Ga naar de hoofdinhoud

Groene kaart 

Als je een autoverzekering afsluit krijg je een Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart (IMK), ook bekend als de Groene kaart. Zo kan je in het buitenland aantonen dat jouw auto of caravan verzekerd is.

Groene kaart is nu wit

De IMK (eerder Groene kaart) is tegenwoordig wit en ontvang je bij Ik kies zelf van a.s.r. digitaal. Heb je een verzekering via een adviseur dan krijg je de IMK via de post. De kaart is een internationaal bewijs dat je auto verzekerd is. Op de kaart staan:

  • Je polisnummer;
  • In welke landen je verzekerd bent;
  • Je kaartnummer;
  • Tot wanneer de kaart geldig is;
  • Welk kenteken verzekerd is;
  • Hoe je schade aan je auto kunt melden.

Wanneer heb je een Groene kaart nodig?

Voor Nederland heb je geen Groene kaart nodig. Maar ga je naar het buitenland? Dan raden we je aan altijd je Groene kaart mee te nemen. Deze bewaar je bij je autopapieren. Er kan bijvoorbeeld naar worden gevraagd bij:

  • De douane;
  • Een eventuele politiecontrole;
  • Schade.

In de meeste Europese landen is het niet meer verplicht een Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart bij je te hebben. Dit geldt voor alle landen van de Europese Unie, Andorra, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. De politie heeft in deze landen genoeg aan jouw kenteken.

Print je Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart via je a.s.r. account
Ga je naar een land waar het wel verplicht is om een Groene kaart bij je te hebben? Print deze dan uit. Je download een papieren versie van je Internationaal verzekeringsbewijs via je a.s.r. account. Controleer of de kaart geldig is tot het einde van jouw vakantie.

Vraag je IMK aan via je adviseur
Wanneer je een verzekering hebt afgesloten via een adviseur dan vraag je daar een nieuwe IMK aan. Of via het online formulier ‘Groene kaart aanvragen’. Je vindt jouw adviseur via je polisblad of door in te loggen op je a.s.r. account. Kies hier voor je motorrijtuigverzekering. Op het polisblad vind je jouw adviseur onderaan de pagina.

In de volgende landen is een geprinte versie van een Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart nodig.

  • Albanië.
  • Bosnië en Herzegovina.
  • Marokko.
  • Moldavië.
  • Montenegro.
  • Noord-Macedonië.
  • Oekraïne.
  • Servië.
  • Tunesië.
  • Turkije.

Let op: de print moet duidelijk zijn, zonder vegen of vage tekst. Ook moet het papier van goede kwaliteit zijn. Voor het printen moet papier gebruikt worden dat aan 2 kanten wit is.

Hoe kom je aan een Groene kaart?

Je krijgt de Groene kaart voor je motorrijtuig elk jaar opgestuurd als je een verzekering via een adviseur afsluit. Heb je een Ik kies zelf van a.s.r. verzekering dan vind je jouw IMK in je a.s.r. account.

Verloopt je IMK tijdens je vakantie? Vraag dan een tijdelijke nieuwe kaart aan. Deze is geldig tot nadat je op vakantie bent geweest. Je aanvraag verwerken we binnen 1 werkdag.

Groene kaart voor je aanhangwagen en caravan

In de landen die op het Internationaal verzekeringsbewijs staan, zijn caravans en aanhangers meeverzekerd. Deze vallen dan onder de WA-dekking van de auto waar ze aan gekoppeld zijn. Op het Internationaal verzekeringsbewijs van de auto is dit aangegeven met de code AF.

Is je aanhangwagen of caravan zwaarder dan 750 kg?
Dan heb je in sommige landen een aparte kaart nodig voor aanhangwagens en caravans met een eigen kenteken. Dit is het geval in Duitsland, Kroatië, Polen, Portugal en Spanje. Een eigen kenteken is nodig als het totale gewicht van je aanhangwagen of caravan hoger is dan 750 kg, inclusief het laadvermogen.

Let op: is je aanhangwagen of caravan bij ons verzekerd, maar je auto niet? Dan moet je de Groene kaart aanvragen bij de maatschappij waar je auto is verzekerd.

Zo ga je goed voorbereid met de auto op reis

Met tips om je autoreis te verduurzamen en tips om relaxed op reis te gaan. En vergeet vooral je reisverzekering niet!

10 tips om je vakantiereis te verduurzamen Met de Doorlopende Reisverzekering ben je verzekerd zodra je van huis bent voor vakanties en stedentrips.  Zo ga je relaxed op reis
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }