De Ontzorgmanager
Begeleiding bij de re-integratie voor zowel jou als je werknemer
Heb je een MKB Verzuim-ontzorgverzekering bij a.s.r.? Dan staat de Ontzorgmanager - een zeer ervaren casemanager - klaar om jou en je werknemer te begeleiden gedurende het gehele proces van arbeidsongeschiktheid. De Ontzorgmanager begeleidt de medewerker tijdens de re-integratie en ondersteunt bij het vastleggen van alle activiteiten in het re-integratiedossier. Ook kijkt de Ontzorgmanager samen met jou en je medewerker welke acties ingezet kunnen worden om te voorkomen dat je werknemer uitvalt. Dit kunnen preventieve maatregelen zijn, maar ook acties die voor het hele bedrijf ingezet worden. Lees hieronder meer over de Ontzorgmanager.
Zo helpt de Ontzorgmanager jou en je werknemer
De Ontzorgmanager:
- begeleidt bij de re-integratie en ondersteunt bij het vastleggen van alle activiteiten in het re-integratiedossier. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een Plan van aanpak;
- zorgt dat je werknemer zelf de regie pakt over de re-integratie en geeft adviezen over hoe duurzaam te re-integreren;
- geeft advies over de inzet van preventieve diensten;
- geeft advies aan jou als werkgever hoe je de re-integratie zo succesvol mogelijk kunt maken. Zo kan je zieke werknemer snel weer van waarde zijn voor de organisatie;
- bekijkt samen met jou en je werknemer welke acties ingezet kunnen worden om te voorkomen dat je werknemer uitvalt. Dit kunnen preventieve maatregelen zijn, maar ook acties die voor het hele bedrijf ingezet worden;
- bepaalt samen met de bedrijfsarts en zijn taakgedelegeerde welke acties nodig zijn om succesvol te re-integreren. De interventies die hier worden afgesproken worden volledig vergoed. Als je werknemer onverhoopt langer ziek is, informeren we jou en je werknemer over de financiële consequenties van verzuim;
- als het verzuim langdurig dreigt te worden, belt de Ontzorgmanager van a.s.r. re-integratie jou en je werknemer om samen invulling te geven aan de re-integratie. Hebben jij of je werknemer vragen over dit soms ingewikkelde proces? Dan is onze Ontzorgmanager altijd het eerste aanspreekpunt;
- als re-integreren in de eigen functie niet lukt dan begeleidt de Ontzorgmanager jou en je werknemer bij de te nemen vervolgstappen. Dit kan door naar aangepast of ander werk binnen of eventueel buiten je organisatie te kijken. Goed werkgeverschap gecombineerd met de optimale inzet van je personeel is het doel. Jouw bedrijf profiteert hier maximaal van.
Via de aangesloten arbodienst heb je toegang tot alle diensten die in het basiscontract zijn vermeld. Je kan bijvoorbeeld met de arbodienst afspraken maken over de inzet en begeleiding bij de Risico Inventarisatie & Evaluatie en andere uit de Arbowet vloeiende verplichtingen. De Ontzorgmanager adviseert en ondersteunt je hierbij.
Video: Wat doet de ontzorgmanager
Dit kun je verwachten als werkgever:
Na het afsluiten van een MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. neemt de Ontzorgmanager contact met je op. Hij vertelt je over de werkwijze en neemt je mee in de stappen die je moet doorlopen als je medewerker (langdurig) ziek is. Ook kijkt de Ontzorgmanager samen met jou hoe je je medewerkers duurzaam inzetbaar houdt. Daarnaast voert hij samen met jou een jaarlijkse preventiecheck uit waarin gekeken wordt of je aan alle verplichtingen van de Arbowet voldoet. Dit is helemaal gratis!
De Ontzorgmanager voert samen met de werkgever jaarlijks een gratis preventiecheck uit. Hierin wordt gekeken of er aan de verplichtingen van de Arbowet wordt voldaan. Denk hierbij aan onderwerpen als een pro-actief verzuimbeleid, de preventiemedewerker, een beleid voor duurzame inzetbaarheid en de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) die verplicht is. Het is niet alleen een check, de Ontzorgmanager geeft ook advies. De preventiecheck wordt volledig vergoed.
Wanneer een medewerker meer dan 3 maanden is uitgevallen, zetten we in de herstelperiode terugvalpreventie in. Onderdeel hiervan is dat de Ontzorgmanager contact opneemt met de werknemer wanneer deze weer 6 maanden volledig heeft gewerkt. De Ontzorgmanager gaat dan na of de medewerker voldoende duurzaam is hersteld en probeert het risico op een nieuwe uitval te verkleinen.
Samenwerking met onze arbodienstverleners
a.s.r. re-integratie verzorgt de re-integratiedienstverlening van a.s.r. en werkt nauw samen met ArboDuo, ArboNed, MKB Vitaal en Zorg van de Zaak die de arbodienstverlening uitvoeren. Deze sterke combinatie van re-integratiedienstverlening en arbodienstverlening is er op gericht zieke medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden en te re-integreren. Lees meer over de arbodiensten waar wij mee samenwerken.
Praktische informatie
- In het verzuimsysteem XpertSuite vind je informatie over verzuim en re-integratie van je medewerkers. Deze info is uitsluitend voor werkgevers met een MKB Verzuim-ontzorgverzekering.
Dit contract is uitsluitend bedoelt voor werkgevers met een MKB Verzuim-ontzorgverzekering en geldt als aanvulling op het contract dat is afgesloten met de arbodienst.
Handleidingen en brochure
De klant staat centraal voor de casemanagers van a.s.r. en daarom zijn ze continu bezig met passende en toekomstbestendige oplossingen voor de klant. En daarbij staat het leveren van een hoge kwaliteit altijd centraal. Dit past niet alleen binnen onze eigen criteria, maar ook binnen de wettelijke vereisten. Daarom beschikken de casemanagementteams van het re-integratiebedrijf van a.s.r. over het ISO 9001 certificaat. Dit houdt in dat het kwaliteitsmanagementsysteem aan de ISO-eisen, en daarmee ook aan de eisen van de klant, voldoet. Hiermee meten wij continu onze doelstellingen waardoor we ons kunnen blijven verbeteren om zo de best mogelijke en passende diensten te leveren bij onze klanten.
De voordelen voor jou:
- Wij verbeteren continu onze dienstverlening
- Wij zetten klantervaringen en klantvragen in om onze processen te verbeteren
- Wij leveren aantoonbaar kwaliteit en dit wordt onafhankelijk getoetst
- Onze processen voldoen aan de internationale kwaliteitsnormen