Ga naar de hoofdinhoud

Het Shared Service Center (SSC) van DHL Express heeft veel internationale, Engelstalige werknemers in dienst. Zij zoeken daarom in 2019 een pensioenregeling die voor al hun medewerkers begrijpelijk is. Daarnaast willen ze hun pensioenpremies zo duurzaam mogelijk laten beleggen. De keuze valt op het Werknemerspensioen van a.s.r. HR-directeur Stefan Terpstra legt uit waarom: ‘Wij willen een werkgever zijn waar medewerkers graag willen werken. Daar hoort een goede pensioenregeling bij. Daarmee dragen we ook bij aan de inzetbaarheid en vitaliteit van onze medewerkers tijdens hun werk voor DHL.’

Pensioen als onderdeel van duurzame inzetbaarheid

Bij het SSC in Maastricht werken 550 medewerkers die het financieel kloppend hart vormen van DHL Express. Zij regelen de financiële processen van DHL binnen Europa en voor een deel zelfs wereldwijd. Het afgelopen jaar heeft de HR-afdeling van SSC extra nadruk gelegd op de gezondheid en het welzijn van werknemers.

Stefan: ‘We werken hybride (minimaal 50% op kantoor) en de balans tussen werk en privé van medewerkers is een groot aandachtspunt. Daarom doen we veel aan duurzame inzetbaarheid. Ik geloof daarbij in een persoonlijke aanpak voor werknemers. Zo houden we rekening met hun persoonlijke voorkeuren en behoeften. Mensen voorbereiden op hun pensioen hoort daar ook bij. Wij willen hen goed informeren over onze pensioenregeling en de keuzes die ze daarbij hebben. a.s.r. helpt ons daarbij.’

Vitale medewerkers

‘We stimuleren ook de vitaliteit van medewerkers om hun inzetbaarheid te vergroten’, vertelt Stefan. ‘Werknemers die zich minder ziekmelden, verdienen bij ons extra verlofdagen. Daarnaast hebben we een fietsplan, korting op een fitnessabonnement en bieden we verschillende workshops aan, bijvoorbeeld over stresspreventie.’

Pensioen als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde

Stefan: ‘Wij willen een werkgever zijn waar medewerkers graag willen werken. Wij hopen dat medewerkers voor ons kiezen als werkgever en ook bij ons blijven. Onze pensioenregeling is daarbij de grootste en belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. Andere arbeidsvoorwaarden die we bieden zijn onder andere een bonussysteem, een eindejaarsuitkering, hybride werken en verlof bijkopen.’

Een pensioenregeling met oog voor duurzaamheid

DHL Express is één van de grootste logistieke spelers in de wereld. Stefan: ‘Hoe wij met duurzaamheid omgaan, heeft invloed op het milieu. Ons doel is daarom 0 CO2-uitstoot in 2050. Dat is een enorme uitdaging. We vervoeren namelijk pakketjes met bussen, vrachtwagens en vliegtuigen. Onze bussen en vrachtwagens zijn al grotendeels elektrisch. En we experimenteren ook al met duurzamer vliegtuigtransport.’

Omdat we duurzaamheid zo belangrijk vinden, willen we onze pensioenpremies zo veel mogelijk laten beleggen in duurzame sectoren en bedrijven. Dat is één van de redenen waarom we voor a.s.r. hebben gekozen.’

Begrijpelijke pensioencommunicatie

Met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar leeft pensioen nog niet bij alle medewerkers van het SSC. Dat maakt goede en begrijpelijke pensioencommunicatie extra belangrijk. Stefan: ‘Bij de keuze voor a.s.r. speelde de manier van communiceren over pensioen een grote rol. Daarbij is variatie in communicatiekanalen belangrijk. Dus meer dan alleen e-mail en nieuwsbrieven.'

Infosessie voor werknemers op kantoor

a.s.r. heeft kort geleden een infosessie over het Werknemerspensioen georganiseerd op kantoor bij SSC. Hierbij waren ook pensioenadviseurs en accountmanagers aanwezig. Stefan: ‘Medewerkers reageerden erg positief op de infosessie. We zien dan ook direct dat meer werknemers inloggen op ons pensioenportaal . Dat inloggen stimuleren we ook extra. Bijvoorbeeld met een gouden ei-actie waarbij medewerkers op zoek gaan naar een bepaald antwoord in het pensioenportaal.’

Snelle service a.s.r.

Het afsluiten van het Werknemerspensioen bij a.s.r. is volgens Stefan vlekkeloos gegaan. ‘We zijn positief verrast over de snelle service die a.s.r. geeft bij vragen of problemen. a.s.r. biedt daarnaast extra services, zoals het platform ‘Ik denk vooruit ’ en vitaliteitsprogramma a.s.r. Vitality. Wij hebben vanuit DHL al ons eigen vitaliteitsprogramma, maar we zijn zeker geïnteresseerd in ‘Ik denk vooruit.’ Dit platform geeft medewerkers inzicht in hun financiële situatie. En ze krijgen tips om hun persoonlijke doelen te bereiken. ‘Dat past bij onze ambitie om medewerkers voor langere tijd in dienst te houden’, vertelt Stefan.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }