Ga naar de hoofdinhoud

Hoe goed kunnen jouw medewerkers hun werk doen? 
Het Huis van Werkvermogen is een praktisch model dat is ontwikkeld door de Finse professor Ilmarinen. Met dit model meet je het werkvermogen van je medewerkers: hoe goed ze lichamelijk en geestelijk in staat zijn hun werk te doen. Het Huis bestaat uit vier verdiepingen: gezondheid, vakbekwaamheid, houding ten opzichte van werk en werksituatie. Wat kan het Huis van Werkvermogen betekenen voor jou als werkgever? Astrid Wolswijk, Consultant Duurzame Inzetbaarheid bij  a.s.r., vertelt.
Hoe werkt het Huis van Werkvermogen?
“Voor een goed werkvermogen is het belangrijk dat de verschillende verdiepingen in balans zijn. Dat maakt dit model ook zo allesomvattend als het gaat over inzetbaarheid. Het geeft een werkgever heel gericht inzicht in waar het goed gaat, maar ook welke verdieping aandacht nodig heeft,” legt Astrid uit. Elke verdieping bestaat uit factoren die van invloed zijn op het werkvermogen. Astrid: “Voelt een medewerker zich bijvoorbeeld niet competent genoeg om zijn werk uit te voeren (eerste verdieping)? Dan heeft hij doorgaans minder werkplezier, want het werk levert hem dan stress op. Op de lange duur kan dit leiden tot verminderde inzetbaarheid.”
Hoe zien die verdiepingen eruit?
Huis van Werkvermogen in de praktijk

Je kunt het werkvermogen van al je medewerkers meten met een vragenlijst, zoals de Work Ability Index (WAI) of de Vitaliteitsscan. Dan weet je concreet hoe het staat met de verdiepingen van werkvermogen in jouw bedrijf of organisatie. Je kunt het Huis van Werkvermogen ook gebruiken in gesprekken met je medewerkers. Astrid: “Als je met je medewerker de verschillende verdiepingen van zijn huis van werkvermogen langsloopt, gaat het gesprek zo veel verder dan alleen “het gaat goed”. Je hebt het dan écht over hoe het met iemand gaat en wat jij als werkgever samen met je medewerker kan doen om iemand optimaal te laten functioneren."

Net als een echt huis heeft het werkvermogen van jouw bedrijf regelmatig onderhoud nodig. Juist in tijden van krapte en (vaak) al hoog verzuim is investeren in preventie belangrijker dan ooit. Het Huis van Werkvermogen helpt om verzuim te voorkomen en je medewerkers betrokken, gemotiveerd en duurzaam inzetbaar te houden.

Benieuwd hoe het staat met het werkvermogen van jouw medewerkers?

Lees meer over de Vitaliteitsscan of neem contact op met een van onze Consultants Duurzame Inzetbaarheid. Zij denken graag met je mee. Heb je al een collectieve inkomensverzekering bij a.s.r.? Bekijk dan ons uitgebreide aanbod aan preventieve diensten in onze Dienstenwinkel.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }