Ga naar de hoofdinhoud
Home 3x dubbel verzekerd
Voeten uit het autoraam

3x dubbel verzekerd

05 april 2018

Als je aan je buurvrouw vraagt of zij dubbel verzekerd is, zal ze ongetwijfeld zoiets zeggen als “Nee hoor, ik heb maar 1 reisverzekering, 1 inboedelverzekering, 1 autoverzekering en 1 rechtsbijstandsverzekering, dus het is allemaal tiptop in orde.” Maar is dat eigenlijk wel zo? We geven drie voorbeelden van mogelijk dubbel verzekerd zijn, zonder dat je het misschien door hebt.

1. Rechtsbijstandsverzekering + autoverzekering

Stel, je sluit een rechtsbijstandverzekering af en je besluit, voor als het misschien nodig is, je te laten bijstaan door een juridisch adviseur als je in een verkeersongeluk terecht komt. Dan sluit je daarbij misschien een verkeersdekking af.
Maar als je op je autoverzekering ook een rechtsbijstandsdekking hebt afgesloten, dan was je daarvoor dus al verzekerd.

2. Zorgverzekering + reisverzekering

Je sluit een zorgverzekering af en neemt een extra aanvullende verzekering voor zorgkosten in het buitenland die niet in de basisdekking vallen. En daarnaast sluit je een reisverzekering af met extra dekking voor zorgkosten in het buitenland. Check: je bent misschien ook hier dubbel verzekerd.

3. Reisverzekering + inboedelverzekering

Ben je op je inboedelverzekering verzekerd voor schade of verlies aan kostbare bezittingen buiten je huis? En je hebt een reisverzekering  waarbij je die extra dekking ook hebt afgesloten? Dan ligt ook hier het risico van dubbel verzekerd zijn op de loer. De dekkingen zijn niet helemaal gelijk, dus ze kunnen elkaar aanvullen. Dat is per situatie verschillend.

Een onafhankelijke adviseur helpt je

Als je nu je buurvrouw nog eens vraagt, zal ze misschien toch iets langer na moeten denken. En precies daarom gelooft a.s.r. in de kracht van adviseurs: zij kennen producten van verzekeraars goed en zien het gevaar van overlappende dekkingen bij alle verzekeraars. Dus zelfs als je voor je ene verzekering bij de ene verzekeraar klant bent en voor de ander bij a.s.r., houdt je adviseur in de gaten of je dubbel verzekerd bent of niet.

Dubbele premie?

En eerlijk is eerlijk: soms is het wel een goed idee om twee dekkingen die op elkaar lijken naast elkaar te laten bestaan. Want dekkingen van verschillende verzekeringen overlappen soms, maar verschillen soms toch ook weer zoveel van elkaar dat het in jouw situatie juist wél gewenst is om beide dekkingen af te sluiten. En ook al zou je dubbel verzekerd zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat je dubbel premie betaalt. Integendeel. Stel je hebt twee verzekeringen die hetzelfde dekken. En je hebt schade en claimt op de een en niet op de ander, dan kan de premie voor die andere dekking dus lager blijven. En ook daarbij kan een onafhankelijk adviseur je helpen.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }