Ga naar de hoofdinhoud

Bij het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt één zeer belangrijke vraag gesteld: wat is het bedrag dat je wilt verzekeren? Om hier antwoord op te geven moet je weten wat jouw jaarinkomen is. Als zelfstandig ondernemer is het natuurlijk lastig om daar 1, 2, 3 een antwoord op te geven. Want hoe bepaal je welk inkomensbedrag je moet verzekeren? Hier vind je hoe jij je inkomen berekent, ook als je starter bent.

Zo bereken je als zzp’er je jaarinkomen

Als ondernemer doe je natuurlijk jaarlijks belastingaangifte voor de inkomstenbelasting. Het bedrag dat je moet opgeven bij de Belastingdienst heet winst uit onderneming. Hiervoor moet je eerst je omzet vaststellen. Die bestaat uit je inkomsten van één kalenderjaar. Trek hier alle gemaakte kosten (exclusief btw) vanaf en het bedrag dat overblijft is je winst uit onderneming.

Hoe bereken je het bedrag dat je wilt verzekeren voor een AOV?

Bij het berekenen van je premie en het aanvragen van een AOV moet jij een bedrag invullen dat je wilt verzekeren. Oftewel jouw jaarinkomen of een bedrag waarmee je minimaal denkt rond te komen. Maar ja, hoe bereken en bepaal je dat? En wat vul je precies in? Houd er rekening mee dat je maximaal een bedrag mag opgeven dat 90% is van een gemiddeld jaarinkomen.

Idealiter vul je het verzekerde bedrag in waarmee je ‘normaal’ rond komt wanneer je arbeidsongeschikt bent. Welk bedrag heb jij nodig om je vaste lasten van te betalen, zoals je huur of hypotheek en boodschappen? Hoe lager dit bedrag, hoe lager de premie. Let op: het bedrag dat je opgeeft, is een bruto bedrag, de eventuele uitkering wordt netto uitgekeerd.

Werk je korter dan 1 jaar als (zelfstandig) ondernemer?

Dan moet je het volgende weten en invullen:

  • Geschat inkomen als zelfstandige.
  • Gemiddeld inkomen uit loondienst van de afgelopen 3 jaar (bekijk je jaaropgave).
  • Inkomen verzekeren tot: maximaal 90% van je gemiddelde inkomen of een lager bedrag

Werk je 1, 2 of 3 jaar of langer als (zelfstandig) ondernemer?

Dan moet je het volgende invullen:

  • Nettowinst of bruto jaarsalaris van de afgelopen jaren (wat bij jou van toepassing is).
  • Inkomen verzekeren tot: maximaal 90% van je gemiddelde inkomen of een lager bedrag. Bij de Flexibele AOV kun je maximaal 90% van je huidige inkomen verzekeren.

Veranderingen in je inkomen en/of werkzaamheden? Geef het door! 

Elke drie jaar vragen wij je om je jaarinkomen over de afgelopen drie jaar en of er wijzigingen zijn in je werkzaamheden of in de urenverdeling van je werkzaamheden. Zo sluit de verzekering altijd aan op jouw situatie. We noemen dit periodiek onderhoud. Dit geldt voor de AOV, AOV 2.5 en de Langer mee AOV.

Voor de Flexibele AOV geldt er geen verplicht periodiek onderhoud. Als je je wijzigingen minimaal eenmaal per 3 jaar opgeeft dan keren we bij arbeidsongeschiktheid altijd het verzekerde bedrag uit dat op dat moment op je polis staat. Ook al is je inkomen na opgave gedaald en heb je inmiddels misschien meer dan 90% van je gemiddelde inkomen verzekerd.

AOV, AOV 2.5 en Langer mee AOV:
Is je gemiddelde inkomen gestegen?
Dan kun je de verzekerde bedragen verhogen met maximaal 20%, tot maximaal 90% van je gemiddelde inkomen. Je moet op dat moment minimaal drie maanden niet arbeidsongeschikt zijn. Hiervoor hoef je geen gezondheidsvragen in te vullen.
Is je gemiddelde inkomen gedaald?
Dan kan a.s.r. de verzekerde bedragen verlagen, tot maximaal 90% van het gemiddelde inkomen. Heeft a.s.r. de verzekerde bedragen verlaagd en is je gemiddelde inkomen in de 3 jaar daarna weer omhoog gegaan? Dan mag je de verzekerde bedragen verhogen naar het niveau van voor de verlaging. Daarbovenop mag je nog eens 20% extra verhogen, maar nooit meer dan tot 90% van het gemiddelde inkomen. Ook voor deze verhoging hoef je geen nieuwe gezondheidsvragen te beantwoorden.
Flexibele AOV
Verhogen
Bij de Flexibele AOV mag je je verzekerd bedrag eenmaal per jaar met 10% verhogen zonder gezondheidsvragen - je moet wel minimaal 3 maanden arbeidsgeschikt zijn. Als je met meer of vaker je verzekerd bedrag wilt verhogen dan kan dat tot 15% met een aantal gezondheidsvragen. Wil met meer dan 15% verhogen dan moet je gezondheidswaarborgen aanleveren.
Verlagen
Bij de Flexibele AOV mag je je verzekerd bedrag verlagen zo vaak als je wilt. Ook mag je je verzekerd bedrag weer verhogen. Is het verzekerd bedrag in het jaar voor de verhoging verlaagd omdat je inkomen gedaald was, dan kun je het verzekerd bedrag verhogen tot het verzekerd bedrag voor de verlaging. Daarbovenop mag je nog eens met 10% verhogen.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }