Better Meetings is veel meer dan alleen een vergaderlocatie in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Directeur Bas Sloot geeft leerlingen met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen een stageplek in zijn keuken. Daarnaast is duurzaam ondernemen erg belangrijk bij hun doel om een ‘force for good’ te zijn. Bas is daarom trots dat bedrijven als Patagonia en Triodos Bank klant zijn. Wij vroegen Bas om tips voor ondernemers om ook duurzamer en maatschappelijk te ondernemen.
Bas begint zijn carrière als chef-kok en hij klimt op tot hoog niveau. Later maakt hij de overstap naar leraar horeca in het speciaal onderwijs. Bas: ‘Ik ben enorm gemotiveerd om iets goeds te doen voor jongeren. Better Meetings is eigenlijk een middel om dat te doen. De jongeren van 15 of 16 jaar die bij ons stage lopen, volgen een opleiding tot assistent-kok. Wij bieden ze een veilige omgeving en duidelijke grenzen. Belangrijker nog dan het diploma dat ze halen, zijn de sociale vaardigheden die ze bij ons leren. Ze zijn bijvoorbeeld beter aanspreekbaar en maken oogcontact met klanten in de bediening. Dat nemen ze mee voor de rest van hun leven.’
Better Meetings geeft een groot deel van de winst aan het project Buzz Women. Deze school op wielen helpt vrouwen in India, Gambia en Georgië een onderneming te starten. Zakenpartner Dave Jongeneelen is mede-eigenaar van Better Meetings en richt zich helemaal op Buzz Women. Bas: ‘Zij hebben inmiddels 500.000 vrouwen getraind en het doel is om uiteindelijk 30 miljoen vrouwen te helpen.’
Better Meetings is een gecertificeerde B Corp onderneming. Het B Corp certificaat geeft aan dat bedrijven open, eerlijk en duurzaam werken. Bas: ‘Ik vind het erg gaaf dat bedrijven zoals Patagonia en Triodos Bank bij ons vergaderen. Zij hebben zelf ook het B Corp certificaat.’ Ook in de keuken werken ze bij Better Meetings op een duurzamere manier. Bas: ‘Wanneer wij producten inkopen, kijken we kritisch naar wat en bij wie we inkopen. En of de boer zelf ook voldoende verdient aan zijn product. We hebben nu een leverancier die duidelijkheid geeft over de duurzaamheid van hun voedingsproducten. Wij vragen hen ook om geen of minder plastic te gebruiken voor verpakkingen. Liever appels in een krat dan in een plastic zak bijvoorbeeld. Daarnaast is onze lunch nu bijna helemaal vegetarisch en veganistisch.’
‘Ik geloof dat iedereen maatschappelijk iets kan doen’, vertelt Bas. ‘Kijk waar jouw kracht ligt. Hiermee beginnen is vaak moeilijk, maar je krijgt er veel waardering voor terug. Ook van je klanten. Eigenlijk begint maatschappelijk ondernemen al bij je eigen team. Werkgevers vragen soms niet aan hun werknemers hoe het gaat, terwijl ze zien dat het niet goed gaat. Dan moet je er júist voor zorgen dat ze zich gehoord voelen. En misschien kun je wel helpen. Daarom wil ik echt graag weten wat er bij mijn mensen speelt.’
Bij Better Meetings vallen meteen de verschillend ingerichte ruimtes op. Ze hebben namen als Boeddhakamer, Droomkamer, Oma’s zolder en de Rootskamer. Voor de Droomkamer heeft Bas zelf tafels in de vorm van wolken gemaakt. Bas: ‘Wil je een nieuwe ruimte inrichten? Start dan eerst met gebruikte spullen. Kantoormeubilair bijvoorbeeld vind je heel gemakkelijk tweedehands. Zo voorkom je dat er nieuwe grondstoffen nodig zijn.’
Bas: ‘Er is niets mis met geld verdienen en succesvol zijn. Ons motto is om altijd meer te geven aan onze klanten dan wat we beloven. Ik bespaar bijvoorbeeld totaal niet op ingrediënten voor de lunch. Want dat is waar mensen voor terugkomen. Hoe mooi is het dan als je tegelijk iets goeds doet voor de wereld? Blijf kritisch naar jezelf en je collega’s en ondervraag elkaar hierover.’
Door duurzamer te ondernemen draag je niet alleen bij aan een betere wereld, maar je investeert óók in de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Een duurzaam imago helpt je daarnaast om talent aan te trekken. En je bespaart met duurzame oplossingen op je kosten.
Bij a.s.r. willen we maatschappelijke impact maken, samen met onze klanten. Hierbij begrijpen we heel goed dat duurzamere keuzes voor kleinere bedrijven vaak grote investeringen zijn. Maar ook met veel kleinere duurzame keuzes kunnen we samen een groot verschil maken. Voor onszelf én voor de wereld om ons heen. Wij helpen je duurzamer ondernemen. Met zakelijke producten, kennis van experts en verhalen van bedrijven die vooroplopen in duurzaamheid. Laat je inspireren!