Moet de werkfunctie van je werknemer worden aangepast op basis van de Probleemanalyse? Verwacht je werknemer andere arbeidsvoorwaarde bij terugkeer? Of wil je werknemer extra scholing? In het Plan van aanpak beschrijven zowel jij als je werknemer hoe jullie de re-integratie en de tijd daarna voor jullie zien.
Samen met je werknemer zet je een einddoel voor de lange termijn. Dit einddoel baseer je op een advies dat wordt gegeven door de arbodienst of bedrijfsarts in de Probleemanalyse. Natuurlijk wil je dat de werknemer terugkeert in de eigen functie. Kan dit niet? Kijk dan naar een aanpassing van de functie. Of ga binnen je organisatie opzoek naar een andere functie voor je werknemer (spoor één). Als er geen mogelijkheden zijn binnen spoor één moeten de mogelijkheden binnen spoor twee (een functie bij een ander bedrijf) worden onderzocht. UWV hanteert de 58e ziekteweek als deadline om spoor twee op te starten.
Wat moeten jij en je werknemer allemaal ondernemen om tot jullie visie en einddoel te komen? Dat staat precies beschreven in de afspraken die jullie samen maken in het Plan van aanpak. Deze afspraken maak je op het niveau van:
Het is alleen noodzakelijk om het Plan van aanpak bij te stellen als het einddoel van de re-integratie wijzigt. De drie einddoelen van re-integratie zijn: terugkeer in eigen werk, ander werk bij de eigen werkgever (spoor 1) of ander werk bij een andere werkgever (spoor 2).
Dus verandert er iets in de ziekte of arbeidsmogelijkheden van je werknemer? En wijzigt hierdoor het einddoel van de re-integratie, bijvoorbeeld van spoor 1 naar spoor 2? Dan stel je samen met je werknemer het Plan van aanpak bij. Nieuwe afspraken over de re-integratie leg je vast in het formulier ‘(Eerstejaars)evaluatie’.
Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt, stel je samen met je werknemer een casemanager aan. Jullie kunnen beide bij deze casemanager terecht als iets niet volgens de afspraken verloopt. Loopt de re-integratie vast of zijn de arbeidsmogelijkheden van je werknemer onduidelijk? Dan kan het ook helpen om een arbeidsdeskundig onderzoek te laten uitvoeren.
De casemanager kan iemand zijn van de arbodienst of een leidinggevende binnen je bedrijf. Wanneer je bij a.s.r. een MKB Verzuim-ontzorgverzekering of Verzekeringen Brancheloket Apotheken hebt afgesloten kun je kiezen voor re-integratie en preventieve diensten van a.s.r. Wij begeleiden je dan tijdens het gehele re-integratieproces.
Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.
Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.