Europa heeft op dit moment te kampen met natuurgeweld (bosbranden, noodweer, overstroming, hagel). Veel Nederlandse vakantiegangers worden hierdoor getroffen. Misschien heb je als gevolg van dit natuurgeweld vragen over jouw verzekeringen voor annulering, reis, auto of caravan. Hieronder vind je een overzicht van vragen over de verzekeringen van a.s.r., met de antwoorden.
Nee. De annuleringsverzekering dekt geen vertraging die je oploopt tijdens een reis met eigen vervoer.
Nee. De annuleringsverzekering biedt geen dekking voor het gebrek aan plezier of activiteiten door natuurgeweld.
Ja, dat kan. Op de standaard annuleringsverzekering is dat niet mogelijk.
Je bent verzekerd als een van de onderdelen van jouw samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Je kunt dan de gehele samengestelde reis annuleren, omdat de onderdelen van de reis van elkaar afhankelijk zijn. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.
Nee, dat kan niet.
Je krijgt een vergoeding voor de huur van een vervangende tent. De vergoeding die je krijgt is afhankelijk van de dekking die je hebt gekozen. De vergoeding kun je ook besteden aan een verblijf in een hotel/pension.
Als er sprake is van een natuurramp heb je op basis van jouw reisverzekering recht op vergoeding van extra kosten die je maakt voor vervoer, verblijf en telefoon. Natuurgeweld (zoals bosbranden, hagel, overstroming, storm) zien wij als een natuurramp. Heb je bagage meeverzekerd? Dan kun je een vergoeding krijgen voor beschadigde en verloren bagage, inclusief kleren en reisdocumenten. De maximumvergoeding is afhankelijk van de dekking die je hebt gekozen.
Ja. Als je niet meer in jouw huisje, appartement, caravan, tent of hotel kunt verblijven, bieden wij een vergoeding voor de extra verblijfskosten. Je moet wel kunnen aantonen dat deze kosten noodzakelijk waren.
Als je een reisverzekering hebt afgesloten en in het buitenland op vakantie bent, vergoeden wij jouw extra reis- en verblijfskosten. Dit geldt alleen wanneer je de terugreisdatum overschrijdt vanwege een van de volgende redenen: lawine; bergstorting (het instorten van een (deel van de) berg); mist; natuurgeweld (bijvoorbeeld bosbrand, aardbeving en vulkaanuitbarsting); abnormale sneeuwval; staking.
Heb je de dekking ‘Hulp en Huur Vervoermiddel’ afgesloten? Dan krijg je ook een vergoeding voor vervangend vervoer als jouw auto of caravan door natuurgeweld is uitgevallen. Bel voordat je extra kosten maakt eerst de Alarmcentrale. Dan weet je meteen of je de extra kosten vergoed krijgt. Het noodtelefoonnummer voor jouw verzekering vind je op de contactpagina van onze website. Houd bij calamiteiten rekening met een langere wachttijd.
Ja, jouw reisverzekering blijft gedurende deze periode geldig.
Contact met de Alarmcentrale vergoeden wij altijd. Ook een claim voor overige noodzakelijke telefoonkosten kun je bij ons indienen.
Heb je door het noodweer in Italië schade aan je auto of caravan? Bel dan de Alarmcentrale van a.s.r. op 030 256 77 77. De Alarmcentrale regelt de hulpverlening. Kun je de Alarmcentrale niet direct bereiken? Neem dan contact op met a.s.r. Wij kijken met jou naar de mogelijkheden.
Deze informatie geldt uitsluitend voor voertuigen die beschadigd zijn door het noodweer in Italië.
De Alarmcentrale verwacht dat jouw voertuig binnen 2 tot 4 weken aankomt in Nederland.
Alle voertuigen worden naar een Nederlands depot gebracht. Van daaruit worden de voertuigen getransporteerd naar schadeherstellers/garages.
Elk voertuig is een aparte opdracht; er is geen garantie dat de voertuigen tegelijk aankomen.
Je bepaalt zelf waar jouw voertuig gerepareerd wordt. Het herstel van de schade aan je voertuig is alleen gedekt als je een cascodekking (beperkt of allrisk) hebt. Via Schadeherstel van a.s.r. kun je een schadehersteller uit ons netwerk kiezen die bij jou in de buurt zit. Let op: als je een hersteller kiest buiten ons netwerk, kan dat gevolgen hebben voor je schadevergoeding.
Je maakt zelf een afspraak met de schadehersteller. Daarna geef je deze schadehersteller door aan de Alarmcentrale. Vervolgens wordt het transport geregeld naar de hersteller die je hebt opgegeven.
De hersteller schakelt een expert in die de schade beoordeelt. Blijkt je voertuig total loss? Dan neemt de expert contact met je op.
Wij vergoeden jouw schade op basis van je dekking en de polisvoorwaarden.
Je kunt je verzoek om vergoeding bij ons indienen. Wij beoordelen vervolgens of de kosten gedekt zijn en vergoed worden.
Kan ik mijn spullen ophalen bij het depot waar mijn voertuig aankomt, of moet ik wachten tot mijn voertuig bij de schadehersteller staat?
Je spullen worden samen met het voertuig vanuit het depot naar de hersteller gebracht die je hebt gekozen. Daar kun je je spullen ophalen.