Ga naar de hoofdinhoud

Zo werkt een onafhankelijk adviseur

Samen met jouw onafhankelijk adviseur maak je afspraken over de kosten van zijn advies en diensten. Bij eenvoudige schadeverzekeringen kan je hem betalen via de premie. Bij meer ingewikkelde producten betaal je jouw adviseur altijd rechtstreeks voor zijn diensten.

Advies- en bemiddelingskosten voor eenvoudige producten

Sluit je een eenvoudig product zoals een auto- of inboedelverzekering bij een adviseur? Dan kun je op twee manieren betalen voor zijn diensten. Direct of indirect. 

  • Kies je voor directe betaling? Dan betaal jij de adviseur voor zijn advies en bemiddeling. Daarnaast betaal je apart de maandelijkse premie voor je schadeverzekering.
  • Kies je voor indirecte betaling? Dan betaal je een iets hogere premie. Wij betalen dan jouw adviseur voor zijn geleverde diensten aan jou. Kies je voor deze manier van betalen? Dan mag je jouw adviseur altijd vragen hoeveel hij van ons krijgt.

Advies- en bemiddelingskosten voor complexe en impactvolle producten

Sluit je een ingewikkeld financieel product af, zoals een hypotheek, overlijdensrisicoverzekering of beleggingsproduct? Dan betaal jij jouw adviseur altijd rechtstreeks voor het advies en bemiddeling. Vóór het provisieverbod was dit vaak anders. Sloot je vóór 2013 zo’n ingewikkeld product af? Dan betaalde je meestal de advieskosten nog via jouw premie of inleg.  

Bij deze producten van a.s.r. betaal je jouw adviseur rechtstreeks voor zijn advies en bemiddelingskosten:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Inkomensverzekeringen voor je personeel
  • Extra Pensioen Uitkering
  • Lijfrente spaarrekening
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Uitvaartverzekering
  • Hypotheek
  • Pensioen

Je betaalt niet voor onze beheer- en aanvraagfouten

Als wij bij a.s.r. een fout maken waardoor jouw adviseur veel extra werk heeft, dan kan jouw adviseur ‘herstelkosten’ bij jou in rekening brengen. Deze herstelkosten kun je natuurlijk bij ons declareren. We betalen deze kosten als ze vallen onder de herstelkostenregeling die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars.

De herstelkostenregeling geldt voor alle producten die vallen onder het provisieverbod, de zogenaamde ‘impactvolle producten’. Dat zijn hypotheken, levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen, pensioenen, betalingsbeschermers, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en sommige bankspaarproducten die je vanaf 2013 bij ons hebt afgesloten.
De regeling geldt voor fouten die wij maken in het beheer of aanvraagproces van onze producten. Het gaat uitsluitend om de extra kosten die jouw adviseur bij jou in rekening brengt, vanaf het moment dat wij voor de tweede keer een onjuiste offerte of polis/contract hebben afgeleverd.

Je adviseur stuurt jou, nadat de fout hersteld is, een gespecificeerde rekening. Die rekening stuur je aan ons door. Wij betalen de rekening aan jou, zodat jij jouw verzekeringsadviseur kan betalen. We vergoeden maximaal € 150 per uur aan herstelkosten.

Wij beoordelen eerst in hoeverre onze fout in verhouding staat tot de kosten die jouw adviseur rekent voor het herstellen van onze fout. Dit betekent dat wij niet altijd alle kosten vergoeden.

Wij ontvangen graag van jou een kopie van de gespecificeerde rekening. Vermeld ook je naam en adres en het polis/contractnummer of offertenummer. En vergeet niet je bankrekeningnummer op te geven. Ons adres:

a.s.r.
Postbus 2072
3500 HB Utrecht

Een adviseur met volmacht kan extra maatwerk bieden

Wij hebben aan een aantal professionele bedrijven een ‘volmacht’ verleend. Dit betekent dat deze bedrijven zelfstandig verzekeringen mogen afsluiten, administreren, premie incasseren en de schade mogen behandelen. Het enige dat zij niet doen is het risico dragen. Dat blijven wij doen. Een volmacht bedrijf heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) nodig en is onafhankelijk.

Het volmachtbedrijf is altijd je eerste aanspreekpunt

Er zijn ruim 100 adviseurskantoren (pdf) met een a.s.r. volmacht. Wij hebben voornamelijk volmachten verleend voor:

  • schadeverzekeringen voor particulieren,
  • schadeverzekeringen voor (kleinere) bedrijven,
  • inkomensverzekeringen, vooral verzuimverzekeringen.

Alle adviseurs die met ons werken hebben een Wft-vergunning
  • Wij controleren geregeld of de adviseurs met wie wij samenwerken de benodigde vergunningen hebben. Want iedereen die wil werken als financieel adviseur in Nederland moet een Wft-vergunning hebben.
  • De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verleent die vergunning alleen als de adviseur  voldoet aan de eisen van de Wet financieel toezicht (Wft).
  • Voor elk deelgebied zoals sparen, kredieten, hypotheken, beleggen, levensverzekeringen en schadeverzekeringen is een aparte vergunning nodig. Dit is de zogenaamde ‘deelvergunning’.
Heeft jouw adviseur geen vergunning?

Heeft jouw adviseur geen deelvergunning? Dan mag jouw adviseur jou niet (meer) adviseren en bemiddelen op dat deelgebied. Hij mag zelfs de producten die hij ooit met die deelvergunning voor jou heeft afgesloten niet meer beheren. Als klant kun je dan niet meer terecht bij een adviseur van wie de vergunning is ingetrokken. Er zijn dan verschillende mogelijkheden:

  • Wij brengen jouw polissen en andere overeenkomsten zo snel mogelijk onder bij een andere adviseur die wel over een vergunning heeft. Zodra wij een andere adviseur voor je hebben, vragen wij deze adviseur dat aan jou te laten weten.
  • Het is ook mogelijk dat jouw adviseur zijn portefeuille verkoopt en overdraagt aan een adviseur die wel over de vergunning beschikt. Wij vragen deze adviseur jou hierover te informeren.
  • Slaagt de adviseur er niet in zijn portefeuille te verkopen? Dan nemen wij zijn portefeuille (tijdelijk) over. Wij gaan dan op zoek naar een andere adviseur die wel beschikt over de deelvergunning.
  • Je kunt ook zelf beslissen welke adviseur  jouw belangen mag behartigen. Met deze adviseur moeten dan wel al een samenwerking hebben. Kies daarom via zoek een adviseur jouw nieuwe adviseur. Je kunt vervolgens vragen om je polissen en andere overeenkomsten met a.s.r. bij deze nieuwe adviseur onder te brengen in de portefeuille van die adviseur. 

Heb je in de tussentijd vragen over jouw hypotheek, verzekering of vermogensrekening? Neem dan contact op via (030) 278 1650 bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 16.00 uur.