
Te veel ontvangen pensioen terugbetalen. Hoe werkt dat?
Aegon doet er alles aan om jouw pensioen goed te administreren. Toch gaat er ook wel eens iets fout. Bijvoorbeeld doordat we verkeerde gegevens ontvangen hebben. De hoogte van je pensioen wijkt in dat geval af van de hoogte zoals bepaald in je pensioenreglement. Het kan zijn dat je hierdoor teveel pensioen ontvangt of te weinig. Krijg je teveel? Dan vragen we je dit pensioen terug te betalen. Lees hoe Aegon hiermee omgaat in ons terugvorderingsbeleid.
1. We nemen altijd contact op
Heb je teveel of te weinig pensioen ontvangen? Dan nemen wij altijd contact met je op. Dit kan per brief of telefonisch zijn. Wij vertellen om welk bedrag het gaat, en gaan met je in gesprek om vast te stellen hoe we hiermee omgaan. Dit doen we ook als we een te hoog pensioen dat nog niet is uitbetaald corrigeren. Heb je een brief ontvangen en heb je vragen? Bel ons gerust via (050) 582 79 01.
2. Verrekenen of terugbetalen
Heb je teveel pensioen ontvangen? Dan ontvangt je een bepaalde periode minder pensioen. Soms moet je (een deel van) het teveel ontvangen pensioen direct of in termijnen terugbetalen. Dit is bijvoorbeeld het geval als we het teveel betaalde bedrag niet binnen maximaal 6 maanden kunnen verrekenen.
3. Terugbetalen: we kijken naar je persoonlijke situatie
Als we de vordering niet kunnen verrekenen dan vragen we je om het terug te betalen. We bespreken wat een redelijke termijn is voor de terugbetaling. We houden hierbij rekening met je kosten voor levensonderhoud. Ook kun je je als dat nodig is financieel voorbereiden.
4. Wat als ik juist te weinig pensioen heb ontvangen
Heb je in plaats van teveel juist te weinig pensioen ontvangen? Dan verhogen wij je pensioenuitkering tot het bedrag waarop je recht hebt. Het bedrag dat je te weinig ontvangen hebt, maken we in één keer aan je over. Dat doen we binnen 6 maanden.
5. Je pensioenkapitaal was te laag of te hoog
Had je bij Aegon een pensioenkapitaal opgebouwd? En daarmee vervolgens een pensioen aangekocht bij Aegon of bij een andere pensioenuitvoerder? Als achteraf blijkt dat dit pensioenkapitaal te laag is, dan doen wij een nabetaling. Met deze nabetaling wordt vervolgens extra pensioen voor je ingekocht. Wij doen geen nabetaling als deze kleiner is dan € 10. Blijkt het pensioenkapitaal meer dan €200 te hoog te zijn? Dan overleggen we eerst met de pensioenuitvoerder waarbij je pensioen hebt ingekocht. Is de conclusie dat je het teveel ontvangen pensioen moet terugbetalen? Dan nemen we contact met je op.
6. Bezwaar maken
Als je het niet eens bent met de financiële regeling die is getroffen, kan je bezwaar maken. Je klacht wordt behandeld volgens de Aegon klachtenprocedure.