Goed zorgen voor je medewerkers is goed voor hen én voor je bedrijf. Als zij zich vitaal voelen, zijn ze gemotiveerder en productiever. Jochem en Heidy vertellen hoe zij dit als leidinggevenden van Bartosz en Goldfizh aanpakken.
Bij ICT-consultancybedrijf Bartosz testen ze vooral software. Hun medewerkers werken hard, zoals vaak in de ICT. ‘Maar we ondersteunen ze daarbij ook goed’, zegt Jochem Pollmann. Hij is sinds 10 jaar als manager ook verantwoordelijk voor hr en persoonlijke groei. ‘Wij nemen onze medewerkers helemaal mee in wat we doen, ze zijn geen nummer bij ons. We zijn een detacheringsbedrijf en onze mensen werken bij verschillende opdrachtgevers. Daarbij proberen we ze altijd te koppelen aan een passende opdracht.’
De medewerkers bij Bartosz ontwikkelen zich via trainingen, opleidingen, seminars, beurzen en congressen. Ook hebben ze regelmatig leuke bedrijfsuitjes samen. ‘Als onze mensen zich goed voelen, blijven ze langer bij ons. Dat kost wat, maar omdat ze beter inzetbaar zijn, is het de investering waard.’
Bij Goldfizh, een digitaal marketingbureau, krijgt de vitaliteit van medewerkers veel aandacht. Dit doen ze met een jaarlijkse skireis, een bootcamptrainer en een persoonlijke coach voor iedereen. Het bureau werkt met de jongste generatie op de werkvloer. De gemiddelde leeftijd van de werknemers ligt tussen de 20 en 30 jaar, vertelt oprichter en leidinggevende Heidy Aartman. ‘We nemen mensen direct na hun studie aan en leiden ze zelf op. Vaak weten ze nog niet hoe werken in de praktijk is, en dus ook niet wat normaal is. Ze ontdekken pas later bij andere bedrijven dat wij het anders doen.’
Heidy legt uit waarom zij besloot om met Goldfizh van de standaard af te wijken. ‘Ik werkte voor een bedrijf waar jonge mensen in het systeem moesten passen. Ze moesten zich aanpassen aan de rangorde en hun creativiteit en energie verdween. Wij geloven dat jonge mensen andere talenten hebben, vooral op het gebied van technologie. En we doen er alles aan om die kwaliteiten verder te ontwikkelen.’
Ondanks hun jonge leeftijd krijgen de medewerkers van Goldfizh veel eigen verantwoordelijkheid, zegt Aartman. ‘We laten ze niet verdrinken, maar ze moeten wel zelf zwemmen. Wij bieden van alles aan, maar uiteindelijk zitten zij zelf aan het stuur van hun eigen ontwikkeling.’
‘Soms vraagt dat om een nieuwe uitdaging’, vult Jochem aan. ‘Starters hebben geen idee hoe andere bedrijven en mensen werken. Je moet ze daarin begeleiden en af en toe uit hun comfortzone halen. Ook dat draagt bij aan hun duurzame inzetbaarheid.’ Toch biedt Bartosz vooral vastigheid volgens Jochem. Bij het ICT-bedrijf werken medewerkers van verschillende generaties. ‘Bij ons blijft bijna iedereen voor langere tijd. Onze teams hebben jarenlang dezelfde manager, wat zorgt voor houvast, structuur en vertrouwen. Zo ondersteunen we medewerkers zo goed mogelijk in hun groei.’
Een belangrijk onderdeel van duurzame inzetbaarheid van medewerkers is hun financiële fitheid. Medewerkers hebben bij Bartosz goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Als het toch misgaat en ze hebben bijvoorbeeld schulden of andere problemen, dan kunnen ze altijd bij Jochem aankloppen. ‘Veel mensen in mijn team ken ik al jaren en ik hoop dat we meer dan alleen een zakelijke relatie hebben. Onze gesprekken zijn erg open en we helpen als het kan, bijvoorbeeld via coaching.’
Heidy is het daarmee eens. ‘Ook wij hebben soms te maken met ziekte of ontslag. Respect hebben voor elkaar is volgens mij 80% van iemands duurzame inzetbaarheid. En als we niet meer bij elkaar passen, is met respect afscheid nemen het beste voor iedereen.’
Ze is tevreden over de Verzuimverzekering van a.s.r., maar gelooft dat voorkomen beter is dan genezen. ‘Daarom praten we veel met onze mensen. We blijven in contact met zieke medewerkers en we moedigen ze soms aan om weer te beginnen. Al is het maar 2 dagen in de week. Dat past bij onze ideeën over duurzame inzetbaarheid. Zo zorgen we ervoor dat onze mensen zo lang mogelijk gezond, gemotiveerd, kundig en productief blijven.’
Bij Bartosz hebben we ook het pensioen goed geregeld, vertelt Jochem. ‘We hebben kortgeleden nog een pensioenadviseur uitgenodigd. Die heeft mensen uitleg gegeven over het nieuwe pensioenstelsel en de keuzes die werknemers zelf kunnen maken.’
Volgens Heidy hebben jonge medewerkers bij Goldfizh nog weinig ervaring met geldzaken. ‘We proberen ze dat bij te brengen in een-op-eengesprekken.’ In die gesprekken komt vaak de woningmarkt voorbij. Een groot deel van starterssalarissen gaat op aan wonen. ‘Veel van onze collega’s wonen nog in studentenhuizen in Utrecht en Amsterdam en kunnen geen betaalbare huur- of koopwoningen vinden.’
Freerk Tuinenga, consultant duurzame inzetbaarheid en trainer bij a.s.r. diensten en re-integratie. In die rol helpt hij werkgevers in het voorkomen en beperken van verzuim, met methodes en interventies die relevant zijn voor de werkgever en zijn werknemers.
‘Bij uitval van werknemers wil je ze graag snel weer terugkrijgen op de werkvloer’, zegt Freerk. ‘Maar voorkomen van uitval is nog belangrijker.’
Deze trainingen voor werkgevers zijn geschikt voor zowel grote bedrijven als het mkb. ‘Tijdens een trainingsdag zie je hoe heel verschillende bedrijven tegen dezelfde problemen aanlopen. Ze willen allemaal weten: hoe voorkom ik verzuim en wat kan ik nu al doen?’
Werkgevers leren bij de trainingen hoe ze beter communiceren. Vraag aan jouw mensen hoe ze denken over hun vitaliteit, vaardigheden, normen en waarden en werkomstandigheden. Zo krijg je volgens Freerk een beter idee van welke preventieve maatregelen mogelijk zijn. ‘We hadden laatst 3 managers van een bedrijf die zich na een medewerkerstevredenheidsonderzoek direct inschreven voor de training Verzuimgesprekken voeren bij a.s.r. Dát is precies wat een goed beleid vraagt: leidinggevenden die willen luisteren. Zo laat je zien dat je zelf ook wil veranderen.’
Zelf het goede voorbeeld geven is erg belangrijk, volgens Freerk. Bij a.s.r. meten we elkaar jaar de ‘temperatuur’ onder medewerkers met een engagementscan en een Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Daarnaast brengt de eMood-tool elke week de vitaliteit, het werkplezier en de productiviteit van de medewerkers in kaart. ‘Op basis hiervan zetten we maatregelen in, zoals flexibele werktijden, werken op afstand en ruimte voor ontwikkeling of bepaalde trainingen. Wekelijks checken we of dit effect heeft of dat we bij moeten sturen.’
Net zo belangrijk is een open gesprek met medewerkers, volgens Freerk. ‘Ze kunnen online met een vitaliteitscoach praten over waar ze tegenaan lopen. Soms raadt de coach een preventief gesprek met een bedrijfsarts aan, omdat er misschien meer aan de hand is. We komen vaak pas in actie als de problemen erger worden, terwijl vroeg ingrijpen veel makkelijker is.’
Ook de financiële fitheid heeft invloed op de vitaliteit van medewerkers. Ruim een kwart van de Nederlandse werknemers heeft financiële problemen, volgens cijfers van Ipsos I&O. Freerk begrijpt dat de overspannen woningmarkt zwaar drukt op inkomens, vooral bij jonge mensen. ‘Geef je mensen de mogelijkheid om anoniem in gesprek te gaan met een schuldhulpverlener. Of organiseer trainingen over schulden voorkomen. Dan maak je een mooi gebaar als werkgever. Financieel inzicht geeft medewerkers rust, en dat heeft een positieve invloed op hun wil om gezonder te leven.’
Werknemers zijn een onmisbare schakel binnen jouw organisatie. Door de arbeidskrapte is het extra belangrijk om goed voor hen te zorgen. Zo houd je je huidige personeel duurzaam inzetbaar en vitaal en ben je een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden die fysieke, mentale én financiële fitheid stimuleren. Denk aan een passend salaris en pensioen, tools voor financieel inzicht zoals ‘Ik denk vooruit’ en een gezondheidsprogramma zoals a.s.r. Vitality. Daarnaast helpen wij je graag bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie met onze preventieve diensten. Bekijk ook onze andere zakelijke producten en diensten.