Ga naar de hoofdinhoud
Home "Bij ons komen alle lijnen samen"
Uniglas

"Bij ons komen alle lijnen samen"

24 april 2019

Janita Toren en Hein Pols hebben de leiding over Uniglas, dat samen met HerstelDirect en Unimeld deel uitmaakt van UninU. Dit regieplatform van duurzame herstelbedrijven is een prominente partner in het herstelnetwerk van a.s.r. schade.

Directeur Janita Toren staat al 22 jaar aan het roer van Uniglas, het bedrijf waar het allemaal mee is begonnen. Sinds 2011 werkt technisch-commercieel manager Hein Pols bij het bedrijf. Hein kwam binnen als aannemer, maar heeft ook veel commerciële waarde toegevoegd aan de onderneming. Hij komt meteen tot de kern van de zaak: "Vóór Uniglas gebruikte elke regio in Nederland verschillende namen voor dezelfde soort glas. Iedere glaszetter had zo z'n eigen manier van herstellen en calculeren. Klanten moesten vaak lang wachten op de glaszetter, want die kwam soms van ver buiten de eigen regio. Dat was lastig voor de klanten en voor de verzekeraars. Die hadden juist behoefte aan goede standaards waar iedereen zich aan houdt en aan snelle lokale service. Die meerwaarde bood en biedt Uniglas."

Maar jullie hebben geen glaszetters in dienst?

Janita: "Nee, we hebben geen glaszetters en geen busjes met onze naam erop. Wij zijn een efficiënt platform voor schadeherstel. Wij werken met zelfstandige lokale bedrijven overal in Nederland. Daarom garandeert Uniglas, dat er bij calamiteiten binnen een uur iemand op de stoep staat. Ook 's nachts, in het weekend en met Oud & Nieuw. Wij zijn altijd dichtbij, maar we coördineren alles vanuit één punt. Ook dat heeft grote voordelen."

Wat levert dat op voor de klant?

Hein: "In ons bedrijf hebben wij een schat aan kennis en ervaring gebundeld. Dat biedt meerwaarde aan alle betrokkenen. De aangesloten bedrijven werken volgens afgesproken normen en richtlijnen. Daar worden de eindklanten blij van, en dat ziet de verzekeraar graag. De glaszetter krijgt genoeg tijd en geld om de klus netjes te klaren, dus die gaat ook fluitend aan het werk. Veel van de bedrijven werken al sinds de oprichting met Uniglas, dus al 25 jaar. Langlopende relaties zijn ook een aspect van duurzaamheid. Wij slaan alle schademeldingen op in onze database. Stel, iemand meldt vandaag een steen door z'n ruit. Maar twee weken eerder hebben we daar al 'lek & blind' glas aangetroffen (lekkage in dubbelglas buiten de garantietermijn - red). Meteen gaat bij Uniglas een rood lampje branden. Zoiets willen we best coulant oplossen, maar dan wel voor rekening van de klant. Niet van de verzekeraar."

Zo werkt een lokaal glasbedrijf in het Uniglas netwerk: 'Wij pionieren zo graag!'

Maarten Rood (34) is directeur van de GSF Glasgroep in Lelystad. Hij heeft het bedrijf in 2012 overgenomen van zijn ouders. Vader en moeder Rood begonnen ooit met één glaszetter. Inmiddels werken hier 35 mensen in een groot regionaal bedrijf aan glasschadeherstel, glasprojecten en glasconstructies.

Maarten gelooft heilig in duurzaamheid. GSF is ISO 14001 gecertificeerd voor het milieumanagement. Al het oude glas, zo'n 89 ton per kwartaal, wordt gerecycled tot flessen en glaswol. Voor de glaslatten past GSF alleen FSC, PEFC en Stip-gekeurd hout toe. De 20 bedrijfsvoertuigen ('bussen') zijn voorzien van Euro 6 motoren.

GSF heeft veel aandacht voor de veiligheid en de gezondheid van de medewerkers. Maarten betrekt hen actief bij belangrijke beslissingen, organiseert sociale activiteiten en iedere vrijdag is er vrijmibo. Hij wil graag groeien, maar niet ten koste van alles. Interessanter is het pionieren met nieuwe glastechnologieën, zoals dubbel glas met geïntegreerde zonnecellen (energieglas, binnenkort ook in een volledig transparante versie).

Maarten: "Straks kun je je smartphone aflezen op je badkamerspiegel of het aanrechtblad. Dat zijn ontwikkelingen waar ik echt naar uitkijk!"

Inmiddels doen jullie méér dan alleen herstel van glasschade.

Janita: "Klopt, wij werken nu bouwbreed, volgens dezelfde formule, en ook in heel Nederland. Dat is ook wel logisch: glas raakt aan andere materialen en oplossingen. Zoals hang- en sluitwerk, kozijnen, deuren, domotica, noem maar op. In HerstelDirect hebben we met aannemers hetzelfde soort afspraken gemaakt als met de glaszetters. Hein komt uit de aannemerij, dus hij kent die wereld goed."

Hein vult aan: "Ook daar gaan we consequent voor duurzaam herstel. Dat betekent o.a.: materialen zoveel mogelijk hergebruiken, geen schadelijke chemie, afval recyclen, zuinig met energie. Wij werken alleen met gecertificeerde bedrijven. Trouwens, wij stonden zelf ook vooraan bij certificatie. Dat heeft alleen maar voordelen voor ons. Ik zit ook in het college van deskundigen van de stichting Duurzaam Herstel. Wij hebben de bouwafdeling van die stichting helpen opzetten. Daar komen we ook a.s.r. regelmatig tegen."

Hoe krijgt duurzaamheid vorm in jullie bedrijven?

Hein: "Feitelijk in elk aspect van onze bedrijfsvoering, en zo hoort dat ook. We zijn zuinig op onze medewerkers, onze partnerbedrijven en onze klanten. Mensen gaan vaak heel lang met ons in zee. Het is een balans, we streven naar evenwicht: de verzekeraar wil een concurrerende prijs, het herstelbedrijf een eerlijk tarief en de klant goede en snelle service waar je niet te veel voor betaalt. En onze mensen een eerlijke kans om zichzelf optimaal te ontplooien."

Over ontplooien gesproken, hoe zien jullie de nabije toekomst?

Janita: "Heb je even..? In het kort: wij lanceren binnenkort de volgende generatie intelligente systemen. We zijn continu in ontwikkeling met het UninU Regieplatform. Wij zorgen dat alle betrokkenen in het herstelproces voortdurend weten wat waar gebeurt, waarom en door wie en wat het kost. Tenminste, voor zover die informatie voor jou belangrijk is. Ons systeem is superflexibel: we kunnen praktisch alles invoeren en verwerken. Alle polissen van alle verzekeraars bijvoorbeeld. Zo ziet de gebruiker met één druk op de knop wat de voortgang is in het herstelproces. Op je eigen app, in je eigen telefoon. Je ziet ook wat we doen aan duurzaamheid, waar je afval heengaat. En dat duurzaamheid niet duurder hoeft te zijn. Daar hebben we nog wel een missie, ja."

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Voordeelpakket