Ga naar de hoofdinhoud

Een gezondere werkomgeving en werkplek creëren in 5 stappen

Een gezonde werkomgeving is een belangrijke factor van vitaliteit op de werkvloer. Klinkt logisch, maar hoe bewust ben jij hiermee bezig als werkgever of HR-manager? Al met een aantal simpele en praktische aanpassingen creëer jij een gezondere werkomgeving voor werknemers. Van concrete tips voor een goede werkplek en -houding tot nuttige adviezen over arbeidsvoorwaarden en de werk-privébalans. Lees er hier alles over!

Wat is een gezonde werkomgeving?

Een gezonde werkomgeving is een omgeving die de gezondheid van werknemers niet belast. Volgens het Arbobesluit zijn werkgevers wettelijk verplicht om te voorkomen dat fysieke belasting een gevaar vormt voor de veiligheid of gezondheid van werknemers. 

Hoe ziet een gezonde werkomgeving eruit? In hetzelfde Arbobesluit staat dat een gezonde werkplek ergonomisch ingericht is, een goede temperatuur heeft, voldoende luchtverversing reguleert, de juiste verlichting heeft en rekening houdt met lawaai. Naast deze fysische factoren kunnen ook abstractere factoren als arbeidsvoorwaarden en werk-privébalans bijdragen aan een gezondere werkomgeving. 

Wanneer een werkomgeving gezond is, zijn werknemers productiever, gemotiveerder en fysiek gezonder. Dat betekent betere bedrijfsresultaten en minder ziekteverzuim!

In 5 stappen naar een gezondere werkomgeving voor werknemers
Stap 1. Stimuleer een ergonomische werkhouding

Een ergonomische zithouding iets wat werknemers zelf moeten oplossen? In eerste instantie natuurlijk wel, maar als werkgever of HR-manager kun jij ze zeker motiveren om een ergonomische werkhouding aan te nemen. Niet alleen met de juiste apparatuur, maar ook met de juiste informatie. Dat wil je als leidinggevende stimuleren! Want een goede zithouding verhoogt het energieniveau, verbetert de bloedsomloop, vermindert lichamelijke klachten én de kans op sportblessures. 

Hoe draag je als werkgever of HR-manager bij aan een ergonomische werkhouding?

Wil je meer weten over een ergonomische werkhouding?

Stap 2. Zorg dat werknemers óók thuis gezond werken

Zoals hierboven genoemd, stelt de Arbowet dat werkgevers verplicht zijn om een veilige en gezonde werkomgeving voor hun werknemers te creëren. Dat geldt niet alleen op de werkvloer, maar ook thuis! Hoe faciliteer je als werkgever of HR-manager een fijne en gezonde werkplek? Wij geven tips!

4 tips om een gezonde thuiswerkplek te bevorderen:

  1. Stimuleer een goede werkhouding;
  2. Bied goede kantoorspullen aan;
  3. Blijf geïnteresseerd;
  4. Bespreek de risico’s van thuiswerken.

Wist jij dat een gezonde thuiswerkplek leidt tot minder stress, meer bewegen én een gezondere werkhouding? Belangrijk dus! Lees daarom hier de uitgebreide tips over het goed inrichten van een thuiswerkplek:

Stap 3. Schaf zit-stabureaus aan voor een gezond kantoor

Nederland is Europees kampioen zitten: zo’n 12% van de EU-burgers zit langer dan 8,5 uur op een gemiddelde dag en Nederlanders zitten daar met 33% ver boven! Dat leidt helaas tot gezondheidsproblemen. Want wie veel zit, heeft meer kans op diabetes type 2, depressies, overgewicht, bepaalde soorten kanker, rugklachten en uitval. De oplossing? Meer bewegen! Stimuleer werknemers om vaker staand te werken met zit-stabureaus. Zo krik je gelijk de productiviteit, effectiviteit en creativiteit omhoog. 

Veel werkgevers denken dat ze werknemers niet gemotiveerd krijgen om daadwerkelijk gebruik te maken van zit-stabureaus en schaffen ze daarom niet aan. Echter zijn er slechts 3 factoren bepalend voor de motivatie om zit-stabureaus te gebruiken:

Aan de slag? Lees hier meer:

Stap 4. Bied goede secundaire arbeidsvoorwaarden aan

Een goede manier om vitaliteit écht op de kaart te zetten, is door het op te nemen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Juist met secundaire arbeidsvoorwaarden kun jij werknemers namelijk motiveren om vitaler te werken en leven! Er zijn veel verschillende én mogelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die zich richten op vitaliteit.

5 goede voorbeelden van gezonde arbeidsvoorwaarden zijn:

  1. Budget voor werkplekverbetering
  2. Sportabonnement
  3. Flexibele werktijden
  4. Actieve bedrijfsuitjes
  5. Fietsplan
Benieuwd welke arbeidsvoorwaarden nog meer bijdragen aan de vitaliteit van werknemers?

Stap 5. Bevorder een goede werk-privébalans bij werknemers

Hoe weet je of de werk-privébalans op orde is bij jou op de werkvloer? Dat is niet iets wat je even snel berekent. Het gaat namelijk niet om harde feiten, maar vooral om het gevoel bij werknemers. Toch is het belangrijk om hier als leidinggevende rekening mee te houden. Want wanneer de balans op orde is, zal niet alleen de werknemer, maar ook jij hier de vruchten van plukken.

De voordelen van een goede werk-privébalans:

  • Het verzuim neemt af

  • Je trekt makkelijker nieuw talent aan

  • Werknemers blijven langer in dienst

  • De werkprestaties verbeteren

Weten hoe je als werkgever of HR-manager kan bijdragen aan het verbeteren van de werk-privébalans bij werknemers?

Luister de podcast met HR-directeur Britt Breure

Wat is werkgeluk? En hoe creëer je dat in een bedrijf? HR-directeur Britt Breure is dagelijks bezig met het werkgeluk van 500 werknemers. Zij runt in haar eentje de volledige HR-afdeling van AFAS. Desondanks heeft AFAS een succesvol HR-beleid en zijn de medewerkers stuk voor stuk blij er te werken. Wat is haar geheim? Dat vertelt ze in deze podcast!

Kom in beweging met a.s.r. Vitality

Wist je dat dagelijks bewegen een belangrijk aspect is van een gezonde werkomgeving? Maar hoe krijg je werknemers zover om ook écht meer te bewegen? Met de app van a.s.r. Vitality komen werknemers daadwerkelijk in beweging! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?

Ontdek a.s.r. Vitality voor werkgevers