Ben jij voorbereid op de toekomst? Een kleine verandering in je onderneming of in jouw branche kan al veel impact hebben op je bedrijf. Zowel positief als negatief, maar hoe kan je hier op anticiperen? Met scenarioplanning onderzoek je mogelijke toekomstscenario's en bereid je je hier op voor.
Scenarioplanning is een methode waarbij je verschillende mogelijke toekomstscenario’s bedenkt. Deze scenario’s bieden je handvatten om je voor te bereiden en te anticiperen op wat mogelijk komen gaat. Het is een strategische vooruitblik.
Er zijn verschillende soorten scenarioplanning, waaronder forecasting (tellend vooruitzien) en foresight (vertellend vooruitzien). Bij forecasting neem je een kijkje in de toekomst door data uit het verleden te verzamelen. Deze methode is vooral interessant voor het kijken in de nabije toekomst. Hiervoor heb je wel veel en goede data nodig. Hoe verder je in de toekomst kijkt, hoe onzekerder het wordt.We weten allemaal hoe onzeker de toekomst kan zijn. Met Foresight kijk je naar verschillende scenario’s en zet je deze naast elkaar. Je kijkt naar meerdere mogelijkheden. Voor ondernemers is dit een interessante manier om scenario’s te ontwikkelen.
Goede scenario’s zijn: radicaal, relevant en plausibel. Scenario’s zijn nadrukkelijk géén voorspellingen. Het zijn meerdere mogelijke toekomsten naast elkaar. Scenario’s zijn daarnaast: kwalitatief, vernieuwend en het is een instrument.
Waar ben je nieuwsgierig naar? Maak het niet te ingewikkeld.
Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat? In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.