Een verzuimgesprek voeren? Wat dacht je van een gezondheidsgesprek! Bij amplitie ligt de focus op wat goed gaat, in plaats van op wat beter kan. Deze hr-trend past in een snel veranderende wereld waarbij menselijk kapitaal belangrijker wordt voor een succesvolle organisatie. Ben je benieuwd wat amplitie precies is en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf? Lees nu snel verder.
Amplitie is een vorm van positieve organisatiepsychologie. Het richt zich op het versterken van mensen, in plaats van op het voorkomen of herstellen. Hierbij is vitaliteit een belangrijk instrument. Er ligt bij amplitie meer focus op wat goed gaat, in plaats van op wat beter kan. Het is daarbij belangrijk dat medewerkers zelf de regie hebben over hun inzetbaarheid en mobiliteit.
Een simpel voorbeeld van amplitie is positieve communicatie. Geen verzuimbeleid, maar een gezondheidsbeleid. Geen werkdrukplan, maar een werkenergieplan. Amplitie sluit aan bij het motto: alles wat je aandacht geeft, groeit. De positieve beïnvloeding van amplitie zorgt voor meer bevlogen, vitale én positief ingestelde werknemers die hun talenten optimaal benutten.
Veel werkgevers kiezen momenteel voor een preventieve (voorkomen) of curatieve (herstellende) aanpak. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die rondlopen met burn-outklachten. De meeste leidinggevenden focussen zich op medewerkers die tot de risicogroep behoren. Het voeren van gesprekken en kijken naar mogelijke oplossingen, zijn voorbeelden van zo’n preventieve aanpak. Een voorbeeld van een curatieve aanpak is het opstellen van een plan om de terugkeer van een werknemer met burn-outklachten mogelijk te maken.
Preventie en curatie bieden oplossingen voor zowel werknemers als leidinggevenden. Toch voorkom je met amplitie in veel gevallen een preventieve of zelfs curatieve aanpak. Amplitief werken is fundamenteel anders. Deze werkwijze richt zich namelijk op alle werknemers tegelijkertijd. De positieve aspecten van werknemers worden extra belicht, waardoor voorkomen of herstellen op individueel niveau vaak niet meer nodig is.
Het tonen van dankbaarheid is een voorbeeld van amplitie op basis van cognitie. Dit draagt bij aan een positieve werkervaring en energie van je medewerkers.
Benieuwd hoe je gedrag, cognitie en motivatie praktisch toepast voor succesvolle amplitie op de werkvloer? Wij geven 4 tips:
Voldoende bewegen, gezonde voeding en ontspanning zijn enorm belangrijk voor vitale werknemers. Stimuleer daarom activiteiten zoals wandelend overleg, gezonde werklunches en mindfulness. Betrek hierbij alle werknemers om de sociale banden onderling te versterken. Door fysieke en mentale gezondheid te stimuleren, verminder je daarnaast de kans op (langdurig) verzuim.
Stimuleer werknemers om hun talenten optimaal te benutten. Hoe? Stel bijvoorbeeld tijdens het wervingsproces een talentenprofiel op en kijk samen met medewerkers naar een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).
Het is goed om tijdens het bespreken van een POP bewust stil te staan bij zaken die goed gaan én te ontdekken waar zij energie van krijgen.
Bevlogen medewerkers zijn productiever. Motiveer ze daarom om het beste uit zichzelf te halen. Geef medewerkers bijvoorbeeld eens een oprecht compliment. Een kleine moeite, met vaak een grote impact!
Een gezonde werkomgeving draagt bij aan werkgeluk. Zorg dat je medewerkers op een ergonomische manier kunnen werken, een prettige thuiswerkomgeving hebben en bijvoorbeeld voldoende frisse lucht inademen op de werkvloer.
Wil jij werken aan amplitie op de werkvloer? Dan kan a.s.r. Vitality natuurlijk niet ontbreken! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat dagelijkse beweging stimuleert. Hoe? Door bewegen aantrekkelijk te maken. Wij helpen werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt.
Meer weten?