Wanneer je werknemer langere tijd ziek of uitgevallen is, moeten jullie samen werken aan re-integratie. Jullie kijken naar de mogelijkheden binnen en buiten het bedrijf, zodat de werknemer weer zo snel mogelijk aan de slag kan! Oftewel re-integreren. Maar wat houdt re-integratie precies in? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe pak je dit het beste aan? Op deze pagina vertellen we je alles over re-integratie en hoe jij als werkgever in vijf stappen het re-integratietraject in goede banen leidt.
Een werknemer wordt arbeidsongeschikt of ziek en er dreigt langdurig ziekteverzuim aan te komen. Wat doe je dan? Als werkgever werk je samen met je werknemer aan de re-integratie. Het doel is natuurlijk om je werknemer zo snel mogelijk (volledig of gedeeltelijk) weer aan het werk te krijgen.
De werknemer kan op twee manieren terugkeren naar het werk:
Is je medewerker langdurig ziek? Dan staat werkhervatting in het eigen bedrijf voorop. Alle activiteiten die dit tot doel hebben, vallen onder re-integratie spoor 1 of re-integratie eerste spoor. Binnen spoor 1 spannen zowel werkgever als medewerker zich in om de medewerker weer gezond aan het werk te krijgen binnen de oorspronkelijke functie. Lukt dat niet? Dan wordt er gekeken naar passend of aangepast werk binnen het bedrijf. Hierbij zoek je als werkgever altijd werkzaamheden die zoveel mogelijk aansluiten op het profiel van je medewerker. Een casemanager kan je helpen bij het zoeken naar passend werk. Indien nodig wordt er een arbeidsdeskundige ingeschakeld die het bedrijf bezoekt en ter plekke naar de mogelijkheden kijkt.
Een tweede spoor re-integratie zet je in als terugkeer naar het eigen bedrijf niet meer mogelijk is. Het kan dan zinvoller zijn om te focussen op trajectbemiddeling naar ander werk om onnodig verzuim te voorkomen. Als werkgever help je jouw werknemer samen met een re-integratiebedrijf om passend werk te vinden op een andere plek. Bij het re-integratiebedrijf werken re-integratiespecialisten die partijen kunnen inzetten die gespecialiseerd zijn in re-integratietrajecten. Hierbij wordt de werknemer begeleid naar een andere baan. Je staat er als werkgever dus niet alleen voor.
Samen met je werknemer ben je verantwoordelijk en zelfs verplicht om te zorgen voor een goede re-integratie. Dit betekent niet dat je er als werkgever alleen voor staat. De bedrijfsarts, casemanager, arbeidsdeskundige en het re-integratiebedrijf kunnen jou en je werknemer ondersteunen.
Binnen zes weken na de ziekmelding neemt de arbodienst of bedrijfsarts contact op met je medewerker. Tijdens dit gesprek wordt de medische situatie besproken en wordt ook gelijk gekeken naar het werk wat de werknemer wel kan doen. En geeft de werknemer zijn of haar verwachtingen aan wat betreft het uitvoeren van het eigen werk.
Na dit gesprek geeft de bedrijfsarts een advies met daarin alle mogelijkheden. Dit advies krijgt de medewerker in de vorm van een rapport en wordt ook wel de Probleemanalyse genoemd.
Binnen 8 weken na de ziekmelding maak je samen met de werknemer het Plan van aanpak. Hierin staat hoe jullie er samen voor zorgen dat de werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk kan.
Als werkgever kijk je of de werknemer kan functioneren:
Passend werk houdt in dat de werknemer ondanks ziekte het werk nog steeds goed kan uitvoeren. Bied je als werkgever passend werk aan? Dan moet de werknemer dit werk ook doen. Om het werk passend te maken kijk je als werkgever goed naar:
Tijdens de ziekte en re-integratie van je werknemer houden jullie contact. Minimaal 1 keer in de 6 weken hebben jullie een gesprek over hoe het gaat en bekijken jullie samen of het plan van aanpak aangepast moet worden. Als werkgever houd je in het re-integratiedossier bij wat jullie bespreken en welke afspraken jullie maken.
Loopt de re-integratie vast of zijn de arbeidsmogelijkheden onduidelijk? Dan kan het helpen om een arbeidskundig onderzoek uit te laten voeren.
Is de werknemer 1 jaar ziek? Dan stellen jullie samen de Eerstejaarsevaluatie op. Tijdens deze evaluatie bekijken jullie samen hoe de re-integratie verloopt en maken jullie nieuwe afspraken voor het komende jaar.
Opnieuw bekijken jullie of de werknemer kan terugkeren:
Is je medewerker ruim 1,5 jaar ziek? Dan kan er een WIA-uitkering worden aangevraagd. De arbodienst zorgt dat het Actueel oordeel tijdig wordt opgesteld, uiterlijk in de 93e ziekteweek. Aan de hand hiervan stel je vervolgens samen met je medewerker de Eindevaluatie op en maak je het re-integratieverslag compleet. In deze eindevaluatie staat hoe het op dat moment gaat met je medewerker. De eindevaluatie heeft de werknemer nodig om de WIA-uitkering (arbeidsongeschiktheidsuitkering) aan te vragen.
Tegelijkertijd stuurt de arbodienst ook een medisch Actueel oordeel door naar UWV. Dit oordeel mag de werkgever niet inzien.
UWV kijkt naar het medisch Actueel oordeel en beoordeelt aan de hand van het complete re-integratiedossier of jij als werkgever genoeg gedaan hebt aan de re-integratie. Is het volgens het UWV niet genoeg? Dan krijg je een loonsanctie en moet je het loon maximaal nog één jaar doorbetalen, behalve als je Poortwachtergarantie hebt.
Als werkgevers kan je de re-integratie zeker versnellen en laten slagen met de deze aandachtspunten:
Verdiep je in de subsidies en voorzieningen die UWV biedt. Wanneer de werknemer een beperking heeft en daardoor ander werk moet doen, zijn er subsidies en regelingen waar je gebruik van mag maken.
Is het onduidelijk wat de arbeidsmogelijkheden zijn? Of wat voor soort werk je werknemer uit kan voeren? Dan kun je een werkhervattingsadvies op laten stellen. Hierin adviseert een arbeidsdeskundige over de arbeidsmogelijkheden binnen (aangepast) eigen of (tijdelijk) vervangend werk. Daarnaast werk je mee aan een optimale re-integratie doordat je alle mogelijkheden op de werkvloer benut. Hiermee voldoe je aan de Wet Verbetering Poortwachter en het herstel van je medewerker.
Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.
Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.
MKB ondernemers kunnen a.s.r. re-integratie inschakelen. We ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk bij verzuim en helpen om verzuim te voorkomen. Met onze re-integratiedienstverlening wordt een zieke werknemer sneller geholpen. De Ontzorgmanager van a.s.r. re-integratie werkt nauw samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Ook ondersteunen wij werkgevers in het ingewikkelde proces van wetten en regels als een werknemer ziek uitvalt. Lees meer over de diensten van a.s.r. re-integratie. Bekijk ook onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering.