal met 100% groene stroom van Vandebron. En vooral ook met een schoner geweten: ‘Ik zat eerst elke dag in mijn eentje in die zevenzits diesel. Dat kon ik gewoon niet meer aan mezelf verantwoorden. En zeker niet aan de toekomstige generaties.’
Naast de schone manier van rijden biedt een elektrische auto nog meer fijne voordelen, heeft Tim inmiddels ervaren: ‘Dat je voor een elektrische auto nu nog geen wegenbelasting betaalt, wist ik natuurlijk wel. Dat is zeker een prettig bijkomend voordeel, ook al is het maar tijdelijk. Maar wat me vooral ook bevalt is het comfort. En een elektrische auto reageert ook veel directer op het pedaal dan een brandstofauto, het rijdt gewoon veel soepeler.’
Tim heeft een laadpaal aan huis, die hij zo’n 4 keer per week gebruikt. Liefst had hij deze laadpaal ook gekoppeld aan zonnepanelen, maar eerder al bleek zijn dak hiervoor minder geschikt. En vlak voor het enige deel van het dak dat hiervoor wél geschikt is, staan mooie hoge bomen. De opgegeven laadtijd blijkt in ieder geval te kloppen, en de hieraan gekoppelde actieradius ook. Al heeft Tim hierbij wel een kritische kanttekening: ‘Het advies is om de accu niet verder dan 80% op te laden én niet verder dan 20% leeg te rijden. Dat is beter voor de levensduur van de accu. Maar daardoor kun je dus eigenlijk steeds maar 60% van de accucapaciteit gebruiken. Dat heb ik onderschat, anders had ik zeker één keer per week minder kunnen laden.’
De langste afstand die Tim en zijn gezin tot nu toe 100% elektrisch hebben afgelegd was ruim 400 km. Tijdens deze trip van huis naar Disneyland Parijs moest Tim één keer bijladen: ‘Dat viel reuze mee, ongeveer een kwartiertje bij een snellaadstation en we konden weer verder. Ik hoop dat dit de komende zomervakantie net zo soepel verloopt, en dat er voldoende laadstations langs de route liggen. In de toekomst wordt laden waarschijnlijk alleen maar gemakkelijker, ik ben benieuwd naar de laadtechnieken die er dan zullen zijn. Misschien straalt het wegdek dan wel rechtstreeks zonne-energie door naar de auto’s die er overheen rijden, wie weet...’