Als slachtoffer sta jij bij ons centraal
Je hebt een ongeval gehad waarbij je letsel hebt opgelopen. Slachtoffer van een ongeval worden is erg vervelend. Daarom zijn wij er voor jou: bij de schadebehandeling sta jij centraal.
Meld je letselschade:
- Stuur een mail naar letsel@asr.nl.
- Of bel ons op (030) 257 88 03. Dit kan op werkdagen van 08.30 tot 17.30 uur.
Wat gebeurt er als je letselschade meldt?
Gewond raken na een ongeval is ingrijpend voor jou en je omgeving. Daarom doen we heel zorgvuldig ons werk.
Nadat we je melding hebben ontvangen, nemen we binnen 10 werkdagen contact op met jou of je belangenbehartiger. We beoordelen eerst of het ongeval en de gevolgen daarvan onder de dekking van de verzekering vallen.
We doen ons best om binnen drie maanden vast te stellen of onze verzekerde aansprakelijk is. Vanaf dat moment heb je zekerheid of wij jouw schade vergoeden. In het onderzoek:
- kunnen wij informatie van politie en van getuigen opvragen en moeten we wachten tot dit beschikbaar is
- bekijken we de ernst van de door jou opgelopen verwondingen en de behandelingen die nodig zijn
- overleggen we met jou wat er gedaan en geregeld moet worden
- nemen we ook contact met je op als we niet alle informatie binnen drie maanden hebben. Het onderzoek kan soms langer duren en dan kunnen wij nog niets zeggen over de aansprakelijkheid
Als uit het onderzoek blijkt dat onze verzekerde volledig of gedeeltelijk aansprakelijk is, dan kunnen wij met jou de schade regelen.
Heb je een verzekering voor inzittenden bij ons?
Als je een schadeverzekering inzittenden of opzittenden bij a.s.r. hebt, dan maakt het niet uit wie aansprakelijk is. De hoogte van je schadevergoeding is dan wel afhankelijk van de voorwaarden van de verzekering.- We nemen regelmatig contact met jou of je belangenbehartiger op om zaken af te stemmen.
- Het kan zijn dat je een schaderegelaar op bezoek krijgt.
- Soms vraagt onze medisch adviseur informatie op bij je artsen. Dit kan alleen nadat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Deze informatie valt onder het medisch geheim van onze medisch adviseur. Wil je meer weten over hoe wij omgaan met jouw medische gegevens? Lees dan onze privacyverklaring.
Heb je voor of tijdens de behandeling van jouw schade kosten gemaakt? Dan kunnen wij je een voorschot betalen. Dit voorschot trekken we af van je schadevergoeding. We betalen alleen een voorschot als duidelijk is dat onze verzekerde (gedeeltelijk) aansprakelijk is en je schade komt door het ongeval.
We kunnen samen met jou de schadevergoeding bepalen, zodra:
- we voldoende informatie hebben
- er geen veranderingen meer worden verwacht in je medische situatie en arbeidssituatie
- het duidelijk is dat onze verzekerde volledig of gedeeltelijk aansprakelijk is
- wij weten in hoeverre je zelf medeaansprakelijk bent voor het ongeval. Ben je zelf medeaansprakelijk? Dan vergoeden wij jouw schade voor het deel waarvoor onze verzekerde aansprakelijk is.
Meer over het letselschadeproces
Wil je meer weten over hoe we met jouw letselschade omgaan?
Lees dan ook onze Brochure Personenschade (pdf). Hierin vind je een toelichting over de behandeling van personenschade door a.s.r.
Nationaal Keurmerk Letselschade
a.s.r. heeft het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) en wordt hierop regelmatig gecontroleerd.
Het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) zorgt voor goede dienstverlening bij letselschade. Alleen organisaties die voldoen aan strenge kwaliteits- en gedragsregels en meedoen aan regelmatige controles, kunnen dit keurmerk krijgen. Dit geeft zekerheid van betrouwbare service. Meer informatie over het NKL vind je op www.deletselschaderaad.nl/nkl/.
Bij a.s.r. werken we volgens de Gedragscode Behandeling Letselschade
Het schaderegelingsproces is soms ingewikkeld. Daarom is er de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). In de GBL staan (gedrags)regels voor verzekeraars, slachtoffers en belangenbehartigers. a.s.r. volgt de GBL en wordt gecontroleerd door een onafhankelijke partij.
De GBL is opgesteld voor ongevallen waarbij iemand zes maanden na het ongeluk nog steeds lichamelijke of emotionele klachten heeft. De GBL zorgt voor een vlotte, respectvolle en duidelijke afhandeling van de schade. Meer informatie vind je op www.deletselschaderaad.nl.
Hoe kun je zelf bijdragen aan een vlotte schadeafhandeling?
Om jou goed en vlot te kunnen helpen, is het handig als je:
- tijdens de behandeling alle informatie geeft die nodig is
- de schade zo beperkt mogelijk houdt en bij twijfel met ons afstemt
- actief bijdraagt aan je herstel, zodat je zo snel en zo ver mogelijk terug kunt naar hoe het was voor het ongeval
Een belangenbehartiger kan voor jou optreden en contact opnemen met verschillende partijen. Dit is vooral nuttig als je ernstig letsel of verwondingen hebt. Alle contacten, inclusief het opvragen van medische informatie, gaan dan via de belangenbehartiger.
Kosten belangenbehartiger
- Het inschakelen van een belangenbehartiger kost geld, tenzij je een rechtsbijstandverzekering hebt. De kosten voor een belangenbehartiger worden ook 'buitengerechtelijke kosten' genoemd.
- Is onze verzekerde aansprakelijk voor het ongeval? Dan betalen wij de kosten van jouw belangenbehartiger, voor zover die redelijk zijn. Rekent jouw belangenbehartiger meer dan redelijk is? Dan kunnen deze meerkosten voor jouw rekening komen.
- Wij betalen dat deel waarvoor onze verzekerde aansprakelijk is. Is onze verzekerde voor bijvoorbeeld voor de helft aansprakelijk? Dan vergoeden wij de helft van de buitengerechtelijke kosten. Is onze verzekerde niet aansprakelijk? Dan krijg je geen vergoeding van ons en betaal je zelf alle kosten.
- Maak van te voren heldere afspraken met je belangenbehartiger. Zo voorkom je teleurstelling of discussie over de kosten.
Inschakelen van een belangenbehartiger
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan heb je waarschijnlijk via deze verzekering recht op belangenbehartiging. Als je zelf een belangenbehartiger zoekt, kun je het beste een deskundige inschakelen die bij het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) is aangesloten en de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) volgt. Op de website van De Letselschade Raad vind je een register met belangenbehartigers die het NKL hebben en volgens de GBL werken: www.deletselschaderaad.nl.
Hoe gaan we om met jouw persoonsgegevens?
Jouw persoonsgegevens hebben wij nodig om je aanvraag voor een schadevergoeding goed af te handelen. Zonder jouw gegevens kunnen wij je namelijk niet helpen. Bij het verwerken en gebruiken van je persoonsgegevens werken we volgens:
- de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
- de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen
- het Addendum Zorgverzekeraars
Hoe gaan we om met jouw medische gegevens?
Alle gegevens over je gezondheid worden alleen gebruikt onder de verantwoordelijkheid van onze medische adviseurs. Deze medische adviseurs werken met het medisch beroepsgeheim. Daarnaast volgen wij de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). De GBL heeft een medische paragraaf. Deze paragraaf regelt het medisch beoordelingstraject en de omgang met medische informatie. De uitgangspunten van deze medische paragraaf vind je op: www.deletselschaderaad.nl.
Wil je er meer over weten?
Hoe wij als bedrijf omgaan met jouw gegevens lees je in onze privacyverklaring.
Meer informatie over onze afhandeling personenschade
Brochures en extra informatie
Wil je iemand van ons spreken?
Zit je met vragen over jouw letselschadeproces?
Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Stuur een mail naar letsel@asr.nl of bel ons op (030) 257 88 03. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur.