Per 1 januari 2021 moest de KNRM overstappen naar een nieuwe pensioenregeling omdat de oude pensioenregeling afliep. Met het oog op de toekomst heeft de organisatie gekozen voor een beschikbare premieregeling, die als uitgangspunt dient in het pensioenakkoord. HR-manager Femke Koning vertelt in dit interview waarom de KNRM kiest voor a.s.r. als pensioenuitvoerder, hoe zij dit proces ervaart én deze verandering ziet als kans om werknemers te activeren richting een persoonlijk pensioen.
De KNRM is opgericht in 1824. “Langzaam beginnen we al te denken aan ons jubileum”, lacht Femke. Wat is het ‘geheim’ van dit goede doel? Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel. Ons land kan namelijk helemaal niet zonder de 65 werknemers en 1.400 vrijwilligers die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mensen in nood op zee en ruim binnenwater redden. In al die jaren hebben zij dag in dag uit hard gewerkt aan het creëren van maatschappelijk draagvlak, en met succes. Inmiddels kent het goede doel ruim 100.000 donateurs, die volledig voor de financiering van de KNRM-organisatie zorgen. Femke: “Dat wij met ons werk de wettelijk verplichte SAR-taak (Search and Rescue) voor de overheid uitvoeren (zonder dat dit de overheid een cent kost) geeft ook aan hoe belangrijk het is wat wij doen.”
Met de blik vooruit, doet de KNRM er alles aan om toekomstbestendig te zijn en daarvoor te verduurzamen op allerlei mogelijke manieren. “Voor duurzame reddingboten is het nog net wat te vroeg; de maritieme sector komt voor wat betreft duurzame motoren langzaam op gang. We doen overigens wel testen met duurzamere brandstoffen. Ook loopt er een project voor de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven bootwagen en zijn we betrokken bij onderzoeken en testen met Search and Rescue via drones”, vertelt Femke trots.
“Ook zijn we sinds dit jaar in staat om al onze reddingstations, inclusief ons hoofdkantoor in IJmuiden, van de elektriciteitsmeter te krijgen. Dat lukt dankzij firma Van der Pol als genereuze sponsor. Zij leveren ons kosteloos zonnepanelen en andere alternatieve energie-opwekkers, waaronder windmolens. Voor die hulp zijn we echt ontzettend dankbaar! Zo kunnen we al onze panden verduurzamen.”
Over kosten gesproken; daar moet de KNRM als goed doel heel bewust mee omgaan. “Onze financiële reserves beleggen we in de vorm van fondsen op een duurzame manier. Dit geldt ook voor het pensioen van onze werknemers: dat wordt door a.s.r. op een duurzame manier en tegen lage kosten belegd. Daarnaast gaan we heel zuinig om met ons materiaal én vooral ook onze mensen. Hen motiveren en behouden, staat bij ons centraal in ons HR-beleid”, licht Femke toe.
De werknemers en vrijwilligers voelen zich thuis en op hun plek bij de KNRM. In de kern gaat het volgens Femke om verbinding. Niet alleen met het werk, maar vooral ook met elkaar. “Wat onze vrijwilligers aantrekt is vooral de combinatie van op het water opereren onder alle weersomstandigheden om mensen in nood te redden en helpen, maar natuurlijk ook de uitdaging die het met zich meebrengt. Dit samen doen – met elkaar – geeft hen echt een kick en zorgt voor kameraadschap.” Die verbondenheid is ook van toepassing op de werknemers in loondienst. “Ze werken graag bij een non-profitorganisatie waarbij de mens centraal staat en voelen de band met het reddingswerk. Zij houden zich voornamelijk bezig met communicatie, fondsenwerving, operationele ondersteuning en andere facilitaire dienstverlening.”
Dat ‘mensen helpen’ bij KNRM prioriteit nummer één is, mag duidelijk, zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor de mensen in nood, maar juist ook voor hun eigen mensen. Femke: “Wij vinden het belangrijk om goed voor onze mensen te zorgen, én dat zij voor elkaar zorgen. Zo stimuleren we behulpzaamheid en het geven van feedback om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Maar ook het vieren van successen hoort daar zeker bij.”
Voor de mensen die in loondienst werken wordt die zorgzaamheid ook vertaald naar een duurzaam arbeidsvoorwaardenpakket. “Wat wij erg belangrijk vinden is een gezonde balans tussen werk en privé. Dat kan best een uitdaging zijn omdat veel werknemers ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend moeten werken. Ons werk gaat namelijk 24 uur per dag door. Aan de ene kant zijn die flexibele werktijden ‘noodzakelijk’ en aan de andere kant stimuleren we het om de flexibiliteit zelf op te zoeken. Wel is het zo dat werk en privé bij heel veel werknemers dicht bij elkaar liggen. Zo zijn er werknemers die óók vrijwilligers zijn bij één van onze reddingstations.”
Zorgen voor werknemers gaat niet alleen over vandaag de dag, maar over het hele leven. “Pensioen is voor de KNRM van oudsher een belangrijke arbeidsvoorwaarde”, geeft Femke aan. Dat blijkt, want een kwart van de loonsom gaat naar het pensioen en wordt volledig voldaan door de KNRM. Dit lijkt voordelig voor de werknemers, en dat is het natuurlijk ook, maar het heeft ook een nadeel. “Onze werknemers zijn er altijd maar vanuit gegaan dat het goed geregeld is. Daardoor zijn zij zich niet zelfstandig in de materie gaan verdiepen”, legt Femke uit. Maar voor dat probleem kwam er vanzelf een oplossing: het pensioenakkoord, dat werknemers wakker schudt en laat nadenken over hun pensioen.
Per 1 januari van dit jaar moest de KNRM eraan geloven: een nieuwe pensioenregeling. Want de vorige liep af. “Hoewel dit intern voor veel vraagtekens zorgde, kwam het qua timing perfect uit”, vertelt Femke. “Vorig jaar werd het pensioenakkoord veel besproken en werd steeds duidelijker wat het uitgangspunt is in de nieuwe pensioenwet: de beschikbare premieregeling. Voor ons betekende dit overstappen naar een ander soort regeling. Wij hadden namelijk nog een gegarandeerde middelloonregeling. Om te voorkomen dat we straks over vier jaar nog een keer flink moeten schakelen, om alsnog aan de nieuwe pensioenwet te voldoen, hebben we het dit jaar meteen gedaan.”
Lees hier alles wat je moet weten als werkgever over het pensioenakkoord.
Dat de overgang van een middelloonregeling (DB-regeling) naar een beschikbare premieregeling (DC-regeling) veel voeten in de aarde heeft, klopt. En dat daar uitdagingen bij horen, klopt ook. Hoe is de KNRM die uitdagingen te lijf gegaan? Femke: “Wat voor ons de eerste en tevens belangrijkste stap was, is dat we ons goed hebben laten adviseren door een onafhankelijk adviseur. Samen met de adviseur én met de OR (ondernemingsraad) hebben we gekeken naar de beste oplossing voor onze situatie, voor zowel de organisatie als onze werknemers. Om begrip en vertrouwen te kweken bij onze werknemers, hebben we hier vanaf het begin transparant en uitgebreid over gecommuniceerd.”
De mogelijkheid voor werknemers om te kunnen bijsparen was voor de KNRM een van de criteria voor een nieuwe pensioenregeling. “In onze vorige pensioenregeling streefden we ernaar om jaarlijks te indexeren. Omdat de beschikbare premieregeling geen indexatie kent, is dit niet meer van toepassing. We vonden het heel belangrijk dat we onze werknemers hiervoor kunnen compenseren. Dat doen we nu door een bedrag uit te keren waarmee zij kunnen bijsparen. a.s.r. biedt die mogelijkheid. Maar, wij hebben vooral voor a.s.r. gekozen omdat onze organisaties zo goed bij elkaar passen. We hebben allebei een rijke historie waar we zoveel mogelijk trouw aan blijven én richten onze blik op de toekomst, waarin duurzaamheid voor mens en milieu voorop staat.”
Uit onafhankelijke onderzoeken van VBDO en Eerlijke Verzekeringswijzer blijkt dat a.s.r. het meest duurzame beleggingsbeleid heeft van de Nederlandse verzekeraars.
Omdat de KNRM maar een korte tijd had voor de overgang naar een nieuwe regeling, was een snelle implementatie ook een belangrijk criterium voor de keuze van een pensioenuitvoerder. “a.s.r. gaf aan dat zij de mogelijkheid hebben om alles binnen twee maanden te regelen. Dat is a.s.r. ook gelukt. Door de korte lijnen hebben we snel met elkaar kunnen schakelen. Dat vond ik echt heel fijn in het contact met a.s.r.”
De werknemers van de KNRM hebben in het Werknemers Pensioen van a.s.r. de mogelijkheid om zelf keuzes te maken; keuzes die voor nu én later aansluiten op de persoonlijke situatie. Zo mogen zij zelf bepalen op welke manier het pensioen belegd wordt: neutraal, defensief (met minder risico) of offensief (met meer risico). “Zelf keuzes maken die passen bij jóúw leven past bij het nieuwe pensioenlandschap en daarmee bij de toekomst. Natuurlijk willen we dat alleen maar stimuleren.” Dat het activeren van werknemers niet vanzelf gaat, kan Femke bevestigen. “Pensioenactivatie is echt iets waar we aan moeten blijven werken. Maar gelukkig hoeven we dat niet alleen te doen en helpt a.s.r. ons hier heel goed bij, door onder andere de toegankelijke en persoonlijke communicatie richting werknemers via het pensioenportaal.”
Dit blog is eerder gepubliceerd op 27 juli 2021.